Hot, hat och kärlek - det är Malmö

Idrotten kan ofta vara en rättvisande spegel av verkligheten. Malmö FF är som Malmö är. Där finns det kaxiga, det spektakulära, blicken mot Europa, det expansiva och gränslösa, glädje och framgång - och så hat och hot och äkta kärlek.
Foto: Emil Langvad / TT

 

Håkan Jeppsson, MFF:s ordförande sedan 2010, har åkt den där berg-och-dal-banan många gånger, den som inget Tivoli i världen kan slå.

Han har stått där med mästarpokalen, varit värd för Champions Leagues storklubbar - och fått ett allvarligt mordhot.

Det är många som tycker att de äger en bit av Malmö FF och tar sig ton därefter.

Det var 2013. Schism i klubben mellan tränaren Rikard Norling och sportchefen Per Ågren. Krafter utanför föreningen tog ställning, mordhot från en av sidorna riktat direkt mot Jeppsson som tvingades till polisskydd och övervägde sin framtid.

- Men både Norling och Ågren stannade året ut och vi vann guldet, säger Jeppsson med ett leende på läpparna. Han stannade också. Vägrade ge efter för hot.

Alla har synpunkter

Då var det mindre lustigt. Det var då han förstod vilka känslor som är i rörelse, vilka krafter som kan sättas igång av fotbollen.

— Det är många som anser att de äger Malmö FF. Och de kanske inte ens är medlemmar. Alla som har synpunkter på oss, till och med i supporterklacken, har inte ens medlemskort, säger Jeppsson.

Det är en alert, nätt och vältränad 56-åring som från sitt kontor på Engelbrektsgatan i Malmö styr över en av Sveriges starkaste (definitivt den rikaste) klubbar. Dock inte lika direkt som han rattar det företag där han är vd sedan 2009. Inwido, Europaledande på fönster och dörrar till villor. 4000 anställda, 35 fabriker, 50-60 småbolag samlade i ett, årsomsättning på 5,6 miljarder med drygt 600 miljoner i vinst. 

Ett företag med gamla rötter i den småländska träindustrin. Lite anspråkslös Gnosjö-anda rätt in i det sturska Malmö; kanske är det också en bra kombination för en fotbollsklubb som vill spränga gränserna.

— Som vd i ett stort företag är det bara mammon som gäller, en fotbollsklubb måste hanteras annorlunda även om den också har företagsliknande former, säger han.

Mjuka värden också

Det är ju så; företaget skall tjäna pengar, Malmö FF har också andra värden att bevara. Bra kassa förstås men också sportsliga framgångar ankommer det på ledningen att leverera. Och så de mjuka värdena; uppförandekoder, värderingar, säkerhet, image mot sponsorer, hantering av supportergrupperingar.

I företagsvärlden är det lagstadgat vad vd:n och styrelsen skall göra, och vd:n har bra betalt. Troligen högre månadslön än alla spelarna i MFF. Klubbarbetet är ideellt, där måste man förhålla sig både till det företagslika, ekonomiska tänkandet och den mer eller mindre ideella kultur som bär också stora idrottsklubbar i Sverige.

I Malmö FF säger Jeppsson, att han försöker vara den styrelseordförande som han själv vill ha; en som ger vd:n, sportchefen och tränaren ansvar, frihet och stöttning. Många kockar. Bitvis väldigt god soppa.

- Jag tycker vi klarar både arbetsfördelningen och komplexiteten att vara både företag och förening väldigt bra, säger Jeppsson.

Nästan ingen skatt…

Fördelen att inte vara helt bolagiserat; en halv miljard i inkomster från två års Champions Leaguespel - och nästan ingen skatt. Det bästa av två världar.

Jeppsson kan blicka ut genom de fönster han själv säljer och se en annan fotbollsvärld. Till Europas främsta klubbar rasar miljardintäkter från TV- avtal in, här i Sverige får klubbarna arbeta betydligt hårdare för att skaffa sig ekonomiska muskler. 

Så hur komma närmare Europa? Champions League-äventyren 2014 och 2015 visade vad som är möjligt, men också på det orimliga avståndet upp till konkurrenskraftig Europanivå.

- Vi måste öka vår omsättning (idag ca 200 miljoner) till minst 250 miljoner, förbättra vår självförsörjning av spelare, få ut mera av vår arena (Swedbank stadion som MFF nu äger till 100 procent): flera landskamper, flera evenemang, flera påvebesök (skratt); något annat egenföretagande som inte är idrottsrelaterat tror jag inte på, säger han.

Uppfyller EU-önskemål

Han säger att fotbollen egentligen är den enda industrin som uppfyller EU:s mål om en gränslös, rörlig marknad. På gott och ont även för Sveriges rikaste fotbollsklubb.

Hur bjuda emot, hur behålla spelare så länge att ett konkurrenskraftigt lag kan skapas utan att bli sönderköpt ideligen.

— Slaveriet är ju avskaffat, så vår princip är att spelare som får bra bud skall få gå. Man kan reglera i kontrakt men hur stor tillgång för MFF blir en spelare vars väg ut i Europa vi blockerar?

Det tycks lite som ett Moment 22. Ju bättre lag, desto mera utsatt för söndring.

— Vi får spela på andra värden; trivsel, miljö, närhet, omtanke, ta väl hand om talanger.

Nu, med en stark trupp märker MFF-basen också att önskade spelare är ovilliga att komma till klubben. De fruktar konkurrensen. Och de som kräver speltid för att komma möts av en stängd dörr. 

Tio akademier i Skåne

Talangutveckling i tio akademier i Skåne och före detta spelare som återvänder; det är en del av konceptet. Karaktärsspelare som Molins, Rosenberg, Safari har kommit tillbaka på senare år. I år hade Magnus Eriksson och Jiloan Hamad samma önskemål - men det fanns ingen plats för dem i truppen.

Dags för en ny allsvenska - och återigen med MFF som favorit. Förväntningarna enorma. Årsabonnemangen slår nya rekord. Det kan sluta på runt 14 000.

Och Jeppsson är en vinnare, i spetsen för två framgångsrika företag, som vd och ordförande. Vinnarskallen formad vid ett pingisbord. Under den gyllene bordtenniseran i Sverige med Waldner, Jörgen Persson, ”Äpplet” och ”Tickan” var han själv proffs i Falkenberg, rankades sexa, sjua i Sverige, slog Jörgen Persson i en stor rysk final och har plusstatistik på Waldner i Elitserien.

Idrottens tuffa miljö och hårda konkurrens har bidragit till att forma hans ledarskap.

— Jag jobbar väl sextio procent på företaget, tjugo för Malmö FF, men, jag gör ju ingenting annat, säger han. Man anar en lite självironisk (självkritisk?) glimt i ögonvrån.

Sett till ledarskap, organisation, ekonomi och sportsliga framgångar har MFF aldrig sett starkare ut än det senaste decenniet. Jeppsson sitter nog så länge han själv vill.

Krönikör

Åke Stolt

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Intresset är rekordartat inför VM i rallycross i den lilla värmländska byn Höljes. Publikrekordet lyder på 44 000 åskådare, satt i fjol. Morgan Östlund, general manager för tävlingen, hoppas på 50 000 åskådare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.