Här söker alla exponering

Fotbolls-EM i Frankrike fascinerar åtskilliga. Jag och många andra har skrivit, forskat och tänkt kring betydelsen av stora idrottsevenemang för värdstäderna. Tilltron till stora evenemang är stor, men...
Konkurrensen är stor mellan alla aktörer i EM-fotbollens nav vid Eiffeltornet i Paris. Företag, regioner, städer tävlar om att synas. Foto: TT

 

Nu tänker jag inte reflektera kring vad fotbolls-EM kan betyda för Paris och de andra värdstäderna. Istället vill jag lyfta fram hur ett evenemang kan användas för att marknadsföra andra produkter under ett evenemang. 

Städer och företag i samarbete

I samband med Euro 2016 har de medverkande länderna bjudits in att ha paviljonger, i form av containrar, på området Les Berges de l'europé, som är en stor kulturell satsning längs Seines västra kaj. 

Sverige har två paviljonger ”by Sweden” som från den 8 juni håller öppet till och med söndagen den 10 juli. På svenska ambassaden i Paris EM-sida står att läsa:

Paviljongerna ger oss möjlighet att synliggöra Sverige som ett modernt, hållbart och innovativt land, liksom en modern sportnation som bidrar med Zlatan Ibrahimovic, en spelare i världsklass och en av EM’s främsta stjärnor.” 

Malmö enda staden

Den svenska satsningen är ett samarbete mellan Team Sweden i Paris (bestående av Ambassaden, Visit Sweden, Svenska Institutet och Business Sweden) och Volvo Cars, Icehotel, Nibe och Malmö stad. 

Malmö fick som enda svenska stad/kommun frågan om att medverka från Team Sweden. Kopplingen är ganska uppenbar: Fotboll – Paris – Zlatan – Malmö. Värt att notera är ju också att Sverige, Malmö och Volvo har Zlatan som gemensam nämnare. 

Huruvida ishotellet och Nibe kan kopplas till Zlatan är inte lika självklart.

Malmö stad nappade på erbjudandet för att skåningarna tycker att satsningen stämmer bra överens med vad Malmö är och vill stå för. Fotbollen är underordnad men en av de ansvariga menar att fotboll står för något som är mångkulturellt, inkluderande och ungt – precis som Malmö. 

Alltid samma bild

Jag kan hålla med till viss del, Malmö representerar i relativt hög utsträckning dessa ledord, men blir samtidigt trött på att fotboll alltid ska stå som symbol för inkludering och mångfald. Och att Zlatan i sin tur ska stå som en symbol för detta.

Zlatan utgjorde utgångspunkt för satsningen, men har inte alls varit inblandad. Han har inte varit intresserad. 

Han är nog inte så intresserad av att marknadsföra sin hemstad, även om det trots detta sker ofrivilligt. Malmö bygger nu inte budskapet i paviljongen kring Zlatan utan det handlar mer om (mång)kultur, mat och kreativitet. Fast lite Zlatan blir det ju förstås!

I höstas var jag i Paris med familjen. Vi var på en restaurang. Mina söner var iförda MFF-tröjor. När kyparen kom för att lämna ut menyerna pekade han på pojkarnas tröjor och frågade vad det var för lag. 

- Malmö FF, sa alla vid bordet med stolta röster.

"Klart att jag vet"

Kyparen ryckte frågande på axlarna och lämnade bordet. När han kom tillbaka för att ta upp beställningar frågade han:

- Vad sa ni att laget hette? Vilken sport? Basket, handboll?

- Malmö FF, alltså en fotbollsklubb. De ska möta PSG i Champions League. 

- Jaha, det känner jag inte till, sa kyparen.

Alla vid bordet blev både besvikna och irriterade. När kyparen återvände med beställd dryck och åter tittade frågande på tröjorna sa jag med lätt desperat röst:

- Malmö, Zlatans moderklubb.

Kyparen sprack upp i ett leende.

- Det vet jag väl. Jag bara driver med er.

Hur lännge minns de honom?

Sedan tog han med pojkarna ut bakom baren och visade tröjorna för de andra i personalen och berättade att pojkarna är från Malmö, precis som Zlatan. De var jättestolta och teg om att de är från Lund. Ganska intressant, faktiskt. När jag var ung teg man knappast om att man var från Lund om man anklagades för att vara från Malmö.

Zlatan har bidragit till att fler människor runt om i världen, eller åtminstone Europa, vet att Malmö finns. 

Frågan är hur länge parisarna minns att Zlatan är från Malmö nu när han är på väg mot en ny stad. Frågan är också hur översvämningarna förra veckan påverkar utställningsområdet vid Seine, men det är en helt annan fråga.

Karin Book

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

 

 

Utbildningsbolaget Stubybee tar in ytterligare miljoner i riskkapital – bland annat från två landslagsspelare i fotboll, Pontus Jansson och Robin Olsen via deras gemensamma investeringsbolag, PJ och PL Invest. 

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Anna och Emil Jönsson Haag , avslutade sina framgångsrika karriärer som skidåkare och vill vänja sig utan alla resor och träningar. Nu gäller ett annat liv. Från hemmet på Frösön beger de sig ut på olika uppdrag. Senast - de är ambassadörer för Folkspel.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.