Så kan VW klara krisen

En liten klick förstör för det stora flertalet, genom att göra moraliskt felaktiga - och även juridiskt aktioner som påverkade hela bolaget negativt. Men det finns utvägar.
En aktivist från Greenpeace protesterar utanför VW:s fabrik i Wolfsborg. Fördömanden blir allt fler efter avslöjandet att världens mest sålda biltillverkare har fifflat med utsläppgränserna. Foto: Michael Sohn, AP Photo/TT

 

Jag lider med medarbetarna på VW. Jag har nämligen varit i samma sits: På Skandia runt sekelskiftet.

Ett tag var det så illa att jag vände min Skandia-brandade väska inåt och undvek att berätta att jag jobbade på Skandia. Då var det nämligen "kört" och jag fick ägna mig åt att försvara en oreda jag inte varit med om att skapa.

Storsponsor till Kalla

Ur ett sponsorperspektiv är det viktigt att VW - som är sponsor till bland andra Charlotte Kalla och de andra i längdskidlandslaget samt barnorganisationen BRIS med flera stora och mindre avtal runt landet - kontaktar alla de har sponsorsamarbeten med, förklarar läget och presenterar en handlingsplan.

Det gjorde vi på Skandia. På så sätt lyckades vi inte bara behålla alla samarbeten – utan även stärka dem, vill jag påstå.

Skandias sponsormottagare ansåg att företaget lojalt hjälpt dem under många år, och att de därför ville stå lojala vid vår sida. De förutsatte förstås att sponsormottagarna kände att företaget i grunden var genuint med anställda som var sjysta. 

Det finns en utväg

Jag känner att sponsormottagarna i Skandias fall förstod att de vara några få som svek förtroendet och skadade bolaget, och då valde att stanna kvar.

Jag kan nu bara hoppas att situationen är densamma i VW där deras varumärkesidentitet mycket bygger på pålitlighet, ärlighet, effektivitet och hållbarhet – bland annat vad gäller miljön.

Mina tre bästa råd till alla som arbetar med sponsring och event på VW är därför: 

1. Använd denna skandal till något positivt och till att stärka era samarbeten ytterligare! Jag skulle till och med sträcka mig så långt att säga att ni borde satsa ännu mer just nu. Är det någonting som fungerar och skapar lojalitet gentemot kunderna i tuffa tider, så är det relations- och upplevelsebaserad kommunikationen som bygger på mottagaren/kundens passion. Alltså precis vad sponsring och event gör. Först måste givetvis VW:s ledning be om ursäkt och ta konsekvenserna av sitt agerande. Det fick Skandiacheferna göra. Ändå tog det lång tid att bygga upp varumärket igen.

2. Kom även ihåg det interna arbetet: Medarbetarnas lojalitet och förmåga att sprida företagets budskap är avgörande i en kris av den här omfattningen. Därför är det viktigt även med företagsinterna event för att stärka ”vi”-känslan och få alla tusentals medarbetare att bli ambassadörer i återuppbyggandet av varumärket VW – istället för ”illojala” medarbetare som upplever att de är lämnade ”i sticket” av företagsledningen.

3. Öppenhet, transparens och kommunikation är nyckelord för att återupprätta anseendet. Låt dessa begrepp vara vägledande i krishanteringen. 

Niklas Birgetz

Uefa har tröttnat på myglet vid övergångarna. Nu skärps Financial Fair Play-reglerna. Uefa kräver att klubbarna offentliggör sin ekonomiska information och agentarvoden, skriver SVT Sport.

Karlstad satsar 400 miljoner kronor på nya arenor. De politiska partierna är överens. Det formella beslutet tas vid kommunfullmäktiges budgetsammanträde den 19 juni. De nya arenorna ska byggas på Sannafältet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elitfotboll Dam har skrivit tidernas största avtal med Svenska Spel. Dameliten får 145 miljoner kronor till och med 2023.

Det tidigare avtalet var på 90 miljoner kronor.

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

VM startar den 14 juni. SVT skickar Frida Östberg, Jane Björck och Diljen Otlu för att följa Sveriges matcher. Marie Lehman kommer på plats att följa övriga lag. I studion på hemmaplan finns André Pops, Johanna Frändén och Daniel Nannskog.

Helgläsning: Svante Samuelsson var klubbchef i Kalmar FF 2006-2016. Under 2013-2014 upplevde Svante sin mest dramatiska tid i KFF.  Klubbens målvakt Etrit Berisha plötsligt var registrerad för två klubbar i italienska Serie A.