Sportindustrin en framtidsbransch

Världsmarknaden för sport är 6 000 miljarder kronor. Sverige har en sportindustri som är 70 miljarder, dvs lite drygt en procent av totalen i en bransch som är den mest drivande delen i den stora upplevelse- och fritidssektorn.
Idrott är en exportindustri, fastslår Björn Anders Larsson och ger en rad exempel på en framgångsbransch. Foto: TT

 

Det är dags för riksdagens partier och näringslivsorganisationer att inse att det är en snabbt växande framtidsbransch för Sverige. Den produceras och konsumeras både lokalt i varje kommun och i globala event och media. 

En ny industri

Där finns idag över 100 000 jobb (årsarbeten) i Sverige att jämföra med mycket få jobb 1950 (jympalärare, vaktmästare och cykel- och järnhandlare som sålde sportprylar). Men faktiskt fanns det under efterkrigstiden ett tag tillverkning i Sverige av skidor, skridskor, klubbor, blå jympaskor, båtar, fotbollar mm. Den svenska industrin avvecklades nästan helt därefter. Vi hade kvällstidningar med en (!) sida sport och ingen TV. Jerring och Hyland rapporterade ibland i radio.Vi gjorde annat på fritiden helt enkelt.

Förändringen till dagens situation är stor. Konsumtion och investeringar inom sport växer snabbare än BNP. De globala sporterna skapar kraftig impact och dominerar media vilket leder till att de stora konsumentmärkena i världen använder sporterna och dess fält för sin sponsring, reklamutrymme i massmedia och andra marknadsåtgärder. 

De största sporterna skapar genom kombinationen av publik och utövare väldiga  nettointäkter (BNP); fotbollsindustrin kanske 600-700 miljarder kronor totalt i världen, golfen med 30 000 anläggningar i världen  ca 400 miljarder kr, hästsporter, motorsporter och segling når liknande nivåer. 

Skickliga sportföretag

Allt det här skapar i sin tur resurser till sina professionella individer, klubbar, företag och förbund i dessa sporter och stimulerar bredd i deltagande och i publik. De kommersiella processerna hos de globala företagen (Coca Cola, Ericsson, BMW, VW, flygbolagen etc) använder sporterna i sin marknadsmix. 

Arenorna för sport blir ytterligare redskap i marknadsföringen. Det globala näringslivet (media, bilmärken, drycker, finansiella tjänster, mode etc) är draglok som drar sporterna med sig om dessa ger effektiva marknadsskapande resultat. 

Men de skickligaste sportföretagen dvs individer, klubbar, förbund och specialiserade sportföretag  samspelar allt bättre  med marknadsekonomins övriga företag. Motorsportens traditionella aktörer med förbund och klubbar samspelar med motorbranschens leverantörer. Men andra sporter lyckas inte skapa detta samspel.  

Oväntade processer

Det jag påstår är att sporter kan utvecklas av olika krafter i det svenska samhället och vi ser detta ske alltmer omvälvande just nu. De sporter och de hittillsvarande organisationsformerna som är flexibla och samverkar bra med de resursskapande krafterna kan vidareutveckla sin sport. 

De som inte kan skapa dessa allianser kanske väljer att fortsätta som helt eller delvis frivilligstödda sportsektorer. Breddverksamheten kan hållas uppe av medborgarna men elitnivån globalt blir svår att nå. 

Den globala konkurrensen i sporterna och i näringslivet skapar dynamik och oväntade samverkande processer. Genom innovationer i teknik, träning och organisering uppstår nya genombrott i organisationer, orter och regioner i övriga världen.  Där finns 99 procent av sportens volym totalt dvs utanför den svenska organiseringen av sporten. I vissa sporter är Sveriges andel hög och har stark påverkan i andra är vår roll obetydlig.  

Skapar nya möjligheter

Många miljarder kr av landets konsumtion och investeringar i sport importeras från världsledande sportföretag som Nike, Adidas, Titleist, Bauer, mediaföretag etc. 

Kan sportnationen Sverige bli en framtida innovations- och exportnation som i andra moderna näringar? 

Det diskuteras nu alltmer om innovation i några av landets centra för idrottsvetenskap som t ex mitt Lund men också sportregionen Umeå med Västerbotten. En förebild för oss är skidsporternas utveckling i Östersund och Åre. Sveriges ”export” består hittills främst av professionella idrottsutövare – det är en bra tjänsteexport från sportnationen Sverige.

Björn Anders Larsson

Rolf Öhman (inte verifierad)

sön, 2014-09-14 07:11

1. Quantum : Unikt Robotiserad Svenskt tränings och Rehab system

1080motion har utvecklat ett världsunikt träning och rehab system som används idag av bl.a. Everton FC,OlympiaToppen Oslo,Italiens Fotbolls Landslag, Udinese Calcio Serie A, Skellefteå Hockey,MoDo Hockey.Djurgårdens hockey och Malmö Idrotts Akademi är några av våra kunder. Tyvärr är den Svenska marknaden den kanske svåraste där man först tar till sig nya trender och utrustning som först är "testad" utomlands! Istället för att få ett försprång gentemot internationella konkurrenter avvaktar vi! Problemet är att många klubb ledare saknar kunskap om träningsprinciperna och att fys och rehab teamet saknar budget och har svårt att få loss pengar på långsiktiga satsningar. Det är mer normen att man köper " rätt" spelare. Det är både bättre för svensk idrott att vi utvecklar talanger optimalt på så sätt blir klubbarna som utvecklar spelarna bättre betalda om och när proffs kontrakt både i Sverige och utomlands blir aktuellt.

Hockeyförbundets årsmöte sade ja till enmansutredaren Ola Lundbergs förslag om  ny modell för ned – och uppflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan. Beslutet ökar klyftorna i hockey-.Sveriges och togs i strid med Hockeyallsvenskan och Hockeyettans totalt 50 klubbar.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.