Nu blev det ändå lite fel

Jag förstår att köpcentra kan uppfattas som säkra, bekväma miljöer för en promenad. Och visst, det är bättre att motionera i ett köpcentrum än inte alls. Men ändå…
Att åka till ett köpcentrum har blivit vanligare än att företa sig något konstruktivt, som att motionera, enskilt, med kompisen eller familjen. Foto: TT

 

Nu stundar gynnsamma tider, med julhandel och den följande rean, för nyöppnade Mall of Scandinavia och de många andra köpcentra som finns runt om i Sverige (och övriga världen också för den delen). 

Köpcentrum problematiska

Jag tycker att köpcentrum, och då i synnerhet externt lokaliserade, bilorienterade sådana, är mycket problematiska. Jag vurmar för levande stadskärnor och service inom gångavstånd och stora köpcentra är ett hot mot dessa. 

Ibland påstår jag även att köpcentra är ett hot mot fysisk aktivitet. För det första så är det vanligt att vi väljer bilen som färdmedel till ett köpcentrum eftersom de nästan alltid är byggda utifrån ett bilfrämjande koncept. 

För det andra kan den konsumtionskultur som vuxit fram som vårt kanske största fritidsintresse konkurrera ut andra fritidsintressen. Allt fler väljer att åka till ett söndagsöppet köpcentrum istället för att ta en skogspromenad eller aktivera sig på annat sätt. 

Nya fritidsgården

Jag skrev i en tidigare krönika om hur köpcentra kommit att bli den nya fritidsgården för unga. De skolas där till att bli konsumenter snarare än aktiva brukare av det offentliga rummet. 

Och för det tredje så finns det regler i köpcentra som föreskriver hur vi ska röra oss, i syfte att skapa ett tempo och en rytm som just gör oss till goda konsumenter i en säker och lugn miljö. 

Det är följaktligen inte tillåtet att cykla, jogga, åka skateboard, utöva parkour eller på annat sätt uppträda störande.  

Idrotten en medbrottsling

Med det sagt vill jag vända på resonemanget och samtidigt hävda att idrotten, dock inte i termer av föreningsidrott i traditionell bemärkelse, idag kommit att bli en medbrottsling i köpcentrumtrenden. 

För det första så är det inte helt ovanligt att (idrotts)arenor och köpcentra går hand i hand – att den ena ger den andra. 

När en stor, ny arena byggs så dyker det upp en köpcentrumetablering inom kort. Mall of Scandinavia intill Friends Arena och Emporia intill Malmö Arena är kanske de bästa exemplen på detta. 

Man kan här tala om att det utvecklas ett slags upplevelse- och konsumtionskomplex. Dessa ackompanjeras gärna av hotell- och konferensanläggningar. För det andra är det inte ovanligt att det i stora köpcentra etableras kommersiella gym och fitnesscentra. 

Är inte dummare...

På Mall of Scandinavia finns Sats och på Emporia Nordic Wellness. Fitnesskedjorna är inte dummare än att de insett att vi tillbringar en stor del av vår fritid i dessa köpcentra och att detta därför är en bra lokalisering för att få vår uppmärksamhet. 

För det tredje så har det blivit allt vanligare att köpcentra lägger till aktiviteter och miljöer som lurar oss att tro att vi befinner oss i en levande stadsmiljö där vi vill uppehålla oss länge, ladda batterierna för att sedan ge oss i kast med mer shopping eller låta barnen aktivera sig medan vi vuxna shoppar på. 

Därför hakar även svenska köpcentra på den amerikanska trenden med isbanor och andra aktivitetsytor. Därmed ökar faktiskt möjligheterna till fysisk aktivitet i dessa artificiella konsumtionsmiljöer. I USA, och även Storbritannien, har de gått ett steg längre; de har utvecklat fenomenet mall walking. Jag brukar inte använda Wikipedia som källa, och avråder mina studenter att göra det.

Läs här bara

Detta till trots klipper jag nedan in definitionen av mall walking från just Wikipedia:

”Mall walking is a form of exercise in which people walk or jog through the usually long corridors of shopping malls. Many malls open early so that people may mall walk, however stores and other such facilities generally do not open at this time, though vending machine concessions are available. Many choose to mall walk as the indoor climate is comfortable and there is easy access to amenities, such as benches, toilets, and water fountains. Clean and level surfaces also provide a safe walking environment.

Mall walking is undertaken individually, in groups, or as part of an organized mall walking program. Mall walking in the United States is especially popular amongst senior citizens. Many mall walkers cite the camaraderie of walking in groups. Many malls actively encourage mall walking with special clubs and benefits. It is seen by the mall owners as beneficial for several reasons:

• After walking, mall walkers may well stay on and shop the stores or patronize the mall's food court, increasing the traffic in the mall during what would otherwise be the very slow opening hour.

• Mall-walking programs provide good, often free, publicity for the mall owners”.

Bättre än ingenting

Alltså ännu ett argument för att idrott och köpcentra går hand i hand. Och jag förstår att köpcentra kan uppfattas som säkra, bekväma miljöer för en promenad.

Det är bättre att motionera i ett köpcentrum än inte alls. 

Fast visst är det trevligare och på många sätt bättre att promenera eller jogga ute i fria luften och upptäcka olika stadsmiljöer?! Det bidrar dessutom till den rumsliga kompetens som jag efterfrågat i en tidigare krönika. Länge leve staden som arena för fysisk aktivitet.

Karin Book

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.