Tänk nytt – se fysisk aktivitet överallt

Varje dag utvecklar landets 10 miljoner invånare olika former av fysisk aktivitet. Denna väldiga volym av ca 10 miljarder timmar (räknat 3 tim. per individ och dygn) och motsvarande rörelseenergi består endast till en mindre del – några procent - av det vi definierar som den RF-reglerade idrotten. Med andra ord: Sport, motion, lek är större än den regelstyrda tävlingsidrotten
Foto: Hasse Holmberg / SCANPIX

Så här det. Idrottande och fysisk aktivitet sker i tre olika former:

Vårt samhälle har tre institutionella former för sport, motion och lek:

  1. den klassiska svenska RF-anknutna idrotten med medlemskap i 20 000 föreningar med regler och tävling. I princip amatöridrott och frivilliga organisationer förenade med de 290 kommunerna på olika sätt via bidrag och subventionerade arenor i de flesta sporter
  2. den internationella sport-och upplevelseindustrin som växer snabbt. Därtill kopplad också den nationella professionella och delvis RF-anknutna karriärsporten . Denna världssport omfattar kanske 100 000 proffs med 3000–4000 svenskar. Dessa är proffs individuellt och i de lag som anställt dom. Allt större eventsystem skapas drivna av omgivande media, reklamköpare, publik och anläggningar.
  3. till denna volym kommer den mycket stora icke-RF-anknutna fysiska leken, motionen, vardagens fysiska aktivitet med gång, cykel, skola, friluftsliv sommar och vinter, skidresor etc. Denna väldiga sektor är den ekonomiskt och folkhälsomässigt största och viktigaste fysiska folkrörelsen. Den utövas under fritid, på väg till och från arbete, i skola mm och drivs av individer och deras familjer och av konsumtionsekonomin. Struktur och innehåll i denna volym av fysisk aktivitet påverkar alla sektorer av samhället. Där konsumeras kläder, utrustning, media och tjänster från anläggningar och ekotjänster från naturen till miljard- värden varje år.

Cirka 2 procent av Sveriges BNP, dvs 90 miljarder kr, definieras som sport industry, dvs en samhällssektor med olika idrott, sporter och allt som hör till denna sektor. Skatteintäkterna från sektorn är 44–47 mdr kronor per år. Offentliga kostnader för anläggningar och föreningsstöd till sektorn är 10 miljarder. Bra avkastning dvs ROI av denna offentliga årliga kostnad således.

Den stora insatsen görs av alla sportrelaterade konsumenterna som är alla medborgare. Deras årliga köp av kläder, utrustning, biljetter, media, spel, sportrelaterade resor mm uppgående till 70 miljarder kr per år. Alla 6 miljoner hushåll konsumerar räknat på detta sätt sport i någon form. Och de utför definitionsmässigt alltid fysisk aktivitet. 30–40 % av befolkningen rör sig tillräckligt men de övriga 60–70 % konsumerar också varor och tjänster inom sport.

Min poäng är att vi bör definiera tre olika sportsektorer och utveckla mer kunskap och förståelse av samhället med dess tre samspelande sportsektorer. En sådan kunskap kan leda till en mer dynamisk utveckling av den samlade stora sportsektorn i Sverige. Här finns en början till nytänkande.

Släpp loss den kommersiella marknadskopplade sporten för eliten i svensk fotboll, ishockey, handboll, friidrott etc. i nya institutionella former. Hästsport, motorsport, golf, skidsport m fl. har redan skapat sin självförsörjning i sina kluster med media, sponsorer, reklam etc. Det rika Sverige kan skapa 3–4 starka miljardklubbar i t ex fotboll. Sverige med samma invånartal som Portugal och Grekland har dubbel BNP mot dessa länder. Bejaka marknadsekonomin och Sveriges starka näringsliv och exportnäringar det kommer att ge än mer konkurrensförmåga för svensk internationell sport.

Vidareutveckla den halvkommersiella modellen, den idéburna och blandekonomiska tävlingsidrotten i RF-systemet och de offentligt subventionerade anläggningar etc. i nya partnerskap. Systemet är viktigt som kulturskapare i idrott, för folkhälsan och det sociala livet. Särskilt för de 6–7 miljoner invånare som är passiva och allra främst den miljon barn och ungdom som inte tillhör de resursstarka hushållen.

Låt oss dock inse att den dominerande och växande sportsektorn för alla 10 miljoner invånare är den fria hushållsbaserade och marknadsbaserade leken, spontanidrotten, motionen, nya sporter etc. Det är samhällets fjärde sektor, dvs civilsamhället som på sikt deltagarmässigt växer förbi den tävlingsinriktade och RF-reglerade tredje sektorn. I fjärde sektorn utövas motion, fotbollslek, e-sport, streetbasket, skidturer, bad och sjöliv, cykel, naturvandringar etc. Här finns den breda publiken, de många utövarna och konsumenterna. Denna fjärde sektor skapar huvuddelen av fysiska aktiviteter och dess bidrag till folkhälsan. Det skapar också grunden för idrott i de två andra och detaljstyrda sportsektorerna.

Björn Anders Larsson

Ordf. i IdrottsEkonomiskt Centrum (www.ieclund.se) vVD i www.nordeg.se som utvärderar samhällsfenomen i övrigt. Upptäktsvandrare genom Sverige sedan 1996 och har nu 2017 kommit till Tornedalen

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.