När rättigheter sviker...

Det har hänt igen. En rättighet som såg lovande ut och verkade vara helt rätt för dig slutade av någon anledning att leverera och kanske till och med drog med dig i fallet. Riskbedömningen i föranalysen såg bra ut, men verkligheten blev en annan. Bortom din kontroll.

Läser om Big Brother och Lovefilm som tillsammans med TV11 tar bort en deltagare ur programmet för att undvika förnedringen och själva svärtas ned. Antar att man bedömt risken och eventuella åtgärder i förväg, annars går man inte in i just det programmet.

Det är dock svårt att bedöma risken för olika rättigheter och man kontrollerar ofta inte hela kedjan. Allt går inte att skriva in i avtal och mycket kan gå fel.

Individuella rättigheter svårast

Det finns en åsikt i branschen att individbaserade rättigheter har en betydligt högre risk. Det är nog en kraftig förenkling eftersom det finns många faktorer som påverkar.

Det är uppenbart förstås om personen ifråga gör en Tiger, använder partydroger eller beter sig ojust.Då får vi problem med värderingar som faktiskt påverkar våra egna varumärken.

Men om man som idrottsman/kvinna slutar tillfälligt att leverera, blir skadad eller får personliga problem är det inte lika säkert att det bara är negativt. Det beror mer på målsättningen med sponsringen.

När två stjärnor slutar samtidigt

Skidskyttevärlden chockades under årets VM i Ruhpolding av två huvudpersoner som slutar sin sport i unga år. Magdalena Neuner blott 24 år och Helena Ekholm 26 år känner sig nöjda, svårt att motivera sig att fortsätta.

Självklart måste man som sponsor acceptera det personliga beslutet men det kan förstås påverka värdet.

Här är en skillnad om man investerat i Helena/Magdalena eller i Skidskyttesporten och dess totala målgrupp. I VM dominerade istället de svenska herrarna, anförda av en annan värmlänning,

Carl Johan Bergman. Fredrik Lindström blir alltmer tydlig som framtidens hopp. Som sponsor är man glad för framgången i sin helhet och värdet av engagemanget bibehålls på hög nivå. I Tyskland är man dock förmodligen mer bekymrade att bli av med sin megastjärna.

Kompetens en bristvara

Men riskbedömning, bra uppträdande och sportsliga framgångar är trots allt bara hygienfaktorer. Det räcker inte längre för att en rättighet ska leverera mervärde och attrahera sponsorer över tiden. Kompetens och kreativitet är viktigare.

Moderna sponsorskap bygger på insikt i varandras affärsmodeller och principer för att bygga varumärken och intäkter. Vad kan jag hjälpa dig med? Vilka är era mål och utmaningar?

Kompetensnivån är inte alltid i paritet med möjligheterna med modern sponsring.

Allt för många låter sponsorer göra jobbet

Om man gör behovsanalysen rätt och vill lösa kundens problem så räcker inte traditionellt innehåll i ett rättighetsavtal.

Rättighetsinnehavaren äger målgruppen och kan med kreativ höjd, integration och storytelling hjälpa sponsorerna att nå igenom bruset och skapa reella värden.

Det ställer nya krav på aktiva och kompetenta rättighetsinnehavare som med integritet och kreativitet hyllar sina sponsorer inför målgruppen och på allvar bidrar till affären och varumärkesbygget.

Det finns redan många bra exempel på rättigheter som är inne på rätt väg och jag är övertygad om att vi under de närmaste åren får se många nya kraftfulla case. Men det krävs mycket nytänkande från rättigheter och mod från sponsorer.

Ricky Strandberg

Han är till vardags chef för Sponsring och event på SJ. Ricky Strandberg är också engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare. http://www.annons.se/kse

Inga publikintäkter, men spelarna ska ändå ha betalt, liksom övrig personal. Sedan tillkommer övriga omkostnader.Då pekar ekonomin åt endast ett håll. Nu medger Malmö FF: ordförande, Anders Pålsson, att klubben har en förlustprognos på ungefär 50 miljoner i resultatet för 2020.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.