1: Möjligheter och risker med hospitality

Att jobba med hospitality vid stora evenemang innebär möjligheter, men också risker. I tre delar ska Karl Ole Möller redovisa vad en arrangör måste tänka på.
Hospitality har alltså vuxit då det är bra tillfälle för företag att träffa kunder under ett event av något slag. Och har idrotten blivit ett bra tillfällen att bjuda in gäster. Foto: TT

 

En arenaägare (eller ägaren av ett sportevent) har många olika möjligheter att skapa intäkter till eventet, t ex genom att sälja sponsorpaket, biljettförsäljning, försäljning av TV- och andra medierättigheter. 

Här är råden

Som en särskild intäktskälla finns även försäljning av hospitality. Vad innebär det och hur ska man utforma avtal om hospitality, t.ex. på en arena? 

Karl Ole Möller är advokat och har gjort en fortsättning på en tidigare artikelserie om Sports Marketing (dvs. marknadsföringsmetoderna och juridiken som är kopplad till kommersialisering av sportevenemang). 

I tre artiklar ger han några praktiska synpunkter på s.k. hospitality och vad ett avtal bör innehålla. 

Skapa nya intäkter

En arrangör (arenaägaren eller innehavaren av eventet) kan skapa särskilda intäkter genom ”hospitality” (på svenska ”gästvänlighet/gästfrihet”). 

Ett sådant paket består vanligen av biljetter på särskild plats på arenan/eventet, speciell underhållning (t.ex. föredrag av någon känd person) och mat och dryck (av högre standard). Ibland ingår även transporter (till och från arenan), övernattning och andra kringliggande tjänster. 

Ofta ordnas alltså hospitality genom att en officiell leverantör av dessa tjänster avtalar direkt med arrangören (arenaägaren/ägaren av eventet) om att få tillgång till ett visst antal biljetter och speciella platser som ett visst antal företagsloger eller ett visst avdelat område på arenan/eventet (t.ex. ett VIP-område) och paketerar dessa biljetter med ”hospitality” (t ex särskild underhållning, exklusivare mat och dryck m.m.). 

Den officiella leverantören säljer sedan dessa rättighetspaket vidare till slutkunden (oftast ett företag som vill representera, t.ex. för sina kunder/leverantörer/affärskontakter) med ett påslag som ger den officiella leverantören intäkter från vidareförsäljningen. 

Arrangören får på det här sättet nya en ny intäktsström (utöver försäljning av sponsorpaket, vanlig biljettförsäljning, försäljning av TV- och medierättigheter m. m). 

Växer snabbt

Hospitality har under senare år blivit en snabbväxande bransch, som skapar stora intäkter till arrangören. Många av de nya arenor som uppförs idag är redan från början designade för att inrymma ett stort antal företagsloger eller speciella exklusivare sittplatser (s.k. premium seating). 

En företagsloge kan ofta ge plats till 15-20 personer, med anknytande VIP-restauranger, egen avdelad servicepersonal och egen separat entré, osv. 

Ett påtagligt exempel är Wembley Stadium i London. Av ca 90 000 åskådarplatser är nästan 20 000 platser reserverade för hospitality och VIP-gäster. 

Friends Arena har skapat Friends Arena Members Club, där tolv av årets bästa evenemang ingår och medlemmarna alltid har förtur till biljetter. Medlemmarna har ett eget våningsplan där de kan mingla och knyta nya affärskontakter, underhålla kunder och kollegor med mat och dryck i samband med evenemangen på arenan.

Tillfällen till kundträffar

Hospitality har alltså växt väldigt mycket de senaste åren, eftersom det ger slutkunden (oftast ett företag) en möjlighet att i lugn och informell miljö diskutera affärer och odla kontakter med sina gäster, t.ex. egna kunder, leverantörer och andra affärskontakter, i syfte att skapa starkare affärsrelationer. Ofta hoppas företaget att gästerna, om eventet är lyckat, även får en positiv bild av företaget och dess gästfrihet. 

Varför ska man ha en officiell leverantör av hospitality?

Inför stora events är det vanligt att inofficiella aktörer också köper upp en stor mängd biljetter till eventet på andrahandsmarknaden och sedan paketerar dessa biljetter med egen hospitality. 

Flera skandaler

Under senare år har det tyvärr förekommit flera skandaler, där slutkunderna förlorat både förskotterade pengar som sina egna inbjudna gästers förtroende p.g.a. att köpta biljetter inte har kunnat levereras. 

Det säkraste sättet för slutkunden (det representerande företaget) är alltså att köpa hospitalitypaket från en officiell leverantör som kan i regel garantera leverans av köpta biljetter m.m. med stöd av sitt eget licensavtal med arrangören (arenaägaren/eventägaren). 

Vid LG Hockey Games 2011 hade t.ex. Svenska Ishockeyförbundet och Stockholm Globe Arenas auktoriserat fyra företag som officiella leverantörer av hospitalitypaket till LG Hockey Games. 

Bakom ryggen på förbundet

Men vid sidan av de officiella leverantörerna fanns det dock ett antal aktörer som gick bakom ryggen på Svenska Ishockeyförbundet och Stockholm Globe Arenas och lät sina kunder tro att de var officiella samarbetspartners när de sålda sina egna hospitalitypaket. Oftast hade de här aktörerna påbörjat försäljningen trots att biljetterna till evenemanget ännu inte släppts ut på marknaden. 

För arrangören finns det alltså alltid en fördel av att utse en officiell leverantör av hospitality, eftersom det dels ger en extra intäktskälla till arrangören (från den officiella leverantören som betalar för rättigheten att få leverera hospitalitypaket), dels reducerar förekomsten av inofficiella aktiviteter från utomstående aktörer, som riskerar att skada evenemangets renommé om slutkunderna inte får tillgång till köpta biljetter eller om den hospitality som den utomstående aktören ger till sina kunder inte håller rätt kvalitet, etc. 

Tidigare skandaler, inklusive försäljningen av falska hospitalitypaket, har gjort att allmänhetens förtroende för köp från inofficiella leverantörer av hospitalitypaket har sjunkit. Att utnämnas som officiell leverantör av hospitality ger alltså kredibilitet gentemot kunderna och gör att den officiella leverantören kan sälja sina hospitalitypaket med ett större påslag.

I min nästa artikel kommer jag berätta mer om hur ett avtal om hospitality bör utformas. 

Karl Ole Möller

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Att sex förbundsordförande tydliggör betydelsen av motionsloppen för deras förbund och för idrottssverige stärker RF i arbetet mot regeringen. Ett arbete som sedan tidigare fokuserar på att skapa villkor för föreningar och förbund att kunna utveckla och driva lopp och andra event med skäliga villkor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.