Det gäller att markera gränser

Ett publicistisk fall, där oberoendet ifrågasätts, men det kunde lika gärna handlat om idrotten. När en kommersiell aktör påverkar varumärket, då gäller det att markera gränser.
Trovärdigheten är viktig i många sammanhang. Foto: TT

 

I förra veckan kunde vi se ett nytt samarbete med koppling till idrotten. Sportbladet genomförde TV-sändningar i samband med Champions League i fotboll, där en partner i form av spelbolaget Unibet hade en betydande roll. 

En renlevnadsfråga

Den aktuella TV-studion bemannades av två medarbetare på Sportbladet tillsammans med två profiler från Unibet, och detta fick tillsammans med utformningen i övrigt en tydlig påverkan på den redaktionella produkten. 

Kritiken från Sportbladets egna led lät inte vänta på sig. Det uttrycktes bland annat farhågor om att integriteten och därmed trovärdigheten var allvarligt hotad.

Det är en publicistisk renlevnadsfråga, där för övrigt Aftonbladet ska ompröva rutinerna, men vad som skedde kunde lika gärna ha gällt idrotten.

Gränsdragningar måste gälla

Inom idrotten är detta en klassisk problematik som förtjänar att tas på största allvar. Å ena sidan är idrotten beroende av samarbeten, dels för att få in resurser till verksamheten och dels med att få hjälp att utveckla densamma. Å andra sidan lever idrotten högt på sin trovärdighet i olika perspektiv. 

Det gäller således att utforma olika samarbeten utan att denna går förlorad. Det handlar ytterst om att göra gränsdragningar. Behovet av resurser måste ställas mot konsekvensen av ett potentiellt samarbetsavtal. 

Om en ny samarbetspartner har med sig en agenda som bryter mot verksamhetens kortsiktiga mål och långsiktiga strategi gäller det att hålla huvudet kallt, behovet av pengar till trots. Här har inte minst styrelsen ett tungt ansvar. 

Vad är heligt?

Det är inte roligt att vara den som säger nej, men det är en del av uppdraget. Här brister det tyvärr med regelbundenhet, både inom elit och bredd. Frågan var gränsen ska dras har inget entydigt svar. Hur stor påverkan klarar verksamheten, när en samarbetspartner börjar flytta fram positionerna på allvar? Vad är heligt? Namnet på verksamheten? Klubbmärket? Kärnvärdena? Arrangemangen? 

Uttagningen av spelare till laget (samarbetspartnern betalar bra, men skulle då gärna se sin dotter på planen…)? De gränsdragningar som görs i sammanhanget kan vara skillnaden mellan utveckling och avveckling. 

Arbetet med sport marketing inom den enskilda idrottsorganisationen – förening, förbund, evenemang etc. – beskrivs med fördel som professionellt, långsiktigt och ansvarsfullt. Detta gäller inte minst försäljningsarbetet gentemot samarbetspartners, vilket innebär att här krävs det eftertanke och djupare analys. 

Försäljningssituationer som på olika sätt riskerar att skada verksamheten kortsiktigt, eller i värsta fall äventyrar densamma, måste omgärdas av en tydlig strategi. I grunden handlar det om att vårda och utveckla de intäktskällor som finns. 

Varför gör de så?

I takt med att nya intäktskällor skapas, t ex med hjälp av den tekniska utvecklingen på medieområdet, gäller samma förhållningssätt. En marknadsförare av sport som har en långsiktig strategi för hur verksamheten ska bedrivas får inte på vidlyftiga grunder kasta denna överbord.

Ett i sammanhanget vanligt förekommande samarbete är det mellan idrotten och media, både på lokal- respektive riksnivå. Detta är något som kan orsaka en del frustration bland representanter för idrotten, och som kan sammanfattas i frågeställningen ”vi är ju samarbetspartners, varför skriver de negativt om oss?” Man vill inte förstå medias granskande roll i ljuset av att det finns ett samarbete. Det korta och koncisa svaret, som jag själv vid ett antal tillfällen har sett mig tvungen att formulera, är att samarbetet i fråga bygger på integritet och trovärdighet. Utan dessa båda finns det inte mycket kvar.

Denna sanning gäller stor som liten, Sportbladet är i förekommande fall inget undantag. 

Anders Ericsson

Lycka för en allsvensk fotbollsklubb när det gäller ekonomi är att sälja spelare till en utländsk proffsklubb. Malmö FF som redan har pengar så de klarar sig tog hem mera kapital via internationella matcher i höstas, men inte nog med det. Nu framkommer att MFF tjänade runt 60 miljoner på just spelarförsäljningar. Klubbens kapital är nu uppe i 500 miljoner.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.