Nu riskeras varumärket

Det som mödosamt har byggts upp under lång tid kan raseras på ingen tid alls om trovärdigheten går förlorad. Se på adidas som nu vill lämna den internationella friidrotten som i så fall går miste om hundratals miljoner.
Pengar som inte går rätt väg kan ställa till med stora problem. I Ryssland är ansträngningarna stora för att minska drogerna. Foto: T

 

Det blåser hårt kring den internationella friidrotten och mer specifikt kring det Internationella Friidrottsförbundet (IAAF). En veritabel häxbrygd med ingredienser som doping, mutkultur, korruption och hårdföra diktaturer får Lord Sebastian Coe att sova dåligt.

Förlorar anseende och pengar

Följden av alla anklagelser och avslöjanden runt dopning blir omfattande. En blytung konsekvens blev man varse häromveckan, när uppgiften om att adidas drar sig ur sitt samarbete med IAAF slog ner som ännu en bomb i det internationella friidrottshögkvarteret. 

Hur stora summor IAAF går miste om i och med detta finns det olika uppgifter om, men det handlar om åtskilliga miljoner dollar. Knäckebröd till lunch nästa vecka, således. Snällt uttryckt. 

Parallellt med skandalerna inom den internationella friidrotten rullar motsvarande elände på inom världsfotbollen, där det Internationella Fotbollförbundet (FIFA) tycks befinna sig i ett moraliskt fritt fall. 

Lägg till detta att världstennisen skakas av uppgifter om läggmatcher med koppling till den internationella spelbranschen och olika kriminella syndikat. Världstennisen med sitt förbund (ITF) i spetsen har hittills inte dragit ner några applåder för sin krishantering. 

Gäller din identitet

Listan på elände kan göras längre, och den cyniske undrar med trött min vilken idrott/vilket internationellt förbund som kommer härnäst. 

Finns det då ett lärande i det som sker för den svenska idrotten och i förlängningen för t ex ett idrottsförbund eller en idrottsförening? 

Ja, absolut. Det finns ett flertal perspektiv som kan anläggas på denna diskussion, men det som känns mest angeläget med utgångspunkt i sport marketing är varumärkesperspektivet. 

I mina kontakter med svenska idrottsorganisationer hamnar jag ofta i diskussioner kring olika möjligheter till försäljning. Vad kan vi sälja? Vilka är våra tyngsta tillgångar och hur kan vi utveckla dessa? Samtalen leder från min sida allt som oftast in på frågor som rör namnet/identiteten/klubbmärket eller annorlunda uttryckt varumärket. 

Enskilt viktigaste tillgången

Ditt varumärke är din enskilt mest viktiga tillgång, oavsett storleken på din verksamhet, bredd eller elit osv. Oavsett vilken målgrupp ditt försäljningsarbete riktar in sig på – utövare, ledare, tränare, ideell arbetskraft, potentiella anställda, åskådare på plats eller via media i någon form, olika typer av samarbetspartners etc. – är ditt varumärke den plattform du utgår ifrån. 

Om de du vänder dig till inte köper ditt varumärke faller allting i övrigt du har med dig. Det handlar inte om i det klassiska fallet en sponsorskylt på dina arrangemang, TV-sända eller ej. Det handlar i grunden om att målgruppen vill förknippas med dig. Idag och imorgon. Det handlar om styrkan i ditt varumärke.

När vi inom sport marketing resonerar kring ett varumärkes styrka återkommer hela tiden ett nyckelord – trovärdighet. Så länge det finns en trovärdighet kopplad till varumärket, finns det samtidigt en väg framåt när det handlar om t ex utvecklingen av en idrottsorganisations försäljningsarbete. Jämför med den inledande diskussionen kring IAAF, FIFA och ITF.

Förtroendekapitalet prövas

När trovärdigheten faller blir det konsekvenser. När t ex Adidas inte längre vill förknippas med ett varumärke, eftersom detta inte längre bringar styrka och möjligheter, utan istället kontaminerar företeelser det kommer i kontakt med, finns det bara en sak att göra. Distansera sig, utan att det egna varumärkets trovärdighet skadas. Åtminstone på lite längre sikt.

Att bygga och positionera ett varumärke är ett långsiktigt och mödosamt arbete som kräver en noga genomtänkt strategi. Att försvara den uppnådda positionen via en utvecklad varumärkesvård, som bygger på kloka taktiska överväganden, vilka i sin tur ska harmonisera med den långsiktiga strategin för verksamheten, är inget enkelt arbete det heller. Många konsekvensanalyser blir det. Alltid med varumärkets bästa och dess trovärdighet för ögonen. 

Avslutningsvis, att sitta på ett starkt varumärke innebär att man klarar av olika typer av bakslag och motgångar. Det finns ett uppbyggt förtroendekapital, en trovärdighet i grunden. Det innebär dock inte att man kommer undan med vad som helst. Detta gäller för den anrika föreningen någonstans i Sverige, såväl som för jättarna IAAF och FIFA.

Anders Ericsson

Lycka för en allsvensk fotbollsklubb när det gäller ekonomi är att sälja spelare till en utländsk proffsklubb. Malmö FF som redan har pengar så de klarar sig tog hem mera kapital via internationella matcher i höstas, men inte nog med det. Nu framkommer att MFF tjänade runt 60 miljoner på just spelarförsäljningar. Klubbens kapital är nu uppe i 500 miljoner.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.