En digital idrott, på vems villkor?

Äg alltid alla kunddata. Det är förutsättning för framgång. Idrotten har alltid varit dåliga på immateriella rättigheter och det finns otaliga exempel på att man handlat vårdslöst med exempelvis medlemsregister som sponsor fått använda fritt. Nu måste det bli skärpning.
Foto: Ed Uthman. Matrixifiering: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Vi står inför en digitalisering av stora delar av idrottsupplevelsen, biljetter säljs digitalt, streaming konsumeras digitalt, lotterier säljs digitalt, digitala appar används för arenakonsumtion och så vidare.

Vi får ny lagstiftning i form av GDPR som ersätter PUL som träder i kraft nästa år som en väsentligt hårdare integritetslagstiftning. Det finns all anledning även för små föreningar att läsa på och förbereda sig för denna.

Gäller även små föreningar

Vi får en omreglering av spelmarknaden som förändrar idrottens relation med aktörer på spelmarknaden.

Det finns goda skäl att lägga fokus på immateriella rättigheter.

Flertalet av de stora aktörerna på IT-området försöker få Idrottsklubbar, ligor och förbund att skriva avtal där leverantören blir ägare av klubbens supportrar. 

Biljettbolagen Ticketmaster och Axs är återförsäljare och äger kunden. Fotball addicts omsatte 31 miljoner för att klubbarna gett dem flera miljoner supportrar att kapitalisera på.  Appföretag vill dels ha betalt av klubben och samtidigt äga deras användare även när de köper en korv i arenan hos sin favoritklubb.

Värdefull medlemsmatrikel

Globalisering och Digitalisering gör att immateriella rättigheter och dit hör näsan allt som har med medlemmar, spelare, resultat, varumärken (som normalt är copyright, men här lägger vi samma värdering på dessa) till bland det värdefullaste en klubb/liga/förening äger. Databaser över supportrar blir till sist värdefullare än spelartrupper. 

Biljettföretagen använder klubbarnas supportrar för att sälja konserter åt andra, Appföretagen bygger sin värdering på registrerade användare såväl som att användarbasen används som säljargument.

Frågar jag Associate Professor Martin Carlsson-Wall, chef för Handelshögskolans Center för Sports and Business så är han tydlig i sin inställning till att klubbar har mycket att tjäna på att äga och kontrollera sina immateriella rättigheter. ”Historiskt har klubbarna fokuserat mycket på de materiella tillgångarna som arenor och träningsanläggningar. 

Tillvarata kunddata

– Med ökad digitalisering kommer framtiden lika mycket handla om kunddata och immateriella tillgångar. Här finns mycket kvar att göra, avslutar Martin Carlsson-Wall

För oss på Inventory Business (mitt civila arbete) gäller samma principer när vi träffar klubbar, inte för att vi är snälla, utan för att vi tror det är långsiktigt lönsamt att agera på det sätt som är bra för klubbar/ligor. Jag haft den här åsikten långt innan vi bildade Inventory Business och inte ändrat mig.

Varje styrelseledamot i en elitklubb bör ställa frågor på nästa styrelsemöte, har vi skyddat alla våra immateriella rättigheter? Har vi säkrat att ingen av våra leverantörer äger data? Har vi bedömt vad som kan bli tillkommande värdefulla tillgångar om tre år? Har vi utsett ansvarig person, har hen fått resurser och makt?

Förbunden måste hjälpa till

Här bör finnas hjälp från förbundshåll med metodik, verkar bortkastade pengar om varje klubb skall betala egna advokater för att göra detta när en advokatfaktura med metodpaketet som alla kan använda är tillräckligt för alla.

Det finns olika inställningar till om det är bra eller dåligt att idrotten kommersialiseras. Min slutsats är att den diskussionen är onödig, vi kan bara förbereda oss utifrån den verklighet vi har och elitidrotten är kommersiell.

I det perspektivet så blir immateriella rättigheter både viktigare och värdefullare.

Krönikör

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Östersunds FK dominerar nyhetsfloran runt allsvenskan just nu. Nu ska de upp på artistscen vid Jamtli igen. Det var där tränaren Graham Potter dansade balett för något år sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.