Företaget prioriterar kvinnor

Nytt sponsorkontrakt, ungdomscupen som räddade klubbens ekonomi, Björns Borgs aktie stiger, regeringen vill syna finanserna för ett svenskt OS, Peter Antoine tillbaka i tv, Sveriges nya sportkanal närmar sig starten, företaget som vill ha en sponsorstrategi, Fredrik Ljungberg klär av sig på nytt, bolaget som prioriterar kvinnor, kvinnan som tar över i Djurgården, han som inte dög längre – se där en del av utbudet i notisblocket.
Trygg-Hansa väljer djuren
Trygg-Hansa har varit en flitig sponsor i idrottssammanhang. Nu väljer bolaget att gå in i ett nytt projekt tillsammans med Kolmårdens djurpark. Målgruppen är barnfamiljer och tanken är att djuren ska visa barn och föräldrar hur man förebygger skador.
Via upplevelser där djuren framträder ska djuren inspirera barnen till att skydda sig. Som exempelvis sköldpaddan som ska påvisa betydelsen av att använda hjälm, giraffen med sin långa hals ska symbolisera vimpelpinnar till barncyklar och lejonets reflekterade kattögon framställer hur bra det är med reflex.
Ett Trygg-Hansa-hus vid entrén ska inbjuda besökarna till att diskutera skadeförebyggande åtgärder.
Enligt Maria Skogelid, sponsrings- och eventansvarig på försäkringsbolaget, uppgår sponsringen till 20 procent av Trygg-Hansas event- och sponsringsbudget. Vilket betyder 20 procent av försäkringsbolagets totala marknadsbudget.
 

Ungdomscupen blev räddningen
Allsvenska handbollsklubben Irsta Västerås Handboll pressades av ett krav på 407 517 kronor i skatter och avgifter. I dag har föreningen betalat hela skulden.
Under två år har Irsta betalat ut sammanlagt 1 036 453 kronor till 27 nuvarande och tidigare ledare och spelare i herr- och damlaget utan att lämna kontrolluppgifter.
Skatteverket i Uppsala betraktade utbetalningarna som svarta löner och notan blev omfattande.
Den 17 januari var stoppdatum från skattemyndigheterna, men klubben fick anstånd till den 29 mars. Men redan nu är de 407 517 kronorna betalda tack vare ungdomscupen Irsta-blixten.
Men Irsta tänker i alla fall överklaga skattebeslutet efter råd från revisor och hoppas därmed få tillbaka åtminstone en del av summan.


Borg-aktie stiger
Björn Borg står högt i kurs. WBM-aktien noterades på Nya marknaden strax innan nyår och emissionskursen på 68 kronor passerades tämligen omgående.
- Huvudsakligen beror uppgången på att folk har upptäckt bolaget nu. Några analytiker har börjat följa oss och det har skrivits en del om vårt bokslut", säger Nils Vinberg, VD och storägare i WBM som har rättigheterna till varumärket Björn Borg.
Efter en långsam inledning blev det det en betydande uppgång, och via ett litet dopp stiger nu aktievärdet konstant. Inte minst påverkat av att WBM nyligen visade en vinstökning med 20 procent till 14,4 miljoner kronor före skatt.


Regeringen utreder OS
Regeringen vill veta vad OS kostar. Därför väntar SOK med att svara ja eller nej till en ansökan om att arrangera vinter-OS och Paralympics i Östersund och Åre 2014. 
Statskontoret har fått regeringens uppdrag att göra en samhällsekonomisk analys. Rapporten ska komma under våren och i höst tar regeringen beslut om ett eventuellt aktiv stöd i OS-kampanjen.
Investeringar beräknas till cirka sex miljarder kr. 
 

Antoine är tillbaka
Kanal 5 gör om Tipsextra. Bort med de brittiska matcherna och in med direktsända matcher från Bundesliga. Därtill återkommer Peter Antoine i rutan som expertkommentator.
Femman  väljer också att visa höjdpunkter från de engelska matcherna i Premier League. Det här kan ske tack vare att Kanal 5 och Canal Plus numera har samma ägare, SBS.
- Att kunna erbjuda en av fotbollssveriges starkaste profiler som expertkommentator och komplettera med det bästa från Premier League är en oslagbar kombination, säger Johan Westman, programdirektör på Kanal 5.


Nytt ansikte i Avspark
Claes Runheim petas från Viasats Avspark. Peter Henriksson ersätter som programledare medan Runheim (före detta Åkesson) ska koncentrera sig på Champions League, Sveriges landskamper i fotboll och ishockey-VM.
- Jag har saknat Champions League som är världens bästa fotboll för klubblag och jag gillar direktsänd sport, säger Claes Runheim.
Avspark ska sändas i en dubbel upplaga, dels på söndag kväll i Viasat Sport och dels på måndag kväll i ZTV.


Tennis lanserar ny kanal
SPORT-Expressen är den nya tv-kanalen. Nu står det klart att tennis blir introduktionssporten.
Kanalen beräknar starten till den 17 mars och inleder med  att direktsända kvartsfinalerna i Mastersturneringen i Indian Wells i USA.
- Mastersturneringarna har i regel många toppspelare. Tittarna får se tennis av världsklass, säger Ulric Svensson, redaktionschef på tv-kanalen, i ett pressmeddelande.
Enligt egna uppgifter når kanalen 900 000 hushåll vid starten.


Företag investerar i sponsring
Det ledande svenska truckföretaget BT Svenska väljer Sport Business Nordic(SBN) för att att skapa en nationell sponsringstrategi och policy för företaget.
– Sponsring är ett högintressant område för oss på BT Svenska. Vi ser stora möjligheter att skapa goda relationer samt exponeringsmöjligheter med hjälp av sponsring säger Magnus Sandman, BT Svenska.
BT Svenska är Sveriges ledande sälj- och servicebolag för truckar. Koncernen har över 8 000 anställda och har sålt mer än 2 miljoner av en klassisk lyftvagnen. 
– Det är en intressant utmaning att utveckla BT Svenskas anrika erbjudande. Vår breda kompetens som byrå gör det möjligt för oss att hantera ett sponsringskoncept samtidigt som vi kan hjälpa BT Svenska med genomförandet säger Magnus Roos, VD, SBN AB.


Kronfågel föredrar tjejer
Kronfågel går via kvinnan till ökad försäljning av kycklingar. Företaget är inne på sitt andra år som sponsor för damlandslaget i fotboll och väljer nu också Tjejtrampet.
Uppgörelsen gäller de kommande tre åren. Företaget blir en av sju officiella leverantörer tillsammans med Cykelringen, Kellogg´s Special K, Mercedes-Benz, Polarbröd, Röhnisch och Sats.
- Tjejtrampet är världens största cykeltävling för tjejer och vi är Sveriges ledande tillverkare av kycklingprodukter med kvinnor som en viktig målgrupp. Därför känns det naturligt att vi visar våra produkter för vår kärnmålgrupp av aktiva kvinnor mellan 25-45 år, säger Lars Kassel, marknadschef på Kronfågel.
Tjejtrampet arrangeras av Svenska Cykelförbundet och genomförs den 28-29 maj i Stockholm.


SWE fick uppdraget
Reklambyrån SWE får uppdraget att marknadsföra if…Stockholm Open, Sveriges största tennisturnering. En tämligen tacksam uppgift när nu svensk tennis blir allt mera framgångsrik igen.
- Konkurrensen om de mest lyskraftiga spelarna är stenhård bland världens alla arrangörer. I år ser det ut som att vi har en egen världsstjärna som kan locka folket till turneringen, nämligen Joachim ”Pim-Pim” Johansson, säger Tournament Director Per Hjertquist.
Reklambyråns uppdrag blir att locka ännu flera åskådare till Kungliga Tennishallen i Stockholm.
Turneringen har också klart med ett utökat samarbete med det globala tennisvarumärket Yonex som varit tävlingens exklusiva strängnings-leverantör i flera år. Det nya avtalet innebär att Yonex blir en sponsor som i betydligt större utsträckning än tidigare bidrar med ekonomiska resurser.


Han duger inte längre
Förre landslagsmannen Martin Frändesjö stämmer sin gamla klubb, Redbergsled. Hans kontrakt med RIK löper till maj 2007, men för några veckor sedan blev han uppsagd på grund av RIK:s ansträngda ekonomi samtidigt som klubben menade att han inte varit tillräckligt bra.
Ingen juridiskt hållbar anledning för uppsägning anser Frändesjös juridiska ombud, Martin Klette, och därför stämmer Frändesjö nu sin tidigare arbetsgivare.
Han vill ha en ekonomisk kompensation för de månader som återstår på kontraktet medan RIK inte vill betala en krona till den förre landslagsspelaren.


Rubbar inte på reklamförbud
Reklamförbudet för utländska spelbolag kvarstår. Hammarby, AIK, Gais och andra klubbar får inte göra reklam för utländska spelbolag på klubbdräkterna har länsrätten i Södermanland fastställt och går på samma linje som Lotteriinspektionen.
- Beslutet från oss i oktober 2002 innehåller för deras del ett vitesföreläggande om 50 000 för varje påbörjad sjudagarsperiod och det gäller också retroaktivt, säger Lotteriinspektionens chefsjurist Jan Nyrén till TT omm klubbarnas reklamavtal.
 

Kommun satsar 124 miljoner
Stockholms kommunstyrelse har beslutat att satsa 124 miljoner kronor till konstgräsplaner och det betyder i klartext 13 nya planer med premiär på Stadshagens IP och Hammarbyhöjdens BP som ska stå färdiga i augusti.
Satsningen innebär att Stockholm inom några år har totalt 33 konstgräsplaner.
- Det här är en satsning som är mycket efterfrågad av föreningslivet, säger Py Börjeson, idrottsborgarråd (s), i ett pressmeddelande.
- En konstgräsplan kan i princip användas dygnet runt och under hela den snöfria perioden av året. Att på detta sätt öka nyttjandegraden och attraktiviteten på våra bollplaner ökar också möjligheterna och lusten till spontanidrott.


Gothia Cup söker fler sponsorer
Världens ledande ungdomsturnering i fotboll, Gothia Cup, har tecknat ett avtal med konsultföretaget PS Respons i syfte att nå ytterligare sponsorer.
- Vi har med mycket gott resultat utvecklat Gothia Cup under 30 år till att idag vara världens ledande ungdomsturnering i fotboll, säger sponsoransvarig Roger Andersson.
- Gothia Cup är ett sällsynt välskött och framgångsrikt evenemang och vi ser en stor affärsmässig potential i en fortsatt utveckling. Med sin profil vet vi att det finns flera företag som skulle vilja samarbeta med evenemanget, säger Gunnar Svensson på PS Respons och fortsätter
En ny marknadsstrategi haar antagits av parterna. Fjolårets Gothia Cup samlade 1525 lag från 61 nationer. I år genomförs turneringen den 17-23 juli för 31:a gången.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.