Att sälja på förhoppningar...

Finalserien i Svenska Hockeyligan (SHL) sätter fingret på ett dilemma för sportkonsumenten. Vilken produkt är det som denne köper? Eller vad är det marknadsföraren säljer?
Fans och deras förhoppningar, ständigt och jämnt, om inte nu så kanske i nästa match går det som de hoppas. Förluster tröstas med "nästa gång, då...". Idrottens charm, helt enkelt. Foto: TT

 

Vid marknadsföringen av sport blir den produkt som säljs ibland svår att fysiskt beskriva. Det finns ingen vara att titta eller klämma på. 

Alltid förhoppningar

Den produkt marknadsföraren säljer är en känsla, eller en upplevelse. Hur den enskilde sportkonsumenten ser på upplevelsen är subjektivt och högst individuellt. Detta innebär vidare att två sportkonsumenter, som båda har köpt en finalbiljett till Växjö Lakers mot Skellefteå AIK i SHL-slutspelet, har vid en närmare granskning köpt två helt olika produkter i termer av upplevelse. Här kan det dessutom finnas ett moment av osäkerhet kring vad sportkonsumenten egentligen har köpt. 

Med tanke på utfallet i fem raka finalmatcher – idel bortasegrar – kan vi konstatera att en stor och förhoppningsfull hemmapublik har köpt en annan upplevelse än den tänkta fem gånger i rad.

Det sportkonsumenten såg framför sig var en stark positiv upplevelse i form av en seger för hemmalaget. Det man fick var en tillika stark upplevelse av nederlag.

Om det går vägen

Inför biljettköpet står sportkonsumenten inför den klassiska analysen som bygger på osäkerhet kontra möjlighet.  Ska jag lägga mina pengar och min tid här eller någon annanstans? Osäkerheten består naturligt i att marknadsföraren av sport inte kan garantera ett önskat resultat. Det kan gå åt skogen.

Det innebär att sportkonsumentens investering i form av pengar och tid inte gav någon avkastning att tala om. Å andra sidan finns möjligheten att det går vägen. Avkastningen på investeringen är stor och omedelbar.

Medan hemmapubliken i Skellefteå respektive Växjö i final ett till fem härbärgerar tusentals sportkonsumenter som inte fick sin tänkta upplevelse, kan vi vara säkra på att hemmapubliken i Växjö i den avslutande sjätte finalen fick bästa tänkbara leverans. Underläge vändes till seger i sudden death och klubbens första SM-guld blev ett faktum.

Osäkerhet eller möjlighet

Det här exemplet beskriver marknadsförarens verklighet. För att hantera den osäkerhet som ofta förknippas med olika sportprodukter, krävs att marknadsföraren hittar vägar framåt som leder till möjligheter snarare än hot. Osäkerhet eller möjlighet – sportproduktens signum.

För den professionelle marknadsföraren är det här dilemmat något som vänds till en styrka. För amatören blir det en grop, ack så svår att ta sig ur.

I ett generellt perspektiv, om en utebliven positiv upplevelse leder till att sportkonsumenten försvinner från radarn är det fara å färde. Det handlar krasst sett om att bygga en stark relation till sportkonsumenten.

Match igen, då...

Relationen blir en försäkring mot problemet osäkerhet eller möjlighet. I idealet spelar det ingen roll om det blir seger eller nederlag för det lag eller för den enskilde idrottsutövaren som sportkonsumenten följer. När det drar ihop sig till skarpt läge i form av match eller tävling är det en självklarhet att vara på plats och ge sitt stöd.

Oavsett hur det går är det lika självklart att komma tillbaka vid nästa tillfälle. Att närma sig detta idealtillstånd kräver ett stenhårt långsiktigt arbete som aldrig tar slut.

Det är kul med relationer, men enkelt är det inte.

Anders Ericsson

Lycka för en allsvensk fotbollsklubb när det gäller ekonomi är att sälja spelare till en utländsk proffsklubb. Malmö FF som redan har pengar så de klarar sig tog hem mera kapital via internationella matcher i höstas, men inte nog med det. Nu framkommer att MFF tjänade runt 60 miljoner på just spelarförsäljningar. Klubbens kapital är nu uppe i 500 miljoner.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.