Nya namnet på Stockholm Open

Intrum Stockholm Open – det blir namnet på den anrika ATP-turneringen som 15-22 oktober avgörs i Kungliga hallen. I morgon presenteras Intrum som ny titelsponsor och det är ett led i företagets profilering av sitt nya varumärke.
Argentinas Juan Martín del Potro mötte amerikanen Jack Sock i Stockholm Open-final i Kungliga Tennishallen år 2016. I år hålls tävlingen under Intrums logga. — Foto: Jonas Ekströmer / TT

Affären har varit klar sedan länge och egentligen handlar det om att två av turneringens redan befintliga sponsorer byter plats. Tidigare titelsponsorn If blir huvudsponsor och Intrum går motsatt väg.

Redan kort tid efter det If beslutade att lämna som titelsponsor kom SO:s arrangör Lagardère överens med Intrum Justitia. Parterna hade för avsikt att presentera saken redan i augusti men Intrum Justitia har haft fullt upp med att få de sista bitarna på plats i pusslet som följde genom förvärvet av konkurrenten Linddorff.

Nu är det gjort och i morgon presenteras inte bara SO:s nya titelsponsor utan också det nya varumärket Intrum.

– Stockholm Open är en mycket bra plattform för lanseringen av vårt nya varumärke. Vi har varit en del av turneringens partnergrupp i femton år och har nu ett treårigt avtal som titelsponsor, säger Intrums kommunikationsdirektör Annika Billberg till IA.

Värt pengarna

Billberg vill inte uppge någon summa för titelsponsorskapet men säger:

– Stockholm Open är ett mycket fint och genuint idrottsevneemang. Det är en bra investering och väl värt pengarna. Vi får mycket tillbaka, både i termer av synlighet men också för att det är ett bra sätt att umgås med våra intressenter. Det är en plattform för möten med våra kunder och med folk vi vill anställa.

Intrum Justitia har under de sex senaste åren varit sponsor till ATP-turneringen Swedish Open i Båstad men var det inte i år och företagets totala kostnad för sponsorskap i svensk tennis blir inte högre nu än då företaget var huvudsponsor till SO.

– Vi har varit väldigt nöjda med Båstad. Men nu när den här möjligheten om titelsponsorskap i Stockholm kom valde vi att lägga våra resurser där. Givet att vi nu fokuserar på ett tennisevenemang blir investeringen inte så förändrad för vår del, säger Billberg.

 

Intrum i 23 länder

Hur ser Intrums sponsorskap i idrott ut i stort?

– Det handlar om 23 länder i Europa. I Sverige fokuserar vi på tennis, i Finland är vi mycket engagerade i ishockey och vi har gjort en del andra och mindre saker i centrala och södra Europa och oftast har det varit kopplat till fotboll.

Det blir Stockholm Open

Intrum Stockholm Open, med andra ord

Intrum Stockholm Open alltså. Men hur många kommer att säga det? Förmodligen lika många som under If:s 16-åriga titelsponsorskap sa If Stockholm Open. Ytterst få alltså.

Intrum Stockholm Open, med andra ord

På medieredaktioner har det under många år varit diskussion om hur man ska förhålla sig till sponsorsnamn. Men diskussionerna har inte resulterat i en entydig linje. Därför får Volvo Ocean Race heta just det medan Intrum Stockholm Open lär kallas Stockholm Open.

Sponsorer som inte får värdefull exponering av sitt varumärke samtidigt som andra får det har självklart all anledning att vara missnöjda. Enda garantin för att slippa bli offer för medias godtycklighet är att göra som Ericsson gjorde när företaget blev titelsponsor till WTA-turneringen i Båstad: att göra det nödvändigt att ha med företagsnamnet. Turneringen hette tidigare Collector Swedish Open men kallades inte för att annat än Swedish Open innan den blev Ericsson Open.

Även om Intrum inte kommer att nämnas i Stockholm Opens namn blir varumärket naturligtvis rikligt exponerat i Kungliga hallen och att turneringen tidigare i år tecknade tv-avtal med MTG Sport betyder självklart mycket i marknadsföringen.

Stockholm Open spelades första gången 1969 och blev 20 år senare en av ATP-tourens nio största turneringar. Men ett minskat tennisintresse i kombination med bankkrisen gjorde att ägarna – klubbarna Salk och KLTL samt Stockholms tennisförbund – efter några kraftiga bakslag ansåg sig tvingade att sälja statusen.

SO blev istället en av tourens 40 - talet turneringar i 250-kategorin och flyttade efter sex år i Globen tillbaka till Kungliga hallen, Där får åskådarna i år se bland andra fjolårssegraren Juan Martin del Potro, skönspelande Grigor Dimitrov och US Open-finalisten Kevin Anderson.

– Det blir en fantastisk start för lanseringen av vårt nya varumärke, säger Annika Billberg.

 

Jonas Arnesen
krönikör

Karlskrona kastas ut från hockeyallsvenskan. Tvångsnedflyttningen borde få Svenska ishockeyförbundet att känna sig som boven i dramat. När Karlskrona gick upp i SHL efter säsongen 2015 kom kravet från Förbundet: Ni måste ha en läktare som rymmer 5 000 åskådare. Läktarbygget knäckte klubben.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.