1: Möjligheter och risker med hospitality

Att jobba med hospitality vid stora evenemang innebär möjligheter, men också risker. I tre delar ska Karl Ole Möller redovisa vad en arrangör måste tänka på.
Hospitality har alltså vuxit då det är bra tillfälle för företag att träffa kunder under ett event av något slag. Och har idrotten blivit ett bra tillfällen att bjuda in gäster. Foto: TT

 

En arenaägare (eller ägaren av ett sportevent) har många olika möjligheter att skapa intäkter till eventet, t ex genom att sälja sponsorpaket, biljettförsäljning, försäljning av TV- och andra medierättigheter. 

Här är råden

Som en särskild intäktskälla finns även försäljning av hospitality. Vad innebär det och hur ska man utforma avtal om hospitality, t.ex. på en arena? 

Karl Ole Möller är advokat och har gjort en fortsättning på en tidigare artikelserie om Sports Marketing (dvs. marknadsföringsmetoderna och juridiken som är kopplad till kommersialisering av sportevenemang). 

I tre artiklar ger han några praktiska synpunkter på s.k. hospitality och vad ett avtal bör innehålla. 

Skapa nya intäkter

En arrangör (arenaägaren eller innehavaren av eventet) kan skapa särskilda intäkter genom ”hospitality” (på svenska ”gästvänlighet/gästfrihet”). 

Ett sådant paket består vanligen av biljetter på särskild plats på arenan/eventet, speciell underhållning (t.ex. föredrag av någon känd person) och mat och dryck (av högre standard). Ibland ingår även transporter (till och från arenan), övernattning och andra kringliggande tjänster. 

Ofta ordnas alltså hospitality genom att en officiell leverantör av dessa tjänster avtalar direkt med arrangören (arenaägaren/ägaren av eventet) om att få tillgång till ett visst antal biljetter och speciella platser som ett visst antal företagsloger eller ett visst avdelat område på arenan/eventet (t.ex. ett VIP-område) och paketerar dessa biljetter med ”hospitality” (t ex särskild underhållning, exklusivare mat och dryck m.m.). 

Den officiella leverantören säljer sedan dessa rättighetspaket vidare till slutkunden (oftast ett företag som vill representera, t.ex. för sina kunder/leverantörer/affärskontakter) med ett påslag som ger den officiella leverantören intäkter från vidareförsäljningen. 

Arrangören får på det här sättet nya en ny intäktsström (utöver försäljning av sponsorpaket, vanlig biljettförsäljning, försäljning av TV- och medierättigheter m. m). 

Växer snabbt

Hospitality har under senare år blivit en snabbväxande bransch, som skapar stora intäkter till arrangören. Många av de nya arenor som uppförs idag är redan från början designade för att inrymma ett stort antal företagsloger eller speciella exklusivare sittplatser (s.k. premium seating). 

En företagsloge kan ofta ge plats till 15-20 personer, med anknytande VIP-restauranger, egen avdelad servicepersonal och egen separat entré, osv. 

Ett påtagligt exempel är Wembley Stadium i London. Av ca 90 000 åskådarplatser är nästan 20 000 platser reserverade för hospitality och VIP-gäster. 

Friends Arena har skapat Friends Arena Members Club, där tolv av årets bästa evenemang ingår och medlemmarna alltid har förtur till biljetter. Medlemmarna har ett eget våningsplan där de kan mingla och knyta nya affärskontakter, underhålla kunder och kollegor med mat och dryck i samband med evenemangen på arenan.

Tillfällen till kundträffar

Hospitality har alltså växt väldigt mycket de senaste åren, eftersom det ger slutkunden (oftast ett företag) en möjlighet att i lugn och informell miljö diskutera affärer och odla kontakter med sina gäster, t.ex. egna kunder, leverantörer och andra affärskontakter, i syfte att skapa starkare affärsrelationer. Ofta hoppas företaget att gästerna, om eventet är lyckat, även får en positiv bild av företaget och dess gästfrihet. 

Varför ska man ha en officiell leverantör av hospitality?

Inför stora events är det vanligt att inofficiella aktörer också köper upp en stor mängd biljetter till eventet på andrahandsmarknaden och sedan paketerar dessa biljetter med egen hospitality. 

Flera skandaler

Under senare år har det tyvärr förekommit flera skandaler, där slutkunderna förlorat både förskotterade pengar som sina egna inbjudna gästers förtroende p.g.a. att köpta biljetter inte har kunnat levereras. 

Det säkraste sättet för slutkunden (det representerande företaget) är alltså att köpa hospitalitypaket från en officiell leverantör som kan i regel garantera leverans av köpta biljetter m.m. med stöd av sitt eget licensavtal med arrangören (arenaägaren/eventägaren). 

Vid LG Hockey Games 2011 hade t.ex. Svenska Ishockeyförbundet och Stockholm Globe Arenas auktoriserat fyra företag som officiella leverantörer av hospitalitypaket till LG Hockey Games. 

Bakom ryggen på förbundet

Men vid sidan av de officiella leverantörerna fanns det dock ett antal aktörer som gick bakom ryggen på Svenska Ishockeyförbundet och Stockholm Globe Arenas och lät sina kunder tro att de var officiella samarbetspartners när de sålda sina egna hospitalitypaket. Oftast hade de här aktörerna påbörjat försäljningen trots att biljetterna till evenemanget ännu inte släppts ut på marknaden. 

För arrangören finns det alltså alltid en fördel av att utse en officiell leverantör av hospitality, eftersom det dels ger en extra intäktskälla till arrangören (från den officiella leverantören som betalar för rättigheten att få leverera hospitalitypaket), dels reducerar förekomsten av inofficiella aktiviteter från utomstående aktörer, som riskerar att skada evenemangets renommé om slutkunderna inte får tillgång till köpta biljetter eller om den hospitality som den utomstående aktören ger till sina kunder inte håller rätt kvalitet, etc. 

Tidigare skandaler, inklusive försäljningen av falska hospitalitypaket, har gjort att allmänhetens förtroende för köp från inofficiella leverantörer av hospitalitypaket har sjunkit. Att utnämnas som officiell leverantör av hospitality ger alltså kredibilitet gentemot kunderna och gör att den officiella leverantören kan sälja sina hospitalitypaket med ett större påslag.

I min nästa artikel kommer jag berätta mer om hur ett avtal om hospitality bör utformas. 

Karl Ole Möller

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.