260 dollarmiljoner i ett sponsoravtal

Reklam för starksprit, 25 procent lägre reklamintäkter för Nascar, amerikanskt tv-intresse för Premier League, holländsk bank drar ned sin sponsring, ombyggnad av Melbourne Park, rekordsponsring i Ryssland och Braun ny sponsor för VM-motocross. Där är nyheterna från den stora idrottsvärlden.

(Basket) De största bollsporterna i USA har sitt eget sätt att möta den finansiella krisen. Med reklam för starksprit.
Ägarna till basketklubbarna i NBA beslutade nyligen att tillåta tv- och arenareklam för starksprit på matcherna. Något som varit otillåtet sedan 1991. Beslutet kommer sedan både MLB (baseboll), NHL (hockey) och Nascar (bilsport) beslutat tillåta tv-synlig spritreklam på arenorna.
Inom kort väntas NBA ta beslut även om annonsering på klubbarnas hemsidor och försäljning i arenorna. Minst 20 av de 30 klubbarna har i dag sponsorkontrakt med spritmärken.  NFL, den amerikanska fotbollen, är nu den enda stora bollsporten som inte tillåter tv-reklam för starksprit. (SportsBusiness Journal)
°°°°°
(Motor) Bilindustrins kris i USA märks också på motortävlingarna. Nascar, den populäraste bilracingsporten i landet, har problem med att få annonsköpare i tv-sändningarna. Fox, som sänder 13 av tävlingarna, har sänkt priset kraftigt, men räknar med ett nå en intäkt för första kvartalet som är 25 procent lägre än i fjol.
Tre av de sex största annonsörerna 2008 var biltillverkare, Ford, Toyota och GM. Tillsammans betalade de drygt 44 miljoner dollar till Nascars tv-partners Fox, ABC/ESPN och Turner.Dragplåstret Daytona 500 verkar i nuläget klarat sig bäst. En 30-sekunders spot kostar där 400 000 dollar. (SportBusiness Journal)
°°°°°
(Fotboll) Den 3 februari gick tiden ut för de amerikanska tv-bolagen att bjuda på rättigheterna för engelska Premier League. ESPN, Fox Soccer Channel, och Setanta Sports har alla visat intresse av de treåriga rättigheterna till världens just nu hetaste fotbollsliga. Fox och Setanta har de nuvarande kontrakten, värda 57 miljoner dollar. Premier League hoppas på en ökning, men spelschemat, tidsskillnaden och det ekonomiska läget  är faktorer som talar emot.  ESPN kan vara mest intresserat av live-sändningar från fotbollen på nätet. (SportsBusiness Journal)
°°°°°
(Doping) Italienska fotbollsspelarna, Brescias Daniele Mannini och Chievos Davide Possanzini, har fått sina dopingdomar granskade av CAS, court of arbitration in sports. Den internationella dopingkommissionen Wada, hade begärt avstängning mellan ett och två år för att spelarna hållit sig undan tester. Straffet fastställdes nu av CAS till ett års avstängning. (IA)
°°°°°
(Motor) Holländska banken ING, drar ned på sina sponsoraktiviteter inom Formel 1 under 2009. Efter säsongen ska en fortsatt sponsorsatsning ”ses över”. Detta sedan företaget gjort känt att det räknar med förlust på 1 miljard euro under 2009 på grund av finanskrisen och 7 000 anställda varslats. ING är huvudsponsor för Renault-stallet och även huvudsponsor för tävlingarna i Australien, Belgien, Ungern samt Turkiet. (autosport.com)
°°°°°
(Tennis) Knappt hade Roger Federer gråtit färdigt under prisutdelningen av Australian Open förrän planerna på en ombyggnad av Melbourne Park bekräftades. Ett tak ska byggas över Margaret Court Arena, en underjordisk restaurang för publiken, nya media- och spelarutrymmen och fler åskådarplatser. Allt för att tävlingen ska fortsätta spelas på arenan. Spelarna vill flytta tävlingen längre in i februari på grund av värmen och kort tid mellan säsongerna, men i Australien vill man behålla januari som datum för att locka skollediga som publik. (Sportsbusiness International)
°°°°°
(Golf) Den japanska golftouren har dragit sig ur den nya superserien i samarbete mellan Asien och Australiens golftourer för som man säger ”för många olösta frågor”. Man riktar också kritik mot Asian Tour som Japan Golf Tour inte anser vara tillräckligt engagerad. Superserien ska 2009 innehålla sex tävlingar från China Open i april till Australienska PGA-mästerskapen i december. (Sportbusiness International)
°°°°°
(Olympiskt) 260 miljoner dollar. Det är summan på det största nationella sponsoravtalet i OS-historien. Det är ryska Rostelecom och MegaFon som går in som sponsorer all telekommunikation under de olympiska vinterspelen i ryska Sochi 2014.  De båda telekomföretagen ska dessutom investera lika mycket pengar i förbättringar av infrastrukturen i Krasnodar vid Svarta havet. (Sportbusiness International)
°°°°°
(Motor) Procter & Gambles varumärke Braun blir ny huvudsponsor för VM-serien i motocross. Så nu är det inte bara banorna som ska hyvlas. 850 miljoner människor i 135 länder ser på VM-serien i mer än 1 200 timmar totalt och 3,5 miljoner besöker den officiella hemsidan. Det lockade Braun in i motorcykelbranschen. (Sportsbusiness International)


 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.