Kaos i miljardärens lekstuga

Varningsklockorna ringde, det tjöt i sirenerna. Men med lomhörda öron och förförda av kassaklirret från miljardärens skrin knöt Malmö Redhawks ändå förtroliga band med Hugo Stenbeck. Hans arbetsmetoder och uppträdande väckte bestörtning i Linköping, han gjorde sig omöjlig och försvann.

På mindre än ett år har han gjort sig lika omöjlig i Malmö och Redhawks färske ordförande, Tommy Quarfort, säger nu att ”Stenbeck skall jagas till världens ände.”

Jag säger bara: lycka till!

I den oreda som nu blottlagts i denna genom tiderna ständigt rubrikskapande och skandalbenägna klubb skymtar ett oseriöst ledarskap, hutlösa löneutbetalningar, dåligt både sportsligt och ekonomiskt omdöme och en total ovetskap om hur pengar flöt in och ut.

Baksidan av myntet

Det talas om dubbla löner till sportchefen Stefan Nyman och vd:n Anders Olson. Uppenbarligen har klubben bara känt till de pengar man fått direkt från Stenbeck, varit ovetande om sidoavtalen med nämnda herrar.

Så går det till i branscher när den som sitter på pengarna köper sig makten att spela under täcket och göra sina egna överenskommelser.

Det sportsliga fiaskot framstår mot bakgrunden av den ekonomiska villervallan som en bitter men ändå lättsvald läxa. Att överlåta ett majoritetsägande av föreningen på så lösa boliner och med en så nyckfull finansiär visar bara på en klubb som har en skriande brist på handfasta, dugliga ledare.

Hur jurister, ekonomer, företagsledare förvandlas

Och nog är det väl märkligt, att när svenska idrottsklubbar i ny tappning, som en hybrid mellan det klassiskt föreningsdrivna och det företagsformade, tagit in jurister, ekonomer och företagsledare i sina styrelser så sköts affärerna sämre än någonsin.

I värsta fall är det en liten spegel av hur det kan gå till i näringslivets företag där insynen är begränsad.

Med de pengar som Stenbeck av allt att döma ändå investerat borde det sportsliga utfallet varit ett annat.

Och med så stora pengar borde rekryteringen skötts bättre än att lägga hutlösa belopp på ledare och spelare som redan visat att de inte dög i Elitserien (Södertälje).

Percy Nilsson var ändå närvarande

Malmö Redhawks var ingen ren demokrati under Percy Nilssons ledning. Han köpte sig också makt och blev så oersättlig (för att han ensam bar klubben ekonomiskt, även när Skattemyndigheten krävde över 30 miljoner i uteblivna skatter) att han omöjligt kunde röstas bort.

Han var i alla fall närvarande, han visade kärlek till sporten och klubben, han smet inte undan ens när det blåste som värst, han hade stark Malmöförankring och han skapade det underbara hus för upplevelseindustri som nu skriker högt efter isens entertainers.

Det finns något osmakligt, storvulet över Malmös arenaidrott just nu. Kaoset i Malmö Redhawks, Malmö FF med en arena som klubben med stora svårigheter har råd att driva, damfotbollslaget som tycks leva ur hand i mun i väntan på MFF:s öppna famn eller nya, villiga finansiärer.

Rödhöken med sargad näbb

Det gapas efter mycket. Men i skrivande stund ligger Malmö FF sist i Allsvenskan med 200 miljoner i omsättning. Åtvidaberg med sina 30 miljoner leder.

Damfotbollen lär aldrig bli ekonomiskt bärkraftig och ”rödhöken” i sitt fina bo ute vid tågstationen i Hyllie sitter med sargad näbb och illa klippta vingpennor och vet inte om den har mat för dagen.

Sverige är för litet för att idrottsklubbar skall låna ut sig som leksaker till miljardärer som får spontana hugskott i sin iver att få makt och gunst. Utan långsiktighet, gediget klubbarbete, en blandning av professionalism, företagstänkande och klubbdemokrati fungerar det inte.

Malmö Redhawks har förvandlats från en uppkäftig entreprenör i idrotts-Sverige till ett avskräckande exempel för all jämförbar verksamhet.

Åke Stolt

Författare och föreläsare, f d sportchef och krönikör på Sydsvenska Dagbladet.

Anders Engman (inte verifierad)

fre, 2012-04-13 22:03

1. Malmös idrott

Du är överlägsen.

ingmarie (inte verifierad)

fre, 2012-04-13 22:49

2. sportkrönikör..

Tack för den! huvudet på spiken som vanligt :)om jag ska läsa en enda sportkrönikör så är det du, enkel, okomplicerad, opretentiös, rakt på sak, tydlig.. behövs det mer?

gp (inte verifierad)

fre, 2012-04-13 22:56

3. Desperation

Mif:s agerande (och Örebros) är väl också tecken på den desperation som sprider sig bland de klubbar som så gärna vill, och behöver, ta sig igenom nålsögat till Elitserien. Men inte kan.

jesper aspegren (inte verifierad)

lör, 2012-04-14 00:45

4. kaos

Åke, vi saknar dig i Sydis. Kanske hade din penna kunnat undvika spektaklet. Din analys är som vanligt kristallklar.

Lennart (inte verifierad)

lör, 2012-04-14 11:41

5. Stava rätt

Om hockeyhataren Stolt ska svinga sin stora sabel ännu en gång är det väl ändå ett minimikrav att den som ska slaktas anges vid sitt rätta namn. StenBECK heter han, vilket Sveriges enligt egen utsago gåva till skrivkonsten borde känna till. På det stora hela dessutom en helt meningslös krönika som missar öppet mål. Det är KNAPPAST StenBECKS fel att det gick som det gick i Malmö utan den kronisk läckande och inkompetenta organisationen.

Gud (inte verifierad)

lör, 2012-04-14 12:07

6. När pengarna kommer in - går

När pengarna kommer in - går vettet ut.

Anders Östnäs (inte verifierad)

lör, 2012-04-14 14:02

7. Den skadeskjutna rödhöken

Åke, du har som vanligt gjort en riktig analys. Det finns knappast mycket att tillägga. Man längtar tillbaka till perioden på tidigt 90-tal, när man var den pigga uppstickaren. Sen har det långsiktigt bara gått utför. Anders Östnäs idrottssociolog

Hinc Robur et securitas (inte verifierad)

lör, 2012-04-14 17:06

8. Rälit, sa Bill dörälit sa Bull

Varför får vissa "klubbar" (AB) hybris i perioder? Sverige har över tiden haft ett hockeylandslag i yppersta internationell klass. På klubbsidan har vi aldrig varit i närheten. Inom fotboll gäller ingetdera. Om samtliga ishockeyspelare skulle samlas i samma klubb för att nå internationell styrka, skulle samtidigt svensk klubbishockey utarmas och gå under. Mitt i allt detta fortsätter vissa "doktorer" att propagera för bolagiseringar där där mindre än 50% ägs av den ideella föreningen. Inom fotboll vet man tydligen inte ens vem som äger namnet på Allsvenskan... Förbundet eller Elitserieföreningen. Jag tror att svensk idrott skall ligga på den nivå som vi från klubbarna kan producera talanger till. Fotbollen har Sveriges högsta sponsorintäkter, följt av Skidförbundet. Kan det ge en vink om var de stora företagen vill synas med sitt varumärke? Inte med sina VD:ar. Inom hockey, basket m.fl. går man direkt på klubbarna. Det är också där man sett de största härdsmältorna (frånsett Örgryte). Gymnastikförbundet skulle aldrig komma på tanken att tävla mot Cirkus Scott i trapetskonst. Inom hockey är det vad som pågår (Rögle vs AIK t.ex)

Göran Lantz (inte verifierad)

sön, 2012-04-15 20:49

9. Äpplen och päron

"Hinc Robur et securitas" blandar friskt bland äpplen och päron. Han säger att fotbollen har störst sponsorintäkter följt av längdskidor. Han har läst en artikel som f-n läser bibeln, där det redovisas att fotbollsFÖRBUNDET är det idrottsförbund som har största sponsorintäkterna följt av skidförbundet och hockeyförbundet. Men det ingenting om sportens storlek på intäkterna. Ishockeyn har en väldigt stark och professionell liga som äger sina rättigheter och evenemang utan förbundets inblandning. Fotbollen och allsvenskan har fortfarande mycket att lära i professionalitet av ishockeyn. Det finns klubbar som levt över sina tillgångar i ishockeyn. Men det finns också klubbar med oerhört stark ekonomi, egna arenor, och som drivs som starka och lönsamam företag. Man har en annan grund att stå på med 30-35 hemmamatcher under en säsong jämfört med fotbollen som bara har 15. Man är betydligare professionellare i samarbetet med sponsorer vad gäller evenemang, loger, affärsupplägg mm. En sponsor kan använda evenemanget betydligt bättre i sin affärsverksamhet och mot kunder än vad fotbollen kan erbjuda

Tommy (inte verifierad)

tors, 2012-04-19 10:48

10. Först håller jag med Göran

Först håller jag med Göran Lanz om att svensk elitishockey ligger klart före när det gäller affärsmässigheten i vad man erbjuder sina samarbetspartner och publik i jämförelse med fotbollen som förvisso omsätter mer pengar totalt sett men som fortfarande har ett ganska blekt utbud av mervärden för sin publik & samarbetspartners(med något/några undantag förstås typ MFF och ev Elfsborg). Men det som Åke Stolt faktiskt pekar på är ett större och grundläggande problem i den svenska idrottsrörelsen nämligen förhållandet mellan den ideella basrörelsen som bygger på egna obetalda insatser och den yttersta procenten av rörelsen som elitidrotten utgör som måste verka på affärsmässiga villkor för att överleva! I denna blandning av idealitet och professionell verksamhet så blir skiljelinjerna suddiga och otydliga. En ordförande har historiskt fått sitt mandat på sina personliga meriter d v s att man har jobbat sig fram under lång tid inom rörelsen, man har byggt nätverk långsiktigt, flyttat sig via utskott och olika förtroendeuppdrag och efter vägen visat att man är en "hyvens och dedikerad" person som har rätt uppfattningar och är gjord av det rätta virket! Sedan den kommersiella idrottens intåg på 1970-talet(jo det fanns pengar inom idrotten tidigare också men Karl Schrantz Österrikes alpina stjärna som diskvalificerades från OS i Sapporo 1972 för ett reklamarvode som bestod av kaffepengar, var startskottet för både kommersens utbredning och eldade igång debatten om amatör och professionell idrott)så har detta historiska hedersuppdragspromotionförfarande börjat luckras upp. Enskilda med stora plånböcker har kastat sig in i idrotten med höga ambitioner såväl idrottsliga som personliga och affärsmässiga! Gång på gång och i ett flertal fall har det visat sig att dessa personer som ofta driver egna företag, så fort som de tar plats i en idrottsförening får en typ av hybris och glömmer bort allt som gäller i den "vanliga" affärsvärlden. Man hittar på mängder av "smarta lösningar" för att attrahera spelare av högsta rang, sponsorer och drivna personer till organisationen i syfte att göra klubben framgångsrik och kanske att få sola sig lite i ljuset av strålkastarna! Till och med föreningar/klubbar som har en stabil grund att stå på i form av en gedigen organisation och verksamhet från barn/ungdomssektionerna ända upp till elitverksamheten har även dom bländats av de stora pengapåsar som erbjudits. Att det krävs pengar för att utveckla en elitidrottsverksamhet är en odiskutabel självklarhet. Men hur mycket pengar som behövs och på vilka villkor man anförskaffar dessa pengar, finns det olika alternativa vägar att välja. Jag skulle säga att först och främst gäller det att inte bara tacka och ta emot(när pengar erbjuds) då det oftast leder till ett osunt beroende och i slutändan kraschar det alltsom oftast när måluppfyllelsen inte infrias vilket i sin tur nästan alltid leder till meningsmotsättningar! Sen gäller det att ha en plan och en kontinuitet i verksamheten och det är avgörande viktigt att inse att den ideella barn & ungdomsverksamheten är en förutsättning för att på sikt kunna konkurrera på elitsidan likväl som att elitsidan är en av de viktigaste inspirationerna och magneterna för att fortsätta att ha ett stort intresse för sporten som i sin tur ska garantera en positiv nyrekrytering i framtiden. Cowboys som kommer ridande med guld i fickan med storvulna narcissistiska planer(som de flesta egentligen förstår oftast är blå drömmar)är ofta början på förfallet(Läs LHC, MIF, Edsbyn, AIK Hockey med Finska ägare etc...). Jag tror dock tyvärr att det kommer att upprepas med jämna mellanrum då det mänskliga minnet är kort och lusten till rikedom och kortsiktiga framgångar är alltför viktigt för alltför många. Det som skulle behövas är att fler inom idrotten inser behovet av att det ideella och professionella går hand i hand men på sina villkor och att man måste våga ställa krav på den som vill investera i verksamheten på samma sätt som vilket professionellt företag som helst gör.

Niklas Liiv (inte verifierad)

fre, 2012-04-20 23:45

11. Galna miljardärer som utnyttjar idrottsklubbar i fel syfte

Har skrivit om detta fenonem som nu har förekommit i många år i krönikan "Föreställningen fotboll måste gå vidare" på min blogg. Fler klubbar borde alltså göra bra research på satsande miljonärer och miljadärer istället för att bländas av sedelbuntarna. I längden kan det bli mycket smärtsamt såväl ekonomiskt, sportsligt som moraliskt.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.