"Så tar du dig an utmaningarna"

Den osäkra världsekonomin gör prognoser för reklaminvesteringar osäkra inför 2013. IRM:s bästa gissning är en marginell minskning på den totala investeringen, och att Internet och TV kommer att fortsätta gå bra på bekostnad av de tryckta medierna.
Mobiltelefonen har inga begränsningar utom fantasin när det gäller att kombinera med sponsring. Foto: Scanpix

 

För sponsring och event har trenden varit positiv under många år med en tillfällig dipp för investeringar i event under 2009. Sponsring och event klarar uppenbarligen konjunktursvängningar relativt väl.

Passar sponsring och event

Delvis beror det förstås på att sponsring ofta är ett mer långsiktigt engagemang med bindande avtal. Men det som framförallt driver på utvecklingen är mer djupgående trender, i form av kraftigt ökat reklambrus och svårigheter att engagera målgrupper.

Annonsörer behöver helt enkelt nya metoder för att nå fram och skapa engagemang – ett jobb som sponsring och event klarar av utmärkt.

Det här är inga nyheter för de flesta, men det känns som att intensiteten på rättighetsmarknaden har ökat väsentligt den senaste tiden, och kommer att tillta ytterligare under 2013. Branschen har vind i seglen helt enkelt.

I storstädernas kärnor skapas nya tävlingar och evenemang. Nya arenor tas i bruk med ökat utrymme för nya evenemang.

Det händer lika mycket utanför storstadsregionerna. Samtidigt gör ålderstigna affärsmodeller i ett antal rättighetsbranscher som musik, film, spel och media att det öppnas dörrar för nya lösningar kring associationer som kommer annonsörer tillgodo.

Tekniken ger möjligheter

Men den viktigaste faktorn för framtidens sponsring och event är den snabba tekniska utvecklingen: framväxten av nya plattformar, kanaler och tjänster som ger annonsörer möjlighet att skapa engagemang och sprida content till låg kostnad och hög med räckvidd.

Vi är fortfarande i början av en era med tilltagande nytta från webb-TV, mobilt Internet och sociala medier. Tjänsteutvecklingen går snabbt och det är redan nu relativt komplext att hänga med om man vill ligga i framkant.

Det är otroligt stimulerande att få vara mitt i denna förändring och forma nya strategier för sponsring och event.

Ifrågasätt din strategi

Vad är då det viktigaste man som annonsör bör göra under 2013 inom sponsring och event?

Börja med att se över att strategin både är solid och att den på allvar tar in de nya möjligheterna den tekniska utvecklingen bidrar med.

Sponsring och event är content och sociala medier behöver content. Med spridning i sociala medier sänker vi kontaktkostnaden och skapar hög räckvidd för våra associationer och koncept. Fokusera på koncept som verkligen engagerar målgruppen och hänger ihop med din affär och ditt varumärke.

Du måste ställa krav

Har du en byrå som inte kan omsätta det som händer till strategi och aktiviteter, så byt ut den omgående. Det finns ingen tid att spilla.

Sätt upp som mål att få ut maximalt ur dina rättigheter när det gäller sociala medier och glöm inte att verkligen begära av rättighetsinnehavarna att de skall göra sitt. Det är ändå de som står målgruppen närmast och ska hylla dig inför den.

Alltför mycket av jobbet läggs idag på annonsören och dess byråer.

De nya förutsättningarna för marknadsföring gör att vi måste experimentera mera – och hellre. Men gör det med stil och eftertanke. Med en klar strategi är det lätt att ta ut svängarna och ändå hamna rätt. Med snabbare skiften är det ännu viktigare att lägga timmar på strategi och inte bara på aktivering.

Sök samarbeten

Det gör det också enklare att välja rätt mix av rättigheter i det allt mer komplexa utbudet.

Kom dock ihåg att spridning inte kommer utav sig själv. Den tid när viral spridning skedde utan påverkan är för de flesta förbi. Content Marketing och gedigen integration i övrig kommunikation, framförallt den digitala, säkerställer att vi är effektiva.

Om vi även lyckas krydda anrättningen med smarta mediesamarbeten och samarbeten kring associationer så kan vi tränga genom bruset ännu bättre.

Ha ett framgångsrikt sponsring- och event-år!

Ricky Strandberg

Han är engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare. Till vardags jobbar han som Client Director på event- och sponsringsbyrån MEC Access

Sportbladet avslöjar att AIK: huvudstyrelse drabbas av två plötsliga avhopp. Ordförande Cecilia Giertta och ledamoten Lars Söderqvist backar och skälet uppges vara oenighet kring fakturor för uppemot en halv miljon kronor, 

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Från  tv-studion i Mora guidar Johanna Ojala och Clara Henry just nu tittarna igenom den första Hemmavasan-dagen. Redan vid tiotiden på lördagsförmiddagen hade över 5 300 av de hittills drygt 14 600 anmälda startat sitt lopp, för att på sin egen hemmaplan cykla eller springa sitt lopp i Vasaloppets Hemmavasan, som pågår fram till lördag 22 augusti kl 24.00. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.