Kommuner upptäcker vinsterna

Uppvaknandet sker lite varstans i Sverige. Kommun efter kommun upptäcker att grannen tjänar pengar på idrottsevenemang. De har fått snurr på utbudet och det handlar om stora intäkter.
"Kul när det händer något", är en återkommande kommentar vid olika arrangemang, som här, seglarveckan i Lysekil. Idrottsturismen ökar och påvisar klara vinster för en kommun. Björn Anders Larsson skriver om fördelarna.

 

Utbud, uppmärksamhet och uppskattning – vinsterna är flera. 

Kommuner kan påvisa miljonintäkter i samband med evenemang av olika slag.

Måste tillföras resurser

Några har insett vikten av att utveckla en tradition och en verksamhet. Att ge ökat stöd. Om ni så vill, de har hittat eller stärkt en affärsidé.

Det är egentligen vad alla kommuner kan göra. Bara de upplåter resurser.

Jag har själv varit delaktig på flera platser. Det är inte så märkvärdigt. Titta på utbudet i dag och försök se var det finns potential av ett eller annat skäl.

Entusiasten har kanske idén. Eller klubben som dock har jobbat lite i motvind i avsaknad av kraft. Eller arenan, ja, rent av företaget. De kan sitta på potentialen.

Det måste tillföras krafter både i form av människor och pengar.

Då har egentligen alla kommuner något eget.

Går att förändra och förbättra

Att utveckla för att bli attraktiv måste vara angeläget  för Sveriges samtliga 290 kommuner som är utspridda över 449 000 kvadratkilometer och väldigt olika varandra. Från storstadsförtätningar till mycket glest bebyggda och mycket stora Norrbottenskommunerna.

Min erfarenhet från många års expertroll i lokal tillväxt, i sportens ekonomi, som vandrare genom Sverige och som forskare i funktioner och metoder för lokal tillväxt är att det går att utveckla och positivt förändra varje kommun.

Entreprenörer i företag och samhälle kan förändra. Inte enbart genom kommunala beslut men via nya kombinationer av aktörer som agerar. Ibland startar det med ett företag eller en kommunal anläggning, ibland med en idrottsverksamhet eller ett event.  

Vi kommer alltid att se  satsningar i event och företag som skapar attraktion, besök och tillväxt i orter och kommuner. Inte alla lyckas. Men inriktningen och entreprenörskap finns lite varstans, ständigt och jämnt.

Nya, starka idéer leder vidare

Aktörerna dvs individer och organisationer i kommunen är en komplex mix av strukturer och processer. Min bild är att nya mönster av samverkan kan skapas inte minst tack vare digitalisering och mobilitet (se bilskjutsande taxiliknande nätverket UBER).

En aktör eller helst en entreprenör (företags-, samhälls- eller social-) kan skapa nya lösningar utanför gamla mönster dvs en disruption och det sker oftare nu för tiden.

De stora nyskapande förändringarna och tillväxtprojekten kan vi följa i vårt lands ekonomiska historia. Via entreprenörer uppstod LKAB, sågverk och massafabriker, järnbruk,stålverk,varv och verkstadsföretag.

Så tillkom Sandvik, SKF, Volvo, Scania, Atlas Copco etc. Människor flyttade till dessa orter och städer som växte. Stockholm,Göteborg,Malmö och de stora regionstäderna blev attraktiva. 

Vi har kunnat följa nya starka lokala företag beroende på en stor kundkrets och i andra branscher har Ikea, H&M vuxit till globala aktörer. Varje Ikea-varuhus generar enorma besöksskaror och gynnar inflyttning.

Mindre men snabbt växande lokala företag kan prägla orter och kommuner som exempelvis Ullared. Någon kan invända att it- samhället leder till att företag och andra organisationer inte behöver synliggöras fysiskt i en viss ort.

Jo, visst, men företagens ledning och tjänster skapar attraktiva arbetsplatser och urbana tjänster i städer och orter. I dessa miljöer vill medborgarna ha en rik fritid med sport, kultur och andra upplevelser och marknaden skapar detta.

Flera goda exempel

Men hur skall andra orter och städer bli attraktiva för företag, inflyttning eller åtminstone besök? Alltså, de som också vill bygga värden i det som kallas idrottsturism.

Vi kan se flera goda exempel på hur detta sker och inte bara genom att företag flyttar in eller startas. Det går att skapa kraftfulla verksamheter som starkt bidrar till ortens och kommunens utveckling.

Vasaloppet och Båstadtennisen tillkom på 20-talet, men det tog ett antal år innan tillväxten skedde. Andra exempel på idéer som gav stor utdelning är Åre och skidor, Gothia Cup och Göteborg och hockeykulturen i Leksand. I själva finkulturen brukar Holstebro på Jylland framhållas.

Nya attraktiva verksamheter prövas och en del av dessa blir tillväxtmotorer. Se det inte bara i stort. Alla har varit små en gång.

Varje kommun är en potentiell arena för nyskapande i sport och kultur. Sportsektorn är en bransch som har 75-85 miljarder kronor av Sveriges  BNP som totalt omfattar 4 000 miljarder kr.

Många lysande sportverksamheter finns där stora värden av olika slag skapas varje dag. Det finns redan 110 000 årsarbeten genererade ur sportens produkter, tjänster och tävlingssystemens alla event. De är utspridda över kommunerna.

Summan växer snabbt och inte minst genom den drivande konkurrensen mellan alla hundra sporter. Fotbollen är stor och utbredd, skoljympa och tävlingssystem finns i alla 290 kommuner, golfen likaså, medan andra sporter har vissa starka kommuner och regioner.

Konsten att se egna möjligheter

Möjligheterna för en ort att bli attraktiv finns alltid. Det är många värden som uppstår vid effektiva nya arenor men det det finns risker vid dålig ledning. Kontinuerliga event med bra innehåll behövs.

Attraktion, jobb, skatteinkomster, folkhälsa, socialisation och gemenskap uppstår över tiden i orten och även ett naturmedvetande och bättre användning av landets enastående naturrikedomar. Sådana kommuner och orter skapar sin egen framtid.

Vasaloppen året runt i tre kommuner och särskilt Mora visar hur det går till. Åre likaså. Betydelsen av sport i dessa två kommuner kan mätas med BruttoKommunProdukten, BKP.

Sport är i genomsnitt 2-3 procent av Sveriges totala BKP (BNP). I Mora och Åre är min bedömning att sport står för 8-10 procent av BKP.

Sport är en maktfaktor i konkurrensen. Det finns många plusvärden. Som uppskattning från egna kommuninvånare, uppmärksamhet från besökare och faktiskt, i förlängningen även jobb och skatteintäkter. Det är vad många kommuner nu upptäcker. Men lika många har mycket att lära. Mest att se sina egna fördelar. Därför är morgondagen så spännande.     

Björn Anders Larsson

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna har mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i dagens bronsmatch i VM. Segern ger varje spelare 33 000 kronor. Men en seger betyder i slutändan att varje spelare får 98 000 kronor skriver Sportbladet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.