Seglade Ericsson hem storordern?

Tvivlarna har skäl att ibland stanna upp och fundera. Som när Ericsson i går fick en indisk stororder värd bortåt 10 miljarder kronor. Det kanske inte alls hade med seglartävlingen att göra, eller… Om inte annat kan orderns 10 miljarder betraktas i perspektiv av 400 miljoner för telekomföretagets globala marknadsföring i segling. Dessutom blev Volvo Ocean Race Carl-Henric Svanbergs avskedsföreställning.

Se Idrottens Affärer i Sportspegeln

Sak samma med Puma, sport- och multinationellt kollektionsföretag, som egentligen inte har något med segling att göra. Men efter en utvärdering betraktades cirka 200 miljoner som en motiverad PR-satsning och på kuppen upprättas en ny och speciell seglarkollektion.

Att Puma går in i Volvo Ocean Race kan knappast bero på att chefen råkar tycka om segling, även om det gagnar saken. Nej, Puma som aldrig har pysslat med segling fann segeläventyret tillräckligt intressant och värdefullt. Uppenbarligen fattades beslutet om en satsning på rätt grunder och som en följd skapades en kollektion anpassad för sjöfolk, de första seglarplaggen någonsin.

Som en söndagsseglats

Det sista benet återstår, det mellan Stockholm och St Petersburg. I dag avseglar armadan i Volvo Ocean Race, mångmiljardracet till sjöss. Det blir som en söndagsutflykt. Med dryga 350 sjömil är det en av de korta distanserna under de nio månaderna. Ericsson 4 är redan klar slutsegrare, dessutom.

Väderförhållanden vid starten rapporteras bli ideala med vindar runt N-NV 8-13 sekundmeter och därtill krabb sjö, brist på strömmar. Skillnad det mot bråddjupet som närmaste granne och med en och annan fisk eller fågel som enda betraktare under ensamma veckor på världshaven. Då prövas besättningarna som plötsligt kommer till hamnar där miljontals kronor snurrar maximalt i en sanslös PR-karusell. Nog är Volvo Ocean Race ytterligheternas påhitt.

I nära nio månader har de hållit på. Den 11 oktober skedde starten, den 27 juni är det målgång i St Petersburg. Det är en blandning av ett kraftprov på människor och material men i hög grad också ett förverkligande av ett pojkäventyr, därtill dyrare än det mesta i övrigt.

Det räcker med att titta på bilder och lyssna till samtal från världshaven via högteknologiska påfund för att förstå att det måste vara ett smärre helvete i stormbyar, mörker, ständig fukt, torrproviant, minimal sömn, värkande leder, allt om och om igen.

När besättningen äntligen får gå i land ska alla, från kapten till matros, vara trevliga och säljande i möten med kunderna... Det är ju därför de håller på. Det är skälet till att Volvo satsar 600 miljoner kronor, Ericsson 400 och Stockholms Stad nära 50 miljoner.

"Har det skett affär?"

En global marknadsföring där de medverkande företagens möjlighet att träffa en mängd kunder, nuvarande som potentiella, pågår oavbrutet och allra mest vid alla stopp under de tio etapperna. Det är den yttersta förklaringen till denna miljonroulette. För vem kan egentligen räkna hem satsningen?

- Har det skett affär? frågar Henry Stenson, informationsdirektör vid Ericsson där han också tillhör koncernledningen, i en intervju i Svenska Dagbladet och besvarar själv frågan:

- Ja. Visserligen hade kanske kontrakt skrivits även utan Volvo Ocean Race som kommersiell plattform och yta för relationsmarknadsföring, det är svårt att mäta. Men det är tydligt att det finns affärer som görs upp i samband med racet.

Ett exempel är hur Ericssons vd, Carl-Henrik Svanberg, fick umgås med Brasiliens president, Lula, under en halvdag vid stoppet i Sydamerika. ”Ni kan inte ana vilka dörrar som öppnas”, kommenterar Henry Stenson.
Entusiastiskt berättar anhängarna till tävlingen/utgifterna hur stoppet i Galway blev en fullträff. Uppskattningsvis 250 000 irländare festade i evenemangsområdet. För dem blev Volvo och Ericsson påtagligt.

De vill bli kompisar

Ytterst handlar det om att träffa företagschefer och att bygga relationer, som det så ofta heter. Umgås, komma närmare varandra, finnas i åtanke, ja, helst stå först i ledet vid nästa upphandling. Det är affärsidén för alla inblandade företag.

Ericsson vill påvisa att projektet är väl underbyggt och motiverat. ”Golf, tennis och formel 1 är bra, men inte tillräckligt bra” blev svaret när företaget frågade runt i koncernen ”Vad tycker våra kunders chefer är roligast?”.

- Flest svarade segling. Kul, sa de, vi kommer om vi kan segla och tala affärer, hävdar Henry Stenson i SvD.
Det var och är ingen nackdel att chefen själv, Carl-Henrik Svanberg, älskar att segla. Han har erkänt att i en annan tid och i ett annat liv vore det kul att segla en av båtarna i Volvo Ocean Race: ”Att vara skipper på en båt sådan verkar döhäftigt”.

Svanberg och hans Svan

Svanberg, som själv skaffade sig en stor Svan för många år sedan, har en förkärlek till havet. Redan som vd och koncernchef vid Assa Abloy gav han klartecken till en medverkan i Volvo Ocean Race 2002.

Redan då bedömdes PR-värdet som stort och Svanberg gottade sig säkert åt rapporten där det stod att Assa Abloys varumärkesexponering under tävlingen värderades till drygt 60 miljoner USD. ”Assa Abloy var det syndikat som fick störst varumärkesexponering i tv med 122 timmar till ett värde av drygt 54 miljoner USD och över 6 000 artiklar som värderas till närmare tre miljoner USD”, rapporterade Sports Marketing Survey (SMS) som hade mätt exponeringen.

Rapporten avrundades med orden: ”Volvo Ocean Race är en av världens största massmediala sporthändelser och har följts av över en miljard radiolyssnare och webbsajten attraherade 3 miljoner unika besökare under tävlingsperioden. Allt detta sammanräknat ger oss en varumärkesexponering som motsvarar över 60 miljoner USD, vilket är fantastiskt”.

Svanberg sms:ade Scherman

Svanbergs engagemang i Volvo Ocean Race framkommer också, av alla ställen, i TV4-chefen Janne Schermans blogg, där han skriver från mars:

”Mobilen igen. Carl Henrik Svanberg, Ericsson, läser in ett långt, långt meddelande som förmedlar gränslös glädje över att båten Ericsson 3 med Mange Olsson vid rodret vunnit den femte och hittills svåraste deltävlingen i Volvo Ocean Race. När vi snackas vid jämför han stordådet, för det är det verkligen ett sådant, med Ravellis straffräddning i VM 1994. Jag håller inte med. Ravellis straffräddning trollband en hel nation och halva klotet samt förde oss till brons i VM”.

Det går att tänka sig att bakgrunden till mobilmeddelandet och den kamratliga kontakten mellan herrarna kommer från det avtal som finns mellan parterna. TV4 har skickat reportageteam världen över och bevakat seglingarna. Inte utan ett starkt ifrågasättande från redaktionen.

För som Scherman själv framhåller. I förhållande till annan global idrott med svenskt intresse talar inte gemene man dagligen om Volvo Ocean Race. Ericsson har två båtar varav den ena har svensk besättning med Mange Ohlsson som skeppare. Den andra båten är den som når störst framgångar.

Scherman noterar också i sin blogg: ”Men visst, Ericssons och Sveriges framgångar i seglingsracet runt jorden kan säkert bidra till att höja intresset för sporten. Och Mange Olsson gjorde nästan en Ravelli”.

Leif Johansson och hans snipa

Leif Johansson, Volvos koncernchef, är minst lika stor segelentusiast.Leif Johansson, Volvos koncernchef, är minst lika stor segelentusiast. Det kom från hjärtat när denne man som far och flyger världen över vid ett tillfälle erkände:

- Allra bäst trivs jag i snipan i hamnen i Marstrand. Jag har saltvatten i generna på något sätt.

Förresten, när Leif Johansson startade ett privat investeringsbolag döpte han det till Aphrae och förklarade:

- Det betyder faktiskt, så vitt jag vet, ingenting särskilt. Men jag hade en båt en gång med det namnet och därifrån kommer det.

Grabbarna Johansson och Svanberg har en del gemensamt.

Största evenemanget i Nordeuropa?

På kajen i Stockholm har det funnits både glada tillropare och kritiker. Många har fått en inbjudan, allt från betalningsvilliga sponsorer och deras VIP-gäster till den enskilde stockholmaren som har bidragit med skattepengar och utrymme. För trängseln blev påtaglig i huvudstaden sedan Skeppsbron ockuperades av eventbyggare och trafiken hänvisades till andra gator.

PR-staben hade en prognos om 500 000 besökare som ska generera cirka 131 miljoner i turistintäkter. Sådana siffror övertygar i en första presentation. I beslutsunderlaget kan man läsa hur Stockholms Hamnar fick uppdraget från moderbolaget Stockholms Stadshus AB att förhandla med Volvo Event Management UK Ltd (Vemuk).

- Det är det största evenemanget i Nordeuropa i år, sa Carl-Erik Aroseus från Stockholms Hamnar och ordförande i styrgruppen för Stockholmsstoppet.

Ur samma beslutsunderlag kan man läsa ”Totala kostnaden för Stadens värdskap är preliminärt beräknat till 49,8 Msek. Av detta belopp avser 11,6 Msek 2008 och resterande 38,2 Msek 2009. Stockholms Hamnar, som är operativt ansvarig, avser begära från moderbolaget Stockholms Stads AB att avkastningskravet reduceras med motsvarande belopp för respektive år. Intäkter från sponsring alternativt partnerskap reducerar beloppen i motsvarande grad”.

Skeppsbron förvandlades till ett stort, typ tre fullstora fotbollsplaner, med tält, showrooms, restauranger och aktiviteter där allmänheten och VIP-inbjudna helst skulle trängas. De första rapporterna från hotellen tydde inte på någon ökning av antalet gäster. Av tilltänkta 500 000 besökare syntes inte många. Fortsättningen har inte heller förmedlat rapporter om att de optimistiska kalkylerna uppnåddes.

Apropå pojkäventyr – för att uppmuntra tjejer att mönstra ombord gäller nya regler till 2011. Kvinnliga besättningar ska få ha tolv personer ombord och av dessa kan två vara killar.

 

Se intervjun i Sportspegeln:

Thomas Ejderhov

Thomas Ejderhov är chefredaktör för Idrottens Affärer.

Lycka för en allsvensk fotbollsklubb när det gäller ekonomi är att sälja spelare till en utländsk proffsklubb. Malmö FF som redan har pengar så de klarar sig tog hem mera kapital via internationella matcher i höstas, men inte nog med det. Nu framkommer att MFF tjänade runt 60 miljoner på just spelarförsäljningar. Klubbens kapital är nu uppe i 500 miljoner.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.