124 arbetslösa fick arbete via MFF

Malmö FF sysslar inte bara med att sparka på fotbollar och samla pengar på banken, klubben gör också en storstilad insats mot ungdomsarbetslösheten i Malmö. Ett projekt som ger ett storstilat resultat. Under den första tvåårsperioden hjälpte Karriärakademin 124 arbetslösa unga till arbete.

Anton Tinnerholm med megafon och övriga Malmö FF firar att de är svenska mästare 2017. 124 tidigare arbetslösa har kanske också skäl att fira. Foto: Emil Langvad / TT

Karriärakademin ryms inom ”MFF i samhället”, Malmö FF:s samlade avdelning för föreningens olika samhällsengagemang.

Gynnade dubbelt så många

Karriärakademins målsättning var att under en inledande tvåårsperiod hjälpa 65 arbetslösa Malmöbor till arbete. Nu visar bokslutet att målsättningen uppfylldes med råge. På två år matchades 124 personer till arbete i MFF:s samarbetsföretag, vilket ger en måluppfyllelse på 191 procent.

– MFF ger unga kraft att växa, både på och utanför plan. Det här är ett sätt att ge tillbaka till vår stad. Karriärakademin är en liten, kostnadseffektiv verksamhet som genom samverkan med Malmö FF:s partners uppnår konkreta resultat, säger Niclas Carlnén, vd i Malmö FF.

Av de 124 som matchades till arbete var 79 män och 45 kvinnor. Endast tre av dessa hade någon form av högskoleutbildning. Många har en annan etnisk och kulturell bakgrund än svensk..

Tack vare alla partners

– Malmö FF:s partners ska ha en stor eloge för att de har satsat på att rekrytera genom oss. Tack vare samverkan kan vi tillsammans verka för ett bättre Malmö, säger Karriärakademins verksamhetsledare Karin Heri.

Verksamheten drivs, tillsammans med Malmö stad, genom modellen idéburet offentligt partnerskap (IOP). I grund och botten handlar det om samverkan mellan en idéburen organisation och offentlig sektor, i det här fallet med syfte och mål att minska arbetslösheten bland unga i Malmö.

Och Maria Norrby, enhetschef för Arbetsmarknad inom Malmö stad, kan förstås inte vara annat än mycket belåten:

– Malmö stad ser väldigt positivt på samverkan med Malmö FF. Det är av värde för den kommunala organisationen att ha ett väl fungerande samarbete med den idéburna sektorn. Karriärakademins fina resultat visar att MFF är en aktör som öppnar dörrar mot målgruppen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.