Därför stängs Elitserien!

Svenska Motorcykel och Snöskoterförbundet tog i veckan beslutet att stänga Elitserien. Håkan Leeman, ordförande i Svenska Motorcykel och Snöskoterförbundet, ger bakgrunden till beslutet i denna krönika.
Foto: Adam Ihse / SCANPIX

I Sverige är idrott starkt förknippat med de ideella idealen om sportslig rättvisa. Åshöjden-berättelser vårdas ömt, och premieras av media. Pengar ska man helst inte diskutera – speciellt inte eftersom hela den svenska idrottsrörelsen vilar på ideella krafter.

Men alla idrotter ser inte likadana ut, och vissa är i sin struktur mer kommersiella än andra. Speedway är en sådan sport. Dess utövare är i skattemässig mening inte idrottsmän utan egna företagare.

Tredje största publiksporten

Sporten är liten sett till antalet utövare, men har ett väldigt stort intresse från media och publik. Elitserien i Speedway är faktiskt Sveriges tredje största arenasport, med ett snitt på runt 3 000 besökare per match.

Samtidigt är sporten i kläm mellan den kommersiella verklighet den agerar i, och den ideella värld som svensk idrottsrörelse utgör. Nästan alla våra klubbar kämpar med ekonomin, och är oerhört känsliga för yttre faktorer – till exempel regn och konkurrerande verksamhet i samband med matcharrangemang.

Kostnaderna är relativt konstanta, men intäkterna (främst publikintäkter) är svåra att förutse. Speedway är dessutom en landsbygdssport, så urbaniseringen är också en faktor som påverkar och har påverkat sporten.

Vill skapa arbetsro

Som i de flesta ligor så är det stora skillnader i ekonomiska förutsättningar mellan den högsta serien och den näst högsta. Vi vet också att flera klubbar i dagsläget inte skulle klara av att åka ur elitserien.

Vi på Svemo har därför i samråd med klubbarna tagit beslutet att stänga ligan för nedflyttning under en tre-års period.

Det innebär att ingen klubb behöver lämna Elitserien av sportliga skäl, men att uppflyttning av lag från Allsvenskan fortfarande kan ske. Vår förhoppning är att detta beslut ska ge klubbarna arbetsro, och möjligheter att jobba mer långsiktigt med sin ekonomi och verksamhet. Det bör kanske påpekas att alla klubbar i Elitserien står bakom det här förslaget, och ser det som ett bra verktyg för att skapa en större stabilitet.

Behåller möjligheterna

Sportsligt finns reglerna om tak- och golvsnitt kvar, vilket i dagligt tal innebär att kvaliteten på förartrupperna inte ska påverkas. Vi har de senaste åren haft en mycket jämn Elitserie, med ett stort antal matcher där spänningen lever hela vägen fram till sista heat.

Den sportsliga spänningen har vi all anledning att behålla, så att ”produkten” svensk speedway fortsatt ska vara attraktiv för media och publik.

I tillägg kommer Elitserielagen att medverka till att det blir fler lag i Allsvenskan, d v s serien under Elitserien. Detta gynnar också svensk speedway, med fler tillfällen för lovande förare att tävla, och förhoppningsvis genom tillväxt i antal klubbar på hög nivå.

Bred positiv reaktion

De allsvenska lagen har också ställt sig positiva till förslaget med stängd Elitserie, eftersom möjligheten fortsatt finns att ta steget upp i seriesystemet.

Även om stängd Elitserie kan verka desperat, så är det i den kommersiella verklighet speedwayen verkar i inte speciellt omvälvande, utan ett sätt att säkerställa ökad stabilitet. Parallellt genomför vi dessutom andra åtgärder för att stärka sporten.

Vi har en offensiv satsning på 250cc tävlande (en speedwaycykel på elitnivå är på 500cc); vi jobbar på olika sätt med att hjälpa mindre klubbar med infrastruktur; vi har rekryteringsaktiviteter; vi planerar en mer attraktiv och bred lösning kring rörliga sändningar från matcherna; etc.

I ryggen har speedway dessutom ett starkt förbund – Svemo – som är väl medvetna om det intresse som finns för speedway och som driver ett stort antal projekt som ska stärka såväl svensk motorcykel- och snöskotersport generellt som våra enskilda grenar separat.

Speedway är en folkkär idrott, och våra mål med besluten för de kommande säsongerna är att ytterligare stärka sporten. Jag kan bara uppmana alla som inte sett speedway live att ta chansen. Det är en upplevelse som man sent glömmer!

Håkan Leeman

Ordförande i Svenska Motorcykel och Snöskoterförbundet, SWEMO

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.