Nu ska Kalla jaga egna sponsorer

Plötsligt tillhör inte stjärnan gruppen. Det gjorde Charlotte Kalla däremot när sponsorkontraktet skrevs. Därför betalade företaget desto mer. Vad sker nu, frågar Anders Ericsson och söker svar.
Uppklädd i skidförbundets sponsortröja med alla logo. Men nu ska Charlotte Kalla delvis stå utanför landslaget och ska jaga egna sponsorer. Foto: Terje Pedersen / NTB

 

Charlotte Kalla bryter med skidlandslagets träningsgrupp. Landslagets största affischnamn på damsidan kommer att träna på egen hand under ledning av Magnus Ingesson, med sikte på att göra ett så starkt resultat som möjligt vid VM i Lahtis 2017. 

Hon måste skaffa egna sponsorer

Att satsa på egen hand innebär självklart att det måste finnas en plan för finansieringen; det kostar att ligga på topp. En naturlig del av hennes plan är därför att skaffa egna sponsorer.

Ett närliggande exempel på samma typ av situation har vi kunnat följa i Norge, där Petter Northug har valt att gå sin egen väg, och tafit hjälp av Coop som finansiär av satsningen. Därför har han hamnat i konflikt med sitt förbund, där det finns en konkurrerande sponsor.

Dessa båda exempel är i sig inte unika för just längdskidåkningen, utan liknande konfliktsituationer finns att hitta inom olika sporter. Saken är den att detta sannolikt kommer att bli allt vanligare framöver, vilket är en delikat problematik för specialidrottsförbunden att hantera. 

Bestämmer resurserna

En vital del av en idrottsorganisations, t ex ett specialidrottsförbunds, utvecklingsarbete är det som bedrivs inom affärsutveckling. Förbundets försäljningsarbete med andra ord. 

Må så vara att det ofta inte är så högt prioriterat som man skulle önska. Alla andra delar av utvecklingsarbetet blir naturligt lidande om resurserna in i organisationen hamnar på en för låg nivå. Vidare, en viktig del av nämnda försäljningsarbete är att identifiera och slå vakt om de rättighetsområden som uppstår i samband med verksamhetens bedrivande. 

Att behålla kontrollen över sina produkter för att kunna utveckla försäljningsarbetet kring dessa. Detta är ibland lättare sagt än gjort.

Tufft försäljningsarbete

Konkurrensen om samarbetspartners blir allt hårdare, dels mellan olika idrotter, men även för idrotten gentemot andra företeelser inom det vi kan benämna underhållningsindustrin. Att konkurrensen dessutom hårdnar inom en och samma idrott gör inte livet enklare för den som jagar resurser för att bedriva och utveckla sin verksamhet.

• Frågan är hur hårt t ex Svenska Skidförbundet ska gå fram när det handlar om landslagsåkare som väljer att gå sin egen väg. Hur ser konsekvensanalysen ut på kort respektive lång sikt? 

• Vad är bäst för längdskidåkningen å ena sidan samt för förbundet å andra sidan? 

• Ska man vara benhårt principfast och proklamera att om man önskar representera sitt land i landslagssammanhang är man med fullt ut? 

• Eller finns det utrymme för en gyllene medelväg där man hittar ett förhållningssätt som alla parter inte bara kan acceptera, utan förhoppningsvis även vinner på? 

Kontrakt stoppar avhopp?

Det är inga lätta frågor att svara på, men de kräver likafullt svar. Problematiken sätter tydligt ljuset på hur viktigt det interna försäljningsarbetet är i t ex landslagssammanhang, det vill säga hur ett förbund bygger relationen till de aktiva.

Optimalt vore givetvis om man genom detta försäljningsarbete kan förhindra att liknande situationer uppstår. Historien straffar den som kommer för sent.

I försäljningsarbete kan det bli en pedagogisk utmaning att förklara för en potentiell (eller befintlig) samarbetspartner hur produkten landslaget egentligen ser ut. 

”Jodå, du samarbetar med hela landslaget, fast du har inte tillgång till åkare X, Y och Z. Dessa har egna samarbetspartners som de är lojala mot, inte minst i kraft av gällande avtal. I och för sig ryms bland dessa en konkurrent till dig, men den kommer inte att synas där du är med...” 

Erbjudandet blir urvattnat

Förhandlingsläget för en produkt som kan uppfattas som urvattnad, alternativt tömd på en del attraktivt innehåll, är inte helt optimalt. 

Värdet devalveras i köparens ögon och detta kommer att påverka prislappen negativt. 

I värsta fall är vägen framåt stängd; en åkare med uttalad stjärnstatus med tillhörande lyskraft kan blockera en hel bransch med sitt personliga avtal. 

Det kan i den bästa av världar finnas en möjlighet att bygga ut samarbetet, vilket skulle innebära att det i nästa steg omfattar hela landslaget istället för bara en individ. I den bästa av världar. 

Men problematiken kan i ett negativt scenario innebära att en befintlig samarbetspartner ber att tacka för sig, eller att en potentiell samarbetspartner bestämmer sig för att avstå. Kakan smakar bättre om russinen finns kvar. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damkronorna fick i torsdagens krismöte med Svenska Ishockeyförbundet löften om att frågan om förlorad arbetsersättning kommer att lösas. Damkronorna som har bojkottat landslagsspel och har presenterat en tio punkts lista till förbundet som måste uppfyllas.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Långsamt spel har under lång tid varit ett gissel på golfbanorna. För spelare, publik, tv-tittare. Nu skärper Europatouren reglerna och PGA-touren lovar att hänga på. Pliktslag och böter väntar när spelarna överskrider tiden. Bra men böterna är för låga!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Spelinspektionen har slagit till mot spelbolagen för andra gången i år. Nu är det fyra spelbolag som tillsammans får böta drygt 20 miljoner kronor. De har erbjudit vadhållning på matcher där de flesta är under 18 år. Det är förbjudet.

De tio namnen till det populära programmet Mästarnas mästare är klara. De tio atleterna är indelade i två grupper. Inspelning startar i Grekland i september. I vår visas programmet på SVT och då får vi reda på vem som blev Mästarnas mästare 2020.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.