Göteborg redovisar rekord i antal besökare

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor.

Bolagets kan nu redovisa fakta för antalet event och besökare under2019 och det är  imponerande siffror. Förra året genomfördes 388 evenemang som lockade nära 1,6 miljoner besökare till stadens arenor. Både antal evenemang och antal evenemangsbesökare ökade jämfört med 2018. Göteorg berikades den här vägen med 1 miljard kr. 

Lotta Nibell, Got Events vd, kan redovisa ett mycket framgångsrikt 2019.

- Vårt bidrag till Göteborgs turistekonomiska omsättning blev cirka 1 miljard kronor, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Stark arenapark

Tillgången till arenor är exceptionell, eller vad sägs om Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Scandinavium, Träningshallen, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP och Valhalla Sporthallar.

Det är starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.

– Jag är nöjd med verksamhetsåret. Vi har haft en stor bredd i evenemangsutbudet och både evenemangen och evenemangsbesökarna har blivit fler. Vi har även lyckats öka vår egenfinansiering och kan lämna tillbaka nästan 28 miljoner kronor till vår ägare, fortsätter Lotta Nibell.

Ullevi och Scandinavium är motorerna i bolagets arenapark och står tillsammans för över 60 procent av evenemangsbesökarna.

Scandinavium hade en hög beläggning, mycket på grund av att Lisebergshallen försvunnit, medan Ullevi hade något färre konserter jämfört med 2018.

Valhallabadet behåller sin position som Göteborgs mest besökta simhall och välkomnade så många som fler en halv miljon badgäster.

– Stadens ambition med arena- och evenemangsverksamheten är att erbjuda göteborgaren ett varierat evenemangsutbud och det tycker jag bolaget lyckats väldigt bra med. Det är världsartister i kombination med hemmalag i flera sporter och det blir en bra mix som attraherar både långväga turister och besökare från närområdet. Jag är också väldigt nöjd med att koncernbidraget minskat vilket är helt i linje med uppdraget från styrelsen, säger Got Events styrelseordförande, Mats Ahdrian (KD).

Här är fakta

Got Event 2019:

 388 evenemang.

 1 565 700 miljoner arenabesök.

Valhallabadet tog emot 500 000 badbesökare.

89 procent av våra besökare är mycket nöjda eller nöjda med evenemanget de besökte, enligt undersökningar.

Bolagets bidrag till Göteborgs turistekonomiska omsättning blev är cirka 1 miljard kronor.

Got Event fyllde 20 år.

 Under året har cirka 600 medarbetarevarit timanställda

Just nu består arbetsstyrkan av 45 månadsanställda medarbetare.

Bolaget köper endast 100 procent ursprungsmärkt el från vindkraft.

Ullevis solcellsanläggning genererade cirka 60 000 kilowattimmar.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.