När rättigheter sviker...

Det har hänt igen. En rättighet som såg lovande ut och verkade vara helt rätt för dig slutade av någon anledning att leverera och kanske till och med drog med dig i fallet. Riskbedömningen i föranalysen såg bra ut, men verkligheten blev en annan. Bortom din kontroll.

Läser om Big Brother och Lovefilm som tillsammans med TV11 tar bort en deltagare ur programmet för att undvika förnedringen och själva svärtas ned. Antar att man bedömt risken och eventuella åtgärder i förväg, annars går man inte in i just det programmet.

Det är dock svårt att bedöma risken för olika rättigheter och man kontrollerar ofta inte hela kedjan. Allt går inte att skriva in i avtal och mycket kan gå fel.

Individuella rättigheter svårast

Det finns en åsikt i branschen att individbaserade rättigheter har en betydligt högre risk. Det är nog en kraftig förenkling eftersom det finns många faktorer som påverkar.

Det är uppenbart förstås om personen ifråga gör en Tiger, använder partydroger eller beter sig ojust.Då får vi problem med värderingar som faktiskt påverkar våra egna varumärken.

Men om man som idrottsman/kvinna slutar tillfälligt att leverera, blir skadad eller får personliga problem är det inte lika säkert att det bara är negativt. Det beror mer på målsättningen med sponsringen.

När två stjärnor slutar samtidigt

Skidskyttevärlden chockades under årets VM i Ruhpolding av två huvudpersoner som slutar sin sport i unga år. Magdalena Neuner blott 24 år och Helena Ekholm 26 år känner sig nöjda, svårt att motivera sig att fortsätta.

Självklart måste man som sponsor acceptera det personliga beslutet men det kan förstås påverka värdet.

Här är en skillnad om man investerat i Helena/Magdalena eller i Skidskyttesporten och dess totala målgrupp. I VM dominerade istället de svenska herrarna, anförda av en annan värmlänning,

Carl Johan Bergman. Fredrik Lindström blir alltmer tydlig som framtidens hopp. Som sponsor är man glad för framgången i sin helhet och värdet av engagemanget bibehålls på hög nivå. I Tyskland är man dock förmodligen mer bekymrade att bli av med sin megastjärna.

Kompetens en bristvara

Men riskbedömning, bra uppträdande och sportsliga framgångar är trots allt bara hygienfaktorer. Det räcker inte längre för att en rättighet ska leverera mervärde och attrahera sponsorer över tiden. Kompetens och kreativitet är viktigare.

Moderna sponsorskap bygger på insikt i varandras affärsmodeller och principer för att bygga varumärken och intäkter. Vad kan jag hjälpa dig med? Vilka är era mål och utmaningar?

Kompetensnivån är inte alltid i paritet med möjligheterna med modern sponsring.

Allt för många låter sponsorer göra jobbet

Om man gör behovsanalysen rätt och vill lösa kundens problem så räcker inte traditionellt innehåll i ett rättighetsavtal.

Rättighetsinnehavaren äger målgruppen och kan med kreativ höjd, integration och storytelling hjälpa sponsorerna att nå igenom bruset och skapa reella värden.

Det ställer nya krav på aktiva och kompetenta rättighetsinnehavare som med integritet och kreativitet hyllar sina sponsorer inför målgruppen och på allvar bidrar till affären och varumärkesbygget.

Det finns redan många bra exempel på rättigheter som är inne på rätt väg och jag är övertygad om att vi under de närmaste åren får se många nya kraftfulla case. Men det krävs mycket nytänkande från rättigheter och mod från sponsorer.

Ricky Strandberg

Han är till vardags chef för Sponsring och event på SJ. Ricky Strandberg är också engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare. http://www.annons.se/kse

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

På bara sex månader har var fjärde spelbolag brutit mot den svenska spellagen. Nätkasinon och vadhållningsbolag har totalt tvingats betala 98 miljoner kronor i sanktionsavgifter. 

Ola Wenström leder studiomagasinet Klubbhuset efter varje speldag och sändningar delas mella  betalkanalerna Visat Golf och Viaplay men det blir också bilder i TV6 och TV10. TV NENT Group direktsänder 47 timmar från världens äldsta golftävling The Open (18-21 juli), på Viasat Golf och Viaplay samt slutrundan även på TV6. 

Hedvig Lindahl, 36, gjorde succé i VM. Det stora skyltfönstret i Frankrike har gett Hedvig ett ettårskontrakt med den tyska storklubben Wolfsburg. ”Jag känner mig hedrad”, säger svenskan till klubbens hemsida.