Vi bör bli mer amerikanska

Behöver inte vi svenskar bli lite mer amerikanska i vårt sätt att sälja begreppet idrottsturism? Det undrar IA:s krönikör Johan Göransson.

Foto: CC; Fotomontage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

I min yrkesroll inspireras jag ofta av USA, inte minst när det gäller försäljning och att maximera intäkterna. För en tid sedan hade jag förmånen att besöka West Palm Beach Sports Confederation i Florida och titta på hur de arbetar med idrottsturism. Vad skiljer oss och vad gör oss lika?

Vad är skillnaden?

En sak som slog mig då – och som har slagit mig under alla år som jag har jobbat med frågan – är hur lite våra städer i Sverige arbetar med näringslivet. Det är ju ändå näringslivet som är en av de stora vinnarna på idrottsturism. Om företagen arbetar på rätt sätt har de mycket att tjäna på att vi drar hit idrottsturisterna. Jag tänker på det som vi i Sverige brukar kalla den turistekonomiska faktorn.

 

Varför ”säljer” vi då inte mer på det i våra besöksorganisationer? Och varför väntar så många på att kommunen/staten eller någon annan offentlig verksamhet ska ta det första initiativet till det där idrottsevenemanget eller den där tävlingen? Trenden i Sverige just nu är att alla kommuner ska göra en egen evenemangsstrategi för att kunna öka komptensen internt i kommunen. I USA, eller för att citera Scott Glinski marketing manager west palm sports confederation, är det företagen eller ”businessen” som är grejen. Där skulle inte en tävling arrangeras för att väga upp ett politiskt beslut eller något liknande. Det pratas betydligt mycket mer om ”impact ” eller revenue” än om det folkhälsoekonomiska bokslutet eller om interndebitering inom kommunen.

Rätt eller fel lägger jag ingen värdering i. Däremot tycker jag nog att vi måste skapa våra vägar framåt i städerna genom att öka samverkan mellan de privata aktörerna och offentligt stödda organisationer som föreningar, förbund och kommunen.

Samtal och plattformar behövs

Vi måste skapa samtal och plattformar där näringslivet drar upp riktlinjerna och få med företagen i de offentliga satsningar som görs i våra regioner och städer. Just där och bara där kan våra gemensamma intressen mötas. Hur kan vi maximera försäljningen? Vad kan vi erbjuda? Vad ska säljas före, under och efter evenemanget, lägret eller konferensen?

Idag när jag besöker andra kommuner märker jag att det fortfarande ofta är ”vattentäta skott” mellan näringen, det offentliga och det ideella. Och om något inte blir som planerat skyller man ofta på varandra så om vi inte vill bli ifrånsprungna är det dags att öka säljet tillsammans och se till varandras bästa. Vi måste försöka få till samtal med varandra och inte bara prata enskilt som vi ofta gör just nu.

Nedan delar jag med mig av en intervju som jag gjorde med en kollega i Florida och hur han såg på Sport tourism och ”försäljning” kopplat till det.

Johan Göransson

Se filmen

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

De var affärskompanjoner och betraktades som ett radarpar i Göteborg. Ola Serneke och Nils Wiberg, två förmögna och framgångsrika företagare, därtill mycket idrottsintresserade personer som stod bakom förverkligandet av landets förnämsta multiarena i Kviberg.I dag räddar de två mångmiljonärerna, på var sitt sätt, IFK Göteborg från undergång.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Krönikörerna vässar pennorna. Människor är vassa i sina kommentarer på sociala medier. Politikerna i Stockholmsalliansen har sagt bestämt nej till OS, tills nu....

Då gör Stockholms idrottsborgarråd, Karin Ernlund (C), en kovändning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Totalt får 72 idrottare Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrotts-stipendium. Förutom summan på 50 000 kronor så ingår resursstöd från Riksidrottsförbundet i idrottspsykologi, idrottsmedicin, idrottsfysiologi och idrottsnutrition. Dessutom är alla elitidrottare inbjudna till ett läger under tre dagar på Bosön. 

 ATG har slutit ett partneravtal med TVG som är USA:s största tv-nätverk för trav- och galoppsport.. Det innebär att 45 miljoner amerikanska tv-hushåll fårmöjligheten att spela på ATG:s produkter. 

Anna Brolin, 38, känner att hon är nära gränsen för vad kroppen orkar. Under det senaste har hon synts i program efter program. TV4-ledningen har belastatat henne hårt, men nu säger hon från. Eller rättare sagt, läkaren gör det.

– Jag hoppas verkligen att jag har dragit bromsen i tid, säger Anna Brolin.

Ena dagen talas det om skulder och hot, nästa dag har klubben planer på att värva hem en av de främsta svenska proffsspelarna utomlands under senare år. Helsingborgs IF vill bygga vidare och tanken är att det ska ske med 34-åriga Alexander Farnerud.