Vinter-OS lockar för få åskådare

I veckan började OS-facklans färd mot Sydkorea där vinter-OS invigs den 9 februari 2018. Tydligen är det så att oroväckande få biljetter sålts. Att utländska besökare tänker efter en extra gång innan de beger sig till Pyeongchang, som ligger endast 80 kilometer från den nordkoreanska gränsen, kanske inte är så konstigt. konstaterar Karin Book.

Foto: Maja Suslin / TT. Fotomontage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Arrangörerna bedyrar dock att de säkerheten har högsta prioritet och IOK betonar att läget är under kontroll. Kring detta kommer vi säkert få se många rapporter de kommande månaderna.

ointresse på hemmaplan

Vad som kanske är mer förvånande är sydkoreanernas ointresse för biljetterna. Endast en tredjedel av de nationella biljetterna har i nuläget sålts. I nyhetsinslag den gångna veckan vittnades det om ett generellt sett stort ointresse för vinter-OS bland sydkoreanerna. Detta är ett problem för värdlandet. En viktig framgångsfaktor för ett stort evenemang är hur acceptansen och förankringen är bland lokalbefolkningen.

Inte sällan rapporteras det i samband med OS och andra stora evenemang om hur befolkningen drabbas negativt av OS-förberedelserna. Människor tvingas flytta.

Det är en väldigt vanlig konsekvens i samband med anläggandet av OS-anläggningarna. Invånares näringsverksamheter tvingas flytta eller utsätts för drastiska förändringar.

 

Medborgarnas rättigheter kränks på olika sätt. Detta var särskilt tydligt i samband med vinter-OS i Sotji men har förekommit i de allra flesta fall.

Kraftig varning

Dessa konsekvenser för invånarna är allvarliga och påverkar deras liv och försörjningsmöjligheter i grunden. I samband med vinter-OS i Sydkorea har det varit mycket lite skriverier om sådant.

Att invånarna inte är intresserade av att köpa biljetter är naturligtvis inte lika allvarligt, men ska ändå ses som en varningsklocka.

Det kan handla om ett rent ointresse, en aktiv protest eller ha att göra med att många invånare inte har råd med biljetterna. I samband med London-OS lyftes problemet med att biljetterna var så dyra att många britter inte hade råd med dem.

Vi kunde läsa om samma problem också i samband med fotbolls-VM i Brasilien. OS och andra stora idrottsevenemang är inte för alla. Detta kan naturligtvis sticka i ögonen på invånarna när de samtidigt ser hur enormt stora belopp som läggs på ett enda evenemang, inte sällan i en ansträngd ekonomisk situation.

Jag brukar betona att oavsett om det handlar om en stor infrastruktursatsning eller ett evenemang (som ju är både och) så måste befolkningen kopplas in och känna sig delaktiga under planeringsprocessen och själva evenemanget. Huvudsyftet med ett evenemang är, oavsett hur arrangörerna motiverar värdskapet, att visa upp och marknadsföra landet eller staden utåt på den internationella arenan. Ingen plats uppfattas som attraktiv om inte lokalbefolkningen är med på noterna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.