En digital idrott, på vems villkor?

Äg alltid alla kunddata. Det är förutsättning för framgång. Idrotten har alltid varit dåliga på immateriella rättigheter och det finns otaliga exempel på att man handlat vårdslöst med exempelvis medlemsregister som sponsor fått använda fritt. Nu måste det bli skärpning.
Foto: Ed Uthman. Matrixifiering: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Vi står inför en digitalisering av stora delar av idrottsupplevelsen, biljetter säljs digitalt, streaming konsumeras digitalt, lotterier säljs digitalt, digitala appar används för arenakonsumtion och så vidare.

Vi får ny lagstiftning i form av GDPR som ersätter PUL som träder i kraft nästa år som en väsentligt hårdare integritetslagstiftning. Det finns all anledning även för små föreningar att läsa på och förbereda sig för denna.

Gäller även små föreningar

Vi får en omreglering av spelmarknaden som förändrar idrottens relation med aktörer på spelmarknaden.

Det finns goda skäl att lägga fokus på immateriella rättigheter.

Flertalet av de stora aktörerna på IT-området försöker få Idrottsklubbar, ligor och förbund att skriva avtal där leverantören blir ägare av klubbens supportrar. 

Biljettbolagen Ticketmaster och Axs är återförsäljare och äger kunden. Fotball addicts omsatte 31 miljoner för att klubbarna gett dem flera miljoner supportrar att kapitalisera på.  Appföretag vill dels ha betalt av klubben och samtidigt äga deras användare även när de köper en korv i arenan hos sin favoritklubb.

Värdefull medlemsmatrikel

Globalisering och Digitalisering gör att immateriella rättigheter och dit hör näsan allt som har med medlemmar, spelare, resultat, varumärken (som normalt är copyright, men här lägger vi samma värdering på dessa) till bland det värdefullaste en klubb/liga/förening äger. Databaser över supportrar blir till sist värdefullare än spelartrupper. 

Biljettföretagen använder klubbarnas supportrar för att sälja konserter åt andra, Appföretagen bygger sin värdering på registrerade användare såväl som att användarbasen används som säljargument.

Frågar jag Associate Professor Martin Carlsson-Wall, chef för Handelshögskolans Center för Sports and Business så är han tydlig i sin inställning till att klubbar har mycket att tjäna på att äga och kontrollera sina immateriella rättigheter. ”Historiskt har klubbarna fokuserat mycket på de materiella tillgångarna som arenor och träningsanläggningar. 

Tillvarata kunddata

– Med ökad digitalisering kommer framtiden lika mycket handla om kunddata och immateriella tillgångar. Här finns mycket kvar att göra, avslutar Martin Carlsson-Wall

För oss på Inventory Business (mitt civila arbete) gäller samma principer när vi träffar klubbar, inte för att vi är snälla, utan för att vi tror det är långsiktigt lönsamt att agera på det sätt som är bra för klubbar/ligor. Jag haft den här åsikten långt innan vi bildade Inventory Business och inte ändrat mig.

Varje styrelseledamot i en elitklubb bör ställa frågor på nästa styrelsemöte, har vi skyddat alla våra immateriella rättigheter? Har vi säkrat att ingen av våra leverantörer äger data? Har vi bedömt vad som kan bli tillkommande värdefulla tillgångar om tre år? Har vi utsett ansvarig person, har hen fått resurser och makt?

Förbunden måste hjälpa till

Här bör finnas hjälp från förbundshåll med metodik, verkar bortkastade pengar om varje klubb skall betala egna advokater för att göra detta när en advokatfaktura med metodpaketet som alla kan använda är tillräckligt för alla.

Det finns olika inställningar till om det är bra eller dåligt att idrotten kommersialiseras. Min slutsats är att den diskussionen är onödig, vi kan bara förbereda oss utifrån den verklighet vi har och elitidrotten är kommersiell.

I det perspektivet så blir immateriella rättigheter både viktigare och värdefullare.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mttagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.