"Därför ger vi bort vårt sponsorskap i AIK"
Åbro har varit huvudsponsor till AIK Fotboll i 23 år. Vi har varit huvudsponsor i framgång och motgång, i hopp och förtvivlan. Vi har upplevt det mesta tillsammans med AIK och AIK:arna. De största enskilda ögonblicken är såklart alla oförglömliga vinster men det vi bär med oss när vi lämnar huvudsponsorskapet är den kärlek vi fått från supportrarna.
För Åbro har det blivit dags att gå vidare och lämna över stafettpinnen till någon annan. Det som ligger till grund för beslutet är svårigheten att aktivera sponsorskapet på det sätt vi önskar. Carlsbergs roll som officiell dryckesleverantör på Friends Arena gör att vi saknar utvecklingsmöjligheter.
Den stora frågan blir då hur man avslutar ett av de längsta sponsoravtalen i svensk historia? Vi tror att det görs bäst genom att titta i backspegeln och minnas vad vi varit med om under 23 år. Tillsammans med AIK satte vi oss ner i höstas och började planera hur Åbro på bästa sätt kunde tacka AIK och AIK:arna.
Turinas bortgång berörde
Den andra maj 2013 inträffade något ogreppbart när AIK:s kroatiska målvakt Ivan Turina avled i sömnen av ett hjärtfel. Åbros vd Henrik Dunge påverkades oerhört djupt när han nåddes av beskedet och minnet tynger honom än idag. Den känslan delar han med tusentals andra AIK:are som fortfarande sjunger Ivans namn varje match i den 27:e matchminuten. Därför känns det helt rätt att vårt sponsorskap ges bort till Hjärt-Lungfonden för att på så sätt hylla Ivan Turina, samla in pengar till forskning och i förlängningen rädda liv.
Detta innebär att Hjärt-Lungfonden får tillgång till all exponering som Åbro har tillgång till genom vårt huvudsponsorskap i AIK. Utöver den åtråvärda platsen på matchtröjan ingår all synlighet på jumbotronen, LED-tavlor, matchprogram och mycket annat.
Vår förhoppning var att gesten skulle uppskattas och uppmärksammas av AIK-supportrarna. Ett sätt att avsluta huvudsponsorskapet genom att minnas. Men vi hade aldrig vågat drömma om det genomslag initiativet fick under måndagen. I stort sett alla sportmedier rapporterade positivt och flera sände live från presskonferensen. I sociala medier överöstes vi, AIK och Hjärt-Lungfonden av glada tillrop och Åbro trendade på Twitter.
Kanske är vi skyldiga de övriga allsvenska lagen en ursäkt efter att ha kuppat upptaktsträffen i Uppsala. Samtidigt som de övriga lagens montrar stod tomma flockades journalister runt vår presskonferens. Kanske är vi ursäktade av att mediabevakningen även spiller över på övriga föreningar i Allsvenskan, och själva varumärket Allsvenskan?
Så, kan detta inspirera fler att göra likadant? Kanske, men jag tror att det är svårt. Åbros affärsrelation med AIK är unik och vi har en lång historia ihop. Supportrarna har tagit våra produkter till sina hjärtan och AIK har en helt unik förmåga att engagera sina supportrar.
Inte helt slut…
Åbro upplåter huvudsponsorskapet under Allsvenskans första 20 omgångar, sedan kommer en annan överraskning som gäller säsongen ut. Efter det ser jag, och många med mig, fram emot vem som tar över och hur AIK:s matchtröja kommer att se ut i framtiden.
Vi kommer dock inte att försvinna helt från AIK. Vi siktar på att vara kvar i någon form, dock inte som huvudsponsor. Exakt hur ska vi sätta oss ned och planera tillsammans med AIK.
Åbro är även engagerat i ett annat lag som ligger oss varmt om hjärtat. Vi fortsätter vara en positiv kraft i närsamhället och engagerar oss i Vimmerby IF:s värdefulla arbete med att hjälpa nyanlända i det invandratäta området Bullerbyn att komma in i samhället. Landslagsstjärnan Kosovare Asllani håller på att bygga en egen court i Bullerbyn där hon växte upp, och ett par riktigt stora aktörer är på väg in. Vi är en av idégivarna och vill givetvis vara med på den fortsatta resan. Precis som med alla andra sponsorrättigheter som vi är engagerade i.
Niklas Nestlander
Sponsorchef Åbro Bryggerier
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar