Försenade regler för radiosponsring

I delbetänkandet från utredningen om kommersiell radio finns inte något med om framtida sponsringsregler. Däremot finns det en förhoppning om att hinna utreda frågan till slutbetänkandet i september.

- Jag kan förstå att radiobranschen gärna sett att sponsringsfrågan tagits upp så tidigt som möjligt, men det har helt enkelt inte funnits tid och diskussionen om de tillfälliga sändningsreglerna har varit viktigare, säger chefrådman Martin Holmgren som är regeringens utredare.
Granskningsnämnden utgår i dag från regler i radio- och TV-lagen och i programföretagens sändningstillstånd. Men praxis och regler är gamla och därtill svåra att tillämpa för just sponsring.
Program får sponsras och ett program måste ha en tydlig vinjett, särskild programledare och särskilt namn, men radion ser möjligheter till enskild sponsring och då är inte regler och verklighet föenligt i dag.

Utredningen "Översyn av villkor för kommersiell radio" ska föreslå ett samlat regelverk för den kommersiella lokalradion. Uppdraget omfattar bl.a. frågor om krav på sändning av eget material och program med lokal anknytning, sponsring, koncessionsavgift och tillståndsgivning.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.