Therese Johaugs plånbok växer

När Norges befolkning diskuterar Petter Northugs senaste bravader har dopingavstängda Therese Johaug smitit under radarn. Någon som tror att hon förlorat pengar på den 18 månader långa avstängningen? Fel, fel, fel.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix / TT

Hon är rikare än någonsin. På två år har Johaug fördubblat sin förmögenhet. Med sina 49 miljoner kronor är den rikaste längdstjärnan i Norge. Marit Björgen får i det här fallet nöjda sig med andraplatsen med 37 miljoner kronor.

Sveriges rikaste snöstjärna är Charlotte Kalla med tillgångar på 17, 83 miljoner kronor.

Häromdagen tog Therese på sig ansvaret att hon använt förbjudna läppsalvan Clostebol. Tidigare har hon sagt att hon litade på att läkaren Fredrik Bendiksen sa att det var okej att använda den.

Det var den 13 oktober 2016 som hon testades positivt.

Största klippet

Tidningen Verdens Gang har spekulerat. Om Johaug inte blivit avstängd och haft samma form i vinter som före avstängningen har hon gått miste om fem miljoner kronor i prispengar. 2015/16 tog hon 26 pallplaceringar, skidade hem totaltsegern i Världscupen och Tour de Ski.

Det stora klippet gjorde hon när företaget Active Brands såldes vidare till investeringsfonden FSN. Det betydde 10,5 miljoner till Johaug. Det väckte reaktioner i Norge.

– Framgången är oförtjänt, sa den norske fotbollsspelaren Petter Ödemark.

När avstängningsdomen kom den 22 augusti 2016 hette det att Therese förlorat mångmiljonbelopp när skidtillverkaren Fischer sa upp hennes kontrakt. Sanningen är att Fischer sagt att de kan ta upp bekantskapen igen när hon är fri att tävla.

Övriga sponsorer har i n t e avslutat samarbetet med henne trots att samtliga har antidopingklausuler i sina kontrakt med Johaug. Sponsorerna är klocktillverkaren Tag Heuer, Asko, Jaguar, Colgate, Oakley, Sparebank, restaurangkedjan Jordbaerepikene, Huawei (mobiltelefoner). I Tag Heuers fall har företaget fryst pengarna under avstängningen.

– Vi sparkar inte på en människa som ligger ner, har Askos chef Torbjörn Johannson sagt.

Fick ny sponsor

Johaug fick till och med en ny sponsor veckan efter avstängningen. Det är företaget Saltdalshytta som ställt en stuga i fjällen till Johaugs förfogande.

– Vi stöttar henne som person, säger marknadschefen Trond Arne Nikolaisen.

Jacob Lund, tidigare sponsorchef i DNB (en av de stora nordiska aktörerna inom bank, finans och försäkringar), kallar företagen fega.

– Det är ganska fantastiskt att Asko och Tag Heuer har bättre insikt i dopingreglerna än CAS har. Jag tror det är en feghet som gör att man inte törs ta konsekvenserna. Både när det gäller Sundby och henne är det ingen som har reagerat. Det är oklokt med tanke på framtiden för norsk skididrott och eventuella dopingdomar, säger Lund, som tidigare titulerades sponsorkung.

Johaugs stora mål den här säsongen var att ta ett individuellt OS-guld. Hon har ett OS-guld sedan tidigare men det är i stafett från OS 2010. Ett individuellt OS-guld värderar hon högre än sju VM-guld och 42 segrar i världscupen.

De Olympiska Spelen i Pyeongchang i Sydkorea förmodar vi att norskan kommer behöva följa i TV.

Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.