Publikrekord – och intäktsrekord?
Det gamla sattes när Friends invigdes 2012, 49 967 kom för att se Sverige-England. Sveriges läge i tabellen har betydelse. VM-spel i Ryssland eller inte? Alla räknar ut Luxemburg och riktar intresset till bortamatchen mot Nederländerna på tisdag.
Luxemburg ska förstås vara en munsbit, eller? Lilleputtlandets 0-0 borta mot Frankrike den 3 september inger dock respekt. Och 31-årige Auré Joachim, som debuterade i A-landslaget som 19-åring, kan skjuta.
I kvaltabellen är landet näst sist med fem poäng efter seger mot Vitryssland och två oavgjorda mot nyss nämnda Frankrike, 0-0 på bortaplan, och Vitryssland igen. Målskillnad: 7–17. Kanske ska vi också påminna om den 7 oktober i fjol, Luxemburg-Sverige 0-1.
Men och åter men, på 100 kvalmatcher till EM och VM mellan 1995 och 2007 har inte Luxemburg vunnit en enda.
Orsak till publiksuccén
En annan bidragande orsak till publiksuccén är att biljettpriserna sänkts. Sittplats på långsida kostar 600 kronor mot normalt 800. Kurva: 400 kronor mot normalt 600. Läktare C: Långsida 200, kurva och kortsida 100 kronor.
Dessutom kunde medlemmarna i Landslagets supporterklubb köpa biljetter med 50 procents rabatt i klacken och tio procents rabatt på övriga sektioner mellan den 27 april och 3 maj. Dessutom finns Familjebiljetter där vuxen betalar 200 kronor och barn upp till och med 16 år 100 kronor. Plus att idrottsföreningar kunde köpa med förköp med rabatt under samma tid.
Varför är det olika priser till olika landskamper?
– Det beror på motståndet. Om Sverige möter Frankrike är priserna högre än när landslaget möter Luxemburg, säger Mikael Jiffer, Svenska Fotbollförbundets marknadschef sedan ett och ett halvt år.
Hur mycket tjänar Svenska Fotbollförbundet på matchen?
– Det är inte officiellt, säger Jiffer.
Klart är förstås att det blir en rejäl hacka. 50 miljoner kronor? Bara de inom familjen vet.
– Pengarna betyder mycket. Vi kan utveckla landslagsfotbollen, säger Jiffer och tillägger att till damernas EM-kval mot Danmark den 20 oktober i Göteborg har det sålts 5 500 biljetter i förköp (EM avgörs i Nederländerna 16 juli-6 augusti).
Enligt Uefas bestämmelse erhåller gästande lag 3 500 biljetter.
– Vi har fått tillbaka rätt många biljetter från Luxemburg, säger Jiffer.
Sverige får alltså inte fler än 3 500 biljetter till matchen mot Nederländerna i Amsterdam där arenan rymmer 52 930 personer.
– Men vi vet att mellan 1 500 och 2 000 biljetter har sålts utanför vår kvot, säger Jiffer.
Göran Söderlund
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.