Therese Johaugs plånbok växer

När Norges befolkning diskuterar Petter Northugs senaste bravader har dopingavstängda Therese Johaug smitit under radarn. Någon som tror att hon förlorat pengar på den 18 månader långa avstängningen? Fel, fel, fel.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix / TT

Hon är rikare än någonsin. På två år har Johaug fördubblat sin förmögenhet. Med sina 49 miljoner kronor är den rikaste längdstjärnan i Norge. Marit Björgen får i det här fallet nöjda sig med andraplatsen med 37 miljoner kronor.

Sveriges rikaste snöstjärna är Charlotte Kalla med tillgångar på 17, 83 miljoner kronor.

Häromdagen tog Therese på sig ansvaret att hon använt förbjudna läppsalvan Clostebol. Tidigare har hon sagt att hon litade på att läkaren Fredrik Bendiksen sa att det var okej att använda den.

Det var den 13 oktober 2016 som hon testades positivt.

Största klippet

Tidningen Verdens Gang har spekulerat. Om Johaug inte blivit avstängd och haft samma form i vinter som före avstängningen har hon gått miste om fem miljoner kronor i prispengar. 2015/16 tog hon 26 pallplaceringar, skidade hem totaltsegern i Världscupen och Tour de Ski.

Det stora klippet gjorde hon när företaget Active Brands såldes vidare till investeringsfonden FSN. Det betydde 10,5 miljoner till Johaug. Det väckte reaktioner i Norge.

– Framgången är oförtjänt, sa den norske fotbollsspelaren Petter Ödemark.

När avstängningsdomen kom den 22 augusti 2016 hette det att Therese förlorat mångmiljonbelopp när skidtillverkaren Fischer sa upp hennes kontrakt. Sanningen är att Fischer sagt att de kan ta upp bekantskapen igen när hon är fri att tävla.

Övriga sponsorer har i n t e avslutat samarbetet med henne trots att samtliga har antidopingklausuler i sina kontrakt med Johaug. Sponsorerna är klocktillverkaren Tag Heuer, Asko, Jaguar, Colgate, Oakley, Sparebank, restaurangkedjan Jordbaerepikene, Huawei (mobiltelefoner). I Tag Heuers fall har företaget fryst pengarna under avstängningen.

– Vi sparkar inte på en människa som ligger ner, har Askos chef Torbjörn Johannson sagt.

Fick ny sponsor

Johaug fick till och med en ny sponsor veckan efter avstängningen. Det är företaget Saltdalshytta som ställt en stuga i fjällen till Johaugs förfogande.

– Vi stöttar henne som person, säger marknadschefen Trond Arne Nikolaisen.

Jacob Lund, tidigare sponsorchef i DNB (en av de stora nordiska aktörerna inom bank, finans och försäkringar), kallar företagen fega.

– Det är ganska fantastiskt att Asko och Tag Heuer har bättre insikt i dopingreglerna än CAS har. Jag tror det är en feghet som gör att man inte törs ta konsekvenserna. Både när det gäller Sundby och henne är det ingen som har reagerat. Det är oklokt med tanke på framtiden för norsk skididrott och eventuella dopingdomar, säger Lund, som tidigare titulerades sponsorkung.

Johaugs stora mål den här säsongen var att ta ett individuellt OS-guld. Hon har ett OS-guld sedan tidigare men det är i stafett från OS 2010. Ett individuellt OS-guld värderar hon högre än sju VM-guld och 42 segrar i världscupen.

De Olympiska Spelen i Pyeongchang i Sydkorea förmodar vi att norskan kommer behöva följa i TV.

Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna har mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i dagens bronsmatch i VM. Segern ger varje spelare 33 000 kronor. Men en seger betyder i slutändan att varje spelare får 98 000 kronor skriver Sportbladet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.