Idrottens värde allt större

Sverige är en stark idrottsnation i flera avseenden. Men vi måste bättre ta tillvara på idrotten och alla möjligheter, skriver Karin Mattsson Weijber.
Idrott växer som makt- och styrkefaktor, men både Finland och Danmark är bättre än Sverige i det avseendet. Foto: TT

 

Mästerskapsframgångar i många olika idrotter, över 3 miljoner personer som är medlemmar i en idrottsförening, framgångsrikt arrangerande av stora mästerskap och en stark hälsomedvetenhet. 

Dessutom betraktas Sverige i internationella värderingsstudier som ett innovativt land, som ligger väl framme för använda digitaliseringens möjligheter.

Idrott 3 procent av BNP

Men kanske kan vi göra mer av de fina förutsättningar vi har.

Sportsektorn har av EU utpekats som ett område med stor potential till innovation och ekonomisk tillväxt. En av anledningarna är sportens förmåga att engagera miljontals människor över hela världen, med flera positiva effekter på samhället i stort.

Ur ett ekonomiskt perspektiv utgör sportsektorn en betydande och växande del av vår ekonomi. Enligt en bred definition av sport bidrar ”branschen” till 3 procent av BNP och 3,5 procent av sysselsättningen inom EU. Ca 4,5 miljoner människor är sysselsatta inom sportsektorn i EU. 

Sport genererar med den definitionen ett stort förädlingsvärde som är jämförbart med den samlade andelen för jordbruk, skogsbruk och fiske. Det beror bl a på effekterna inom branscher som TV, media, spel, turism och utbildning. Var sextionde euro som genereras och tjänas i Europa är med det synsättet sportrelaterad.

Bättre än oss 

Hur Sveriges del av den globala omsättningen inom sportsektorn ser ut, blir en logisk fråga. I dag ligger den faktiskt under EU-genomsnittet och är mindre jämfört med våra grannländer Finland och Danmark.

Dessa och andra intressanta fakta plockades upp av GIH och Swedish ICT, som ledde arbetet med en förstudie under namnet ”Innovationsagenda för framtidens sport”. Ett 40-tal aktörer medverkade och den publicerades förra hösten. 

Så här formulerades visionen: ”Sverige ska bli ett föregångsland i att skapa teknikbaserade innovationer inom effektområdena prestation, evenemang och folkhälsa, samt ha en digitaliserad sportindustri i framkant, som levererar mätbara värden både till samhället, näringslivet, idrottsrörelsen och vetenskapen”. 

Skapa en struktur

Idén med innovationsagendor generellt är att koppla ihop verksamheter, områden och sektorer och att få bort stuprör.

I detta fall behövs en infrastruktur runt sportbranschen, som kopplar ihop FoU med näring och idrottsrörelse, och som på allvar bidrar till att det kanaliseras och genereras resurser till forskning och utveckling inom sport i vid bemärkelse. En plattform för genomförande helt enkelt, som dock inte behöver vara en ny egen organisation. 

Här fick Peak Innovation uppdraget att arbeta vidare för att ta reda på om det finns förutsättningar för en sådan, och i så fall hur den skulle kunna se ut och finansieras.

Därför skapades strategin

I sitt inledningstal under Sveriges Innovationsriksdag i Åre använde näringsminister Mikael Damberg ”testbädd Sverige” som ett begrepp som genomsyrar regeringens syn på Sverige som innovationsland. 

Så här skriver regeringen om internationella idrottsevenemang i sin exportstrategi, beslutad i september 2015:

”Stora globala evenemang kan hjälpa till att positionera ett land eller en region och påverka landsbilden positivt. Det finns ekonomiska risker med att arrangera stora event, men det kan också generera vinster (i form av hotell¬nätter, måltider, shopping etc.) och möjligheter till nya arbetstillfällen.

Dessutom är reklamvärdet stort, men också det politiska förändringsarbete som möjliggörs kan ha positiva effekter (Stockholms OS-satsning och byggandet av Hammarby Sjöstad är ett bra exempel). Riksidrottsförbundet och besöksnäringen har tagit fram en gemensam strategi för hur Sverige ska få arrangera fler internationella idrottsevenemang. Det finns också anledning att fundera över vilka andra större evenemang Sverige bör försöka attrahera.” 

Här borde många kraftsamla

En satsning på innovationsagendan för sport skulle kunna liknas vid en mäkleriverksamhet, där plattformen har förmåga och möjlighet att ta ett samlat grepp för att matcha olika behov och möjligheter. Det kräver i så fall att nödvändiga kontakter finns eller enkelt kan skapas, utifrån idén ”en väg in”. 

Det behövs ett långsiktigt perspektiv, eftersom innovation per definition innebär långa processer. Men kanske framförallt eftersom arbetet inte endast handlar om att skapa en struktur, utan lika mycket om att stödja och etablera en innovationskultur. 

Utvecklingen sker på många håll inom och utom idrotten. Det kan vi få ännu mer utväxling av!

Karin Mattsson Weijber

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna hade mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i bronsmatch i VM. en seger hade gett varje spelare 33 000 kronor. En seger hade betytt i slutändan att varje spelare fått 98 000 kronor skriver Sportbladet.men nu blev det inget brons och inga större pengar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.