Att sälja på förhoppningar...

Finalserien i Svenska Hockeyligan (SHL) sätter fingret på ett dilemma för sportkonsumenten. Vilken produkt är det som denne köper? Eller vad är det marknadsföraren säljer?
Fans och deras förhoppningar, ständigt och jämnt, om inte nu så kanske i nästa match går det som de hoppas. Förluster tröstas med "nästa gång, då...". Idrottens charm, helt enkelt. Foto: TT

 

Vid marknadsföringen av sport blir den produkt som säljs ibland svår att fysiskt beskriva. Det finns ingen vara att titta eller klämma på. 

Alltid förhoppningar

Den produkt marknadsföraren säljer är en känsla, eller en upplevelse. Hur den enskilde sportkonsumenten ser på upplevelsen är subjektivt och högst individuellt. Detta innebär vidare att två sportkonsumenter, som båda har köpt en finalbiljett till Växjö Lakers mot Skellefteå AIK i SHL-slutspelet, har vid en närmare granskning köpt två helt olika produkter i termer av upplevelse. Här kan det dessutom finnas ett moment av osäkerhet kring vad sportkonsumenten egentligen har köpt. 

Med tanke på utfallet i fem raka finalmatcher – idel bortasegrar – kan vi konstatera att en stor och förhoppningsfull hemmapublik har köpt en annan upplevelse än den tänkta fem gånger i rad.

Det sportkonsumenten såg framför sig var en stark positiv upplevelse i form av en seger för hemmalaget. Det man fick var en tillika stark upplevelse av nederlag.

Om det går vägen

Inför biljettköpet står sportkonsumenten inför den klassiska analysen som bygger på osäkerhet kontra möjlighet.  Ska jag lägga mina pengar och min tid här eller någon annanstans? Osäkerheten består naturligt i att marknadsföraren av sport inte kan garantera ett önskat resultat. Det kan gå åt skogen.

Det innebär att sportkonsumentens investering i form av pengar och tid inte gav någon avkastning att tala om. Å andra sidan finns möjligheten att det går vägen. Avkastningen på investeringen är stor och omedelbar.

Medan hemmapubliken i Skellefteå respektive Växjö i final ett till fem härbärgerar tusentals sportkonsumenter som inte fick sin tänkta upplevelse, kan vi vara säkra på att hemmapubliken i Växjö i den avslutande sjätte finalen fick bästa tänkbara leverans. Underläge vändes till seger i sudden death och klubbens första SM-guld blev ett faktum.

Osäkerhet eller möjlighet

Det här exemplet beskriver marknadsförarens verklighet. För att hantera den osäkerhet som ofta förknippas med olika sportprodukter, krävs att marknadsföraren hittar vägar framåt som leder till möjligheter snarare än hot. Osäkerhet eller möjlighet – sportproduktens signum.

För den professionelle marknadsföraren är det här dilemmat något som vänds till en styrka. För amatören blir det en grop, ack så svår att ta sig ur.

I ett generellt perspektiv, om en utebliven positiv upplevelse leder till att sportkonsumenten försvinner från radarn är det fara å färde. Det handlar krasst sett om att bygga en stark relation till sportkonsumenten.

Match igen, då...

Relationen blir en försäkring mot problemet osäkerhet eller möjlighet. I idealet spelar det ingen roll om det blir seger eller nederlag för det lag eller för den enskilde idrottsutövaren som sportkonsumenten följer. När det drar ihop sig till skarpt läge i form av match eller tävling är det en självklarhet att vara på plats och ge sitt stöd.

Oavsett hur det går är det lika självklart att komma tillbaka vid nästa tillfälle. Att närma sig detta idealtillstånd kräver ett stenhårt långsiktigt arbete som aldrig tar slut.

Det är kul med relationer, men enkelt är det inte.

Anders Ericsson

Damkronorna fick i torsdagens krismöte med Svenska Ishockeyförbundet löften om att frågan om förlorad arbetsersättning kommer att lösas. Damkronorna som har bojkottat landslagsspel och har presenterat en tio punkts lista till förbundet som måste uppfyllas.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Långsamt spel har under lång tid varit ett gissel på golfbanorna. För spelare, publik, tv-tittare. Nu skärper Europatouren reglerna och PGA-touren lovar att hänga på. Pliktslag och böter väntar när spelarna överskrider tiden. Bra men böterna är för låga!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Spelinspektionen har slagit till mot spelbolagen för andra gången i år. Nu är det fyra spelbolag som tillsammans får böta drygt 20 miljoner kronor. De har erbjudit vadhållning på matcher där de flesta är under 18 år. Det är förbjudet.

De tio namnen till det populära programmet Mästarnas mästare är klara. De tio atleterna är indelade i två grupper. Inspelning startar i Grekland i september. I vår visas programmet på SVT och då får vi reda på vem som blev Mästarnas mästare 2020.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.