Många nyheter inom damfotboll

Nya trenden är att gå på damfotboll. Publikrekord slås i Europa och på lördag sätts ett nytt, svenskt rekord. Närmare 30 000 biljetter har sålts till A-landslagets vänskapsmatch mot Tyskland på Friends Arena.

Sverige och Ryssland på De Adelaarshorst arena under fotbolls-EM i Nederländerna. och nu - Inför A-landslagets vänskapsmatch mot Tyskland på Friends Arena har nu närmare 30 000 biljetter sålts. Foto: Maja Suslin /TT

 

Det gamla rekordet för damlandslaget är sedan 2002. 20 302 personer såg den 8 maj Sverige-Schweiz, 4-0, på Råsunda.

Plötsligt har damfotbollen blivit i ropet. Den senaste månaden har intresset exploderat. Den 17 mars sattes ett nytt publikrekord för klubblagsfotboll när Atlètico Madrid mötte Barcelona. 60 739 åskådare räknades in.

England storsatsar

En vecka senare såg 39 027 personer när Juventus mötte Fiorentina i Serie A i Turin. Nytt rekord för Italien. Och stora saker händer i England. 

Alla spelare i högsta ligan kommer att vara heltidsproffs. Idag består Women´s Superleague av tio lag. Det finns också en Women´s Superleague 2 med tio lag. Till nästa säsong blir det mellan åtta och 14 lag i högsta ligan. Andraligan kommer att finnas kvar.

- Det här är en milstolpe för damfotboll i det här landet, säger Katie Brazier, FA:s chef för damligorna.

Målet för damfotbollen

En orsak till satsningen beror på att 70 000 åskådare såg England besegra Brasilien på Wembley i OS. Nu har det engelska fotbollsförbundet, FA, bestämt sig för en femårsplan för att göra damfotbollen till landets näst populäraste sport.

Damfotbollen ligger fyra efter herrfotbollen, kricket och rugby. 

- Damfotboll har störst potential för en ökning inom våra populäraste sporter, säger FA-ordföranden David Bernstein.

I Sverige lockar damallsvenskan för få åskådare för att alla spelare ska kunna bli heltidsproffs. Högsta publiksnitt på hemmaplan hade svenska mästarna Piteå med snittet 1 999 åskådare. Snittet i allsvenskan låg på 895 personer.

Sverige spelar ytterligare två träningsmatcher inför VM i Frankrike, 7 juni-7 juli. Blågult möter Österrike och Sydkorea innan allvaret börjar. I Sveriges VM-grupp finns Chile, Thailand och USA. Matcherna spelas 11, 16 och 20 juni.

Som ytterligare ett inslag i damfotbollens utveckling tillträder Linda Wijkström nu som kommersiell chef hos EFD. 

Linda blir dubbel chef

EFD väljeratt tillsätta tjänsten somen kommersiella chefen omgående och skapa en interimslösning under rekryteringsprocessen av en ny generalsekreterare

Under 2018 tecknade damernas elitfotboll  flera historiskt stora avtal och ökade intäkterna med 163 procent. Synligheten i media har ökat och den egna plattformen OBOS Damallsvenskan.tv utvecklas starkt. Nu måste stor kraft ägnas till att leverera och sköta de nya samarbeten samt utveckla mer värde till alla partners.  

Linda som senaste nio åren haft ett övergripande ansvar för EFDs verksamhet som generalsekreterare blir nu också kommersiell chef.

– Det ska bli spännande. Jag känner en oerhörd lust och nyfikenhet på att anta utmaningen , säger Linda Wijkström

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.