SM-veckan i Skåne blev succé

Ett nytt inslag i avdelningen Idrottsturism. SM-veckan i Helsingborg och Landskrona besöktes av över 110 000 personer, och över 30 000 provade på en idrott. Det är några siffror från de utvärderingar av evenemanget som nu är klara.

Sarah Sjöström deltog vid sim-SM i Landskrona. Här vinner hon 100 meter fjäril på Citadellbadet Foto: Andreas Hillergren / TT / Kod 10600

Under sommaren och hösten har SM-veckan i Helsingborg och Landskrona utvärderats på flera sätt. Bland annat har besökare och lokala föreningar fått säga sitt, och på uppdrag av Riksidrottsförbundet och värdstäderna har Upplevelseinstitutet gjort beräkningar på besökarantal och turistekonomi.

Drygt 9 av 10 specialidrottsförbund gav Helsingborg och Landskrona betygen ”mycket bra” eller ”bra” som värdstäder. Besökarna var också mycket nöjda med evenemanget. 90 procent av besökarna i Helsingborg och 83 procent i Landskrona var positiva till städernas värdskap av SM-veckan. Bland lokalbefolkningen var siffran 94 respektive 93 procent.

Stort engagemang från lokala föreningar

Många lyfter evenemangsområdena vid Gröningen i Helsingborg och Lagunen i Landskrona som stora succéer, där det förutom SM-tävlingar också fanns kringarrangemang och de populära prova på-områdena som tillsammans hade cirka 30 000 deltagare, i huvudsak barn och unga.

–Ett av våra mål med SM-veckan var att inspirera och uppmuntra till rörelse och aktivitet. Därför är det otroligt roligt att se att så många tog chansen att aktivera sig. För en del föreningar har det bidragit till nya medlemmar och att de kunnat visa upp sin verksamhet för människor de tidigare inte nått fram till, säger projektledare Camilla Plate.

Ett axplock från Upplevelseinstitutets utvärdering* av SM-veckan

Totalt 110 349 besökare (Inklusive invånare, deltagare och funktionärer)

2,7 publiktillfällen per åskådare

100 147 923 kr i beräknad turistekonomi för värdstäderna (direkt kopplat till SM-veckan)

93 procent (Helsingborg) respektive 88 procent (Landskrona) är positiva till att besöka städerna igen som turist

* Upplevelseinstitutets utvärdering bygger på telefonundersökningar, på plats-intervjuer och en webbenkät. Totalt genomfördes 3865 intervjuer.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Även säsongens andra landslagsturnering för Damkronorna ställs in.

Sedan förhandlingarna mellan spelarfacket SICO och förbundet brutit samman på torsdagskvällen meddelade förbundet att kommande 4-nationsturnering i COOP Arena i Luleå 5-9 november skjuts på framtiden.

 

Upplands Väsby kommun förser Stockholmsområdet med en ny fotbollshall.  Nu är det klart med finansieringen oh byggandet.

Fotbollshallen i Vilundaområdet beräknas stå klar om 15 månader. Kommunstyrelsen har godkänt 60 miljoner kronor i investeringsmedel till uppförandet av fotbollshallen.

26 lag i SHE och Handbollsligan ska tillsammans göra mer för samhället. Inte minst agera för barn och ungdomar. Handbolls-Sverige går nu ut med ett manifest och slår an tonen genom att betona att fair play är lika självklart på som utanför planen. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.