Sportindustrin en framtidsbransch

Världsmarknaden för sport är 6 000 miljarder kronor. Sverige har en sportindustri som är 70 miljarder, dvs lite drygt en procent av totalen i en bransch som är den mest drivande delen i den stora upplevelse- och fritidssektorn.
Idrott är en exportindustri, fastslår Björn Anders Larsson och ger en rad exempel på en framgångsbransch. Foto: TT

 

Det är dags för riksdagens partier och näringslivsorganisationer att inse att det är en snabbt växande framtidsbransch för Sverige. Den produceras och konsumeras både lokalt i varje kommun och i globala event och media. 

En ny industri

Där finns idag över 100 000 jobb (årsarbeten) i Sverige att jämföra med mycket få jobb 1950 (jympalärare, vaktmästare och cykel- och järnhandlare som sålde sportprylar). Men faktiskt fanns det under efterkrigstiden ett tag tillverkning i Sverige av skidor, skridskor, klubbor, blå jympaskor, båtar, fotbollar mm. Den svenska industrin avvecklades nästan helt därefter. Vi hade kvällstidningar med en (!) sida sport och ingen TV. Jerring och Hyland rapporterade ibland i radio.Vi gjorde annat på fritiden helt enkelt.

Förändringen till dagens situation är stor. Konsumtion och investeringar inom sport växer snabbare än BNP. De globala sporterna skapar kraftig impact och dominerar media vilket leder till att de stora konsumentmärkena i världen använder sporterna och dess fält för sin sponsring, reklamutrymme i massmedia och andra marknadsåtgärder. 

De största sporterna skapar genom kombinationen av publik och utövare väldiga  nettointäkter (BNP); fotbollsindustrin kanske 600-700 miljarder kronor totalt i världen, golfen med 30 000 anläggningar i världen  ca 400 miljarder kr, hästsporter, motorsporter och segling når liknande nivåer. 

Skickliga sportföretag

Allt det här skapar i sin tur resurser till sina professionella individer, klubbar, företag och förbund i dessa sporter och stimulerar bredd i deltagande och i publik. De kommersiella processerna hos de globala företagen (Coca Cola, Ericsson, BMW, VW, flygbolagen etc) använder sporterna i sin marknadsmix. 

Arenorna för sport blir ytterligare redskap i marknadsföringen. Det globala näringslivet (media, bilmärken, drycker, finansiella tjänster, mode etc) är draglok som drar sporterna med sig om dessa ger effektiva marknadsskapande resultat. 

Men de skickligaste sportföretagen dvs individer, klubbar, förbund och specialiserade sportföretag  samspelar allt bättre  med marknadsekonomins övriga företag. Motorsportens traditionella aktörer med förbund och klubbar samspelar med motorbranschens leverantörer. Men andra sporter lyckas inte skapa detta samspel.  

Oväntade processer

Det jag påstår är att sporter kan utvecklas av olika krafter i det svenska samhället och vi ser detta ske alltmer omvälvande just nu. De sporter och de hittillsvarande organisationsformerna som är flexibla och samverkar bra med de resursskapande krafterna kan vidareutveckla sin sport. 

De som inte kan skapa dessa allianser kanske väljer att fortsätta som helt eller delvis frivilligstödda sportsektorer. Breddverksamheten kan hållas uppe av medborgarna men elitnivån globalt blir svår att nå. 

Den globala konkurrensen i sporterna och i näringslivet skapar dynamik och oväntade samverkande processer. Genom innovationer i teknik, träning och organisering uppstår nya genombrott i organisationer, orter och regioner i övriga världen.  Där finns 99 procent av sportens volym totalt dvs utanför den svenska organiseringen av sporten. I vissa sporter är Sveriges andel hög och har stark påverkan i andra är vår roll obetydlig.  

Skapar nya möjligheter

Många miljarder kr av landets konsumtion och investeringar i sport importeras från världsledande sportföretag som Nike, Adidas, Titleist, Bauer, mediaföretag etc. 

Kan sportnationen Sverige bli en framtida innovations- och exportnation som i andra moderna näringar? 

Det diskuteras nu alltmer om innovation i några av landets centra för idrottsvetenskap som t ex mitt Lund men också sportregionen Umeå med Västerbotten. En förebild för oss är skidsporternas utveckling i Östersund och Åre. Sveriges ”export” består hittills främst av professionella idrottsutövare – det är en bra tjänsteexport från sportnationen Sverige.

Björn Anders Larsson

Rolf Öhman (inte verifierad)

sön, 2014-09-14 06:11

1. Quantum : Unikt Robotiserad Svenskt tränings och Rehab system

1080motion har utvecklat ett världsunikt träning och rehab system som används idag av bl.a. Everton FC,OlympiaToppen Oslo,Italiens Fotbolls Landslag, Udinese Calcio Serie A, Skellefteå Hockey,MoDo Hockey.Djurgårdens hockey och Malmö Idrotts Akademi är några av våra kunder. Tyvärr är den Svenska marknaden den kanske svåraste där man först tar till sig nya trender och utrustning som först är "testad" utomlands! Istället för att få ett försprång gentemot internationella konkurrenter avvaktar vi! Problemet är att många klubb ledare saknar kunskap om träningsprinciperna och att fys och rehab teamet saknar budget och har svårt att få loss pengar på långsiktiga satsningar. Det är mer normen att man köper " rätt" spelare. Det är både bättre för svensk idrott att vi utvecklar talanger optimalt på så sätt blir klubbarna som utvecklar spelarna bättre betalda om och när proffs kontrakt både i Sverige och utomlands blir aktuellt.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.