SM-veckan i Skåne blev succé

Ett nytt inslag i avdelningen Idrottsturism. SM-veckan i Helsingborg och Landskrona besöktes av över 110 000 personer, och över 30 000 provade på en idrott. Det är några siffror från de utvärderingar av evenemanget som nu är klara.

Sarah Sjöström deltog vid sim-SM i Landskrona. Här vinner hon 100 meter fjäril på Citadellbadet Foto: Andreas Hillergren / TT / Kod 10600

Under sommaren och hösten har SM-veckan i Helsingborg och Landskrona utvärderats på flera sätt. Bland annat har besökare och lokala föreningar fått säga sitt, och på uppdrag av Riksidrottsförbundet och värdstäderna har Upplevelseinstitutet gjort beräkningar på besökarantal och turistekonomi.

Drygt 9 av 10 specialidrottsförbund gav Helsingborg och Landskrona betygen ”mycket bra” eller ”bra” som värdstäder. Besökarna var också mycket nöjda med evenemanget. 90 procent av besökarna i Helsingborg och 83 procent i Landskrona var positiva till städernas värdskap av SM-veckan. Bland lokalbefolkningen var siffran 94 respektive 93 procent.

Stort engagemang från lokala föreningar

Många lyfter evenemangsområdena vid Gröningen i Helsingborg och Lagunen i Landskrona som stora succéer, där det förutom SM-tävlingar också fanns kringarrangemang och de populära prova på-områdena som tillsammans hade cirka 30 000 deltagare, i huvudsak barn och unga.

–Ett av våra mål med SM-veckan var att inspirera och uppmuntra till rörelse och aktivitet. Därför är det otroligt roligt att se att så många tog chansen att aktivera sig. För en del föreningar har det bidragit till nya medlemmar och att de kunnat visa upp sin verksamhet för människor de tidigare inte nått fram till, säger projektledare Camilla Plate.

Ett axplock från Upplevelseinstitutets utvärdering* av SM-veckan

Totalt 110 349 besökare (Inklusive invånare, deltagare och funktionärer)

2,7 publiktillfällen per åskådare

100 147 923 kr i beräknad turistekonomi för värdstäderna (direkt kopplat till SM-veckan)

93 procent (Helsingborg) respektive 88 procent (Landskrona) är positiva till att besöka städerna igen som turist

* Upplevelseinstitutets utvärdering bygger på telefonundersökningar, på plats-intervjuer och en webbenkät. Totalt genomfördes 3865 intervjuer.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Åsikter: ”Så gynnas kultur jämfört med idrott” skrev Dan Persson i en krönika i Idrottens Affärer. Det var åsikter som  skapade reaktion. Två läsare som kände sig provocerade var Bengt Olof Dike och C-G Pernbring   

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Norske skidlegendaren Vegard Ulvang vill ändra avslutningen på Tour de ski. Den som kommer först i mål efter klättringen uppför monsterbacken Alpe Cermis har vunnit. Så har det alltid varit. Nu vill Ulvang ändra på det.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

Förbud mot spelreklam hotar tv-kanaler, skriver TT.  Det är i spåren på den massiva reklamen i TV och på olika sajter som det nu står klart att flera svenska mediebolag är starkt beroende av  intäkterna från spelbolagen. De vill absolut inte ha något  förbud mot spelreklam

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!