Hammarbys publiksuccé en guldgruva

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Nya Tele2 i Stockholm är rena guldgruvan för Hammarbys fotboll. Sedan flytten från Söderstadion sommaren 2013 är publikökningen 170 procent, en tillväxt som ger laget en tredje plats i Europa, bland klubbar som under den senaste tioårsperioden flyttat till nya arenor.
Foto: Fredrik Sandberg / TT

Endast tyska Hoffenheim och engelska Brighton redovisar högre publiktillväxt.

I exakta tal har Hammarby haft ett publiksnitt på 21 734 personer på de 63 hemmamatcher som har spelats på Tele2, sedan klassiska Söderstadion övergavs. Totalpubliken uppgår till 1 369 287 personer.

¬Publikrusningen till Tele2 innebär i biljettintäkter per år cirka 50 miljoner kronor, ett belopp som bekräftas av vd Henrik Kindlund på föreningens hemsida. Totalt cirka 200 miljoner kronor på fyra år och som möjliggör det nya lagbygge som danske tränaren Jakob Michelsen, ”Mini-Mourinho”, har påbörjat.

Topplag – nästa säsong

Sedan Michelsen tillträdde, till årets säsong, har 19 spelare lämnat klubben, 13 nya har stämplat in. SVT-experten Daniel Nannskog har redan klassat Hammarby som ett topplag – nästa säsong.

– Givetvis är publiken en bra plattform för oss. En fylld arena är också ett bra dragplåster för att få in nya sponsorer, säger Henrik Kindlund.

Djurgården, som också har Tele2 som ny hemmaarena efter Stockholms Stadion, redovisar en publikökning på 78 procent, och innehar andra plats i den tabell som visar publikutvecklingen över svenska lag under de första fyra åren på den nya arenan, i jämförelse med de fyra sista på gamla arenan.

Efter Hammarby och Djurgården följer Elfsborg, + 51 procent, AIK + 27, Kalmar, +20, och Malmö + 6 procent. Städer som byggt om befintliga arenor, som Norrköping, ingår inte i den analys som redovisas av Hammarby Fotboll.

I tabellen över publikutvecklingen hos klubbar i Europa, som flyttat till nya arenor under den senaste tioårsperioden är tyska Bundesligalaget Hoffenheim i särklass med en ökning på 404 procent. Laget spelar på Rhein-Neckar-Arena, invigd 2009. Här spelade förra säsongen Jiloan Hamad, nu i Hammarby.

Djurgården 13:e

På andra plats återfinns säsongsnya Premier League-laget Brighton, med en 284-procentig ökning, därefter Hammarby +170 , Legia Warszawa, +158, är på fjärde plats. Djurgårdens 78- procentiga ökning ger föreningen en 13:e plats.

– När arbetet med Tele2 påbörjades var vi just i Brighton på studiebesök 2012. Vi imponerades av nya Falmer Stadium, publikkapacitet på 30 750 och invigd 2011. Tele2 påminner i många avseenden om Brightons arena, säger Göran Rickmer, evenemangsansvarig i Hammarby.

Publikrekordet för fotboll på Tele2 är 31756 åskådare i Hammarbys möte med Östersund 4/4 2016. För övriga publika evenemang är rekordet 40 557 vid Madonnas konsert 14/11 2015. Ägare är Stockholms stad via SGA Fastigheter AB.

I 43 av 63 hemmamatcher har Hammarbys publiksiffra överstigit 20 000 åskådare. I 62 av 63 matcher har det varit mer än 10 000 åskådare.  Den lägsta publiksiffran är 7 886 mot Östersund 2013.

Tittar framåt

– Även om publiken är med oss i dag får vi absolut inte slå oss till ro. Vi tittar ständigt framåt för att fortsätta att bygga publik och i förlängningen bygga en framgångsrik förening, säger Göran Rickmer till föreningens hemsida.

Ägare till Hammarby Fotboll AB är Hammarby IF Fotbollförening med 50,4 procent av rösterna i  föreningen och med 29,6 av kapitalet. Resterande ägare, röster och kapital, är Anschutz Entertainment Group Sweden AB samt fem investerare.

Kjell Nilsson

Fakta

Hammarby med ett SM-guld i fotboll, 2001, är för närvarande på 10:e plats i den allsvenska tabellen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.