Satsa på SM-guld i sportkontor

Så här på vårkanten gäller SM-slutspel i många sporter. En härlig, men också motsägelsefull tid där glädje och frustration blandas huller om buller. Men glöm inte de verkliga hjältarna.
Foto: Marcus Hansson

Bakom varje framgång finns fler än en matchhjälte eller målvaktsfantom. Vi får inte glömma de som hör hemma på kontoren eller i styrelserummen. De som grundar hela scenariot.

I klartext - en nytänkande marknadschef kan vara årets värvning! I vissa klubbar och förbund ser vi att förändringar är på gång, men i det stora hela är det en besvikelse att inte mer pengar i budgeten går till att modernisera kansliet. 

Varför vill så få styrelser i Sverige vinna SM-guld i sportkontor? I denna krönika vill jag höja en varningsflagga men även peka på konkreta saker som en proaktiv styrelse kan göra. 

Nuläget - Korridorsnack och eldsjälar

Vårt forskningscenter, Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm, har varit igång i snart två år. Under den tiden har vi träffat många olika sporter, bedrivit forskning samt undervisat såväl klubbdirektörer som enskilda idrottare. Det positiva är att vår vision om det moderna sportkontoret nu börjar få fäste. Det är fler och fler eldsjälar som hör av sig till oss och vill få råd och tips. 

Det negativa är dock att det är för få styrelser som aktivt stöttar dessa eldsjälar. Det satsas för lite pengar och för lite diskussion på årsmöten ägnas åt förändringen från idrottskansli till modernt sportkontor. 

Styrelsemedlemmar, detta räcker inte!

Det är inte juste mot de hjältar och hjältinnor som försöker utveckla kanslierna med bristande resurser men det är heller inte bra i relationen till de supportrar, sponsorer och kommuner som vill se att ni kombinerar hjärta och hjärna. Framtiden handlar om att balansera både energi och kyligt kalkylerande. 

Önskat läge – en flerårig satsning med ett tydligt spelsystem

Att skapa ett modernt sportkontor kräver ingen mirakelmedicin. Tvärtom visar vår forskning att det kommer räcka långt med en styrelse som investerar, coachar och följer upp sitt kansli på samma sätt som den idrottsliga verksamheten. Låt mig ge ett exempel. I slutet av mars var det upptaktsträff i Uppsala för herrallsvenskan. Alla tränare hade med sig en person upp på scenen. Från AIK hade Rickard Norling med sig Stefan Ishizaki. 

På sitt färgstarka och karakteristiska sätt berättade Norling hur viktigt det är att ha personer som Ishizaki och Nils-Erik Johansson i spelartruppen. De var föredömen genom att alltid jobba med sin personliga utveckling samtidigt som de hela tiden pushade gruppen. Min fråga blir då - hur många personer på Sveriges idrottskanslier är en Stefan Ishizaki eller Nils-Erik Johansson? Hur många ser sig själva i spegeln och jobbar med ständiga förbättringar? 

När jag är ute hos klubbar och förbund har jag träffat ”kansliernas Ishizaki” men det är tyvärr mer vanligt att man hör klaganden och ”det var bättre förr” historier. Frågan är då – varför accepterar ni styrelser ett beteende på kanslierna som inte skulle accepteras i den idrottsliga verksamheten? 

Nej, på samma sätt som ni sätter upp fleråriga satsningar med tydliga spelsystem inom idrotten så kan ni göra det på kansliet. 

Center for Sports and Business – vi utvecklar spelsystem för det moderna sportkontoret

Det låter inte glamoröst att satsa på kansliet. Någon kanske till och med skulle skratta och undra om styrelsen blivit galen när nästa match eller tävling är runt hörnet. Då ska ni lugnt förklara att även bragder vinns genom det oglamorösa. Det vet vi alla. Här kommer några lärdomar vi dragit från vår forskning som förhoppningsvis kan guida er vidare:

1. Förankra en realistisk tidshorisont som passar just din organisation

I amerikansk proffsidrott pratar man ofta om lag som är i en ombyggnads- eller ”rebuild” fas. Med det menas att klubbens intressenter inte ska förvänta sig idrottsmässiga stordåd de närmsta åren eftersom det tar tid att ändra spelsystem och byta ut spelare. 

Ett tydligt exempel på detta är Toronto Maple Leafs som under många år missat NHL:s slutspel. En av styrelsens viktigaste uppgifter är därför att förankra en realistisk tidshorisont för förändringen från idrottskansli till modernt sportkontor. I vissa klubbar kan detta handla om något eller några år medan det i mycket större organisationer eller förbund säkert är lämpligt med en tidshorisont som kan vara upp till fem år. 

2. Fira det som varit!

Att driva igenom stora förändringar är inte lätt för någon organisation, oavsett om man finns inom idrott eller någon annan sektor. En kollega på Handels sa till mig nyligen att det är synd att organisationer inte skapar en tydlig slutpunkt på det som varit. När en spelare eller tränare avslutar sin aktiva karriär firas den prestation som han eller hon gjort. 

Tyvärr görs det sällan på kanslier med följden att många inte vet om det nya börjat eller kanske inte vill påbörja den nya resan. Med en ordentlig fest och avslut blir det lättare att börja något nytt. 

3. Skapa samma prestationskultur i hela organisationen

Något som karakteriserar högpresterande organisationer är att man delar normer och värderingar kring vad som är en rimlig prestation. Här finns mycket att göra för förbund och klubbar. Ett första steg är att vara tydlig med att det moderna sportkontoret förväntas ”vinna sin match”. Det ska helt enkelt inte vara dödgrävarstämning på kontoret om A-laget förlorat sin match eftersom den viktiga prestationen för marknadsavdelningen är sponsorrelationer och arenaupplevelse. 

För att underlätta jämförelser har vårt forskningscenter tagit initiativ till att utveckla spelsystem för det moderna sportkontoret som på sikt kommer att göra det lättare att kora ”SM-guldet i sportkontor”. 

4. Säkerställ att ni matchar spelsystem och spelare

På samma sätt som det finns offensiva och defensiva spelsystem inom idrotten så gäller även det inom sportkontor. För vissa klubbar eller förbund kan det finnas en stor kommersiell potentiell och då kan en mer offensiv satsning vara rätt.

För andra klubbar eller förbund så kanske inte de stora intäkterna är möjliga och då är det viktigt att ”matchen vinns” genom hårt kostnadskontroll. Som styrelse är det bra om ni är tydliga med vad ni vill så att det skapas rätt förväntningar, såväl internt som externt. Det är tyvärr många klubbar som haft ett offensivt spelsystem trots att marknaden inte finns eller att individerna som ska ansvara för försäljningen inte har rätt kompetens. Precis som för ett lagbygge i idrott så kommer ett lagbygge på kontoret lyckas först när spelsystem och spelare matchar varandra. 

Martin Carlsson-Wall

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Den allsvenska säsongen har inte ens börjat, men AIK Fotboll skördat redan segrar, Försäljningen av mittfältaren Kristoffer Olsson innebär intäkter till klubbrn på rut 30 miljoner kronor. Nu kommer rapporter om att klubbens försäsongströja sålt slut i rekordfart.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.