”Från att predika till att bli efterfrågad”

Lag Paralympics är vårt sätt att jobba med sponsorer eller partners som vi föredrar att kalla dem. Resultatet är tydligt. Vi har gått från 0 kr till 8 miljoner kronor på åtta år, det ska vi bygga vidare på.
Här får Lag Paralympics ta emot en check från V75-spelarna (och dåvarande vd:n Remy Nilson till höger) via Olympiatravet. Senast var behållningen så stor som 1,3 miljoner kronor under den speciella tävlingen.


Ligger lockelsen i prestationerna, människornas levnadsöden eller är det kort och gott sport med en twist? Jag säger att Paralympics är allt det – och mer därtill. Och för min egen del handlar det minst lika mycket om styrkan i Lag Paralympics – Sveriges Paralympiska Kommittés samarbete med näringslivet.

Möttes av osäkerhet

Dragningskraften från Paralympisk idrott når visserligen fler när media succesivt ger mer utrymme och jag förstår att många skulle göra mycket för att få det marknadsföringsfönster ett Paralympics ger.

Men för Lag Paralympics – vårt samarbete med näringslivet – har resan inte bara haft medvind och inte alls varit en dans på rosor.

När vi för många år sedan lanserade idén om Lag Paralympics och gick ut med förfrågan till företag om deras engagemang så upplevde jag en stor osäkerhet från delar av näringslivet. ”Är inte Paralympics en del av SOK?” eller ”vi stöttar redan svensk idrott genom…” var svar som återkom. Att SHIF/SPK stod på egna ben tarvade en del förklaringar, att Lag Paralympics var så mycket mer än bara vanlig idrott likaså.

Nära att ge upp

Efter att ha pitchat till företag i ett halvår kändes det som att företagsvärlden inte var mogen, inte såg vinsterna i samarbetet och inte var beredda att satsa.

Jag var nära att ge upp, men rutinen i organisationen sa kör. Tur var väl det.

Strax efter mitt tvivlande fick vi napp och Svensk Adressändring gick in som första partner. Med det tog allt fart, idag är vårt koncept mer tydligt och har ett helt annat värde.

Media höjde kraven på oss

I kombination med att journalister börjat höja kraven på oss – något vi efterfrågat och nu välkomnar – så ser vi många effekter.

En av de mer positiva är möjligheterna att ge ett större stöd till våra elitaktiva. För i kölvattnet av Paralympics öppnar företag dörren. De söker samarbetsvägar, kontaktar oss. En relativt ny företeelse, med en naturlig förklaring.

Det är som att bli vald på gympan. Med tiden blir den som presterar vald tidigare. Den som presterar exceptionellt bra bli så småningom scoutad, draftad och får helt nya möjligheter.

Det känns som resan vi gjort.

Sponsorer som är aktiva och vill

Men det är inte Paralympics i sig självt som gett oss det vi strävar efter – utan sponsorer som går in och agerar aktivt – vilket samarbetspartners inom Lag Paralympics gjort och fortsatt gör.

De engagerar sig, lyfter fram svensk paralympisk idrott och marknadsför sitt engagemang för den.

Det kanske på grund av den strävan som vi under senaste året inlett samarbeten med företag som Ica, Kia och Swedavia. De har blivit en del av vår plattform som står för mycket mer än bara pengar och regelrätt sponsring.

Inget traditionellt sponorskap

Inom Lag Paralympics är målsättningen inte ett traditionellt sponsorskap, det är ett samarbete vi vill ska vara det bästa som parterna någonsin ingått. Ett samarbete som ger alla parter mer.

Det tror jag att vi lyckas med på grund av tre framgångsfaktorer:
• Vi jobbar med samarbetspartners, inte regelrätt sponsring.
• Vi förutsätter inte att samarbetspartners är aktiva, det ansvaret ligger minst lika mycket hos oss.
• Vi vill erbjuda det bästa samarbetet och gör det med en bredd som få kan matcha – genom SHIF/SPK allt från breddidrott och elitidrott till samhällsnytta och hälsoaspekter. De passar olika samarbetspartners, vilket öppnar dörren för fler.

Snabba överenskommelser

Det har säkerligen bidragit till att samarbeten som inletts på senare tid har gått fort. Dessa samarbeten har också ökat våra möjligheter att ge ett utökat stöd för våra elitidrottare och har möjliggjort uppstarten av Elitidrottsskolan.

Det har också medfört en ökad exponering för våra unga aktiva inom den gyllene generationen.

Våra nyare samarbetspartners lyfter också fram våra aktiva mer än tidigare. De visar på förmågan om att övervinna inte bara sig själv – utan också om att övervinna andras uppfattning om vad som är möjligt. Det gör många av våra idrottare dagligen – bryter barriärer och vanföreställningar.

Dessutom lever de i en konkurrens som tätnar för var dag. För till skillnad från hur det kunde vara i Paralympics begynnelse så skickar ytterst få nationer aktiva till Paralympics som inte har en tydlig medaljchans. Till det kan läggas att antalet nationer som deltar har fördubblats under de senaste spelen vilket medfört att konkurrensen är oändligt mycket tuffare för varje spel.

Vi ska bli bäst i Norden!

Trots det är det svenska siktet inför Rio 2016 inställt på att bli topp tio i medaljligan – tio i Rio – ett tufft mål som vissa kanske skulle se som omöjligt. Vi ser det som en vision och når vi inte dit i Rio så kommer vi fortsatt att jaga positionen.

Vi gillar utmaningar. Vi vill gärna ha fler.

Därför tror vi att det finns en chans att vi redan i Sotji 2014 kanske kan komma att göra något unikt. Möjligheten finns att Sverige blir bästa nordiska nation, det skulle betyda att vi för första gången i världshistorien kommer före Norge i ett vinter-Paralympics medaljliga. En potentiell chans vi aldrig haft utan grunden som Lag Paralympics gett oss att stå på.

Krönikör

Hans Säfström

Sportchef SHIF/SPK och truppansvarig Paralympics

Förra veckan kom nödropet från allsvenska GIF Sundsvall: ”Vi behöver fem miljoner kronor snabbt”. Klubben blev bönhörd. Sponsorer och företag i stadens näringsliv har lånat ut fem miljoner.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Tio klubbar i herrarnas elitserie har beviljats elitlicens för säsongen 2018/19. Övriga fyra klubbar kommer fortsatt att granskas under innevarande verksamhetsår.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.