En så fundamental felsatsning av Vasaloppet!

Vasaloppet har i år tänkt nytt och erbjuder bara vegetarisk mat och dryck. Detta utifrån ett hållbarhetstänk. Måste vara 2018-års oslagbara rekord i otur när man tänkt.

Starten av Vasaloppet 2018 i Berga by. Foto Ulf Palm / TT

Vasaloppet är ett fantastiskt event som gynnar hela dalarna. Något av det bästa vi har. Jag har varit djupt imponerad över skickligheten att bygga varumärke och utveckla produkten och sett Vasaloppet som ett föredöme i många år men nu har man skjutit sig i foten.

slå tillbaka mot Vasaloppet

Vasaloppet kan aldrig bli ett miljöevent. Att försöka skapa en image av detta med vegetarisk mat kommer slå tillbaka ordentligt och skada Vasaloppets varumärke.

Vasaloppet skapar enorma mängder billkörning, det transporteras tusentals ton med snö, när det är kallt som i år står bussar på tomgång för att fungera som mobila värmestugor.

Varje åkare har kört hundratals mil för sin träning. Vasaloppet är inget miljöevent och det gör ingenting, Vasaloppet är så fantastiskt i sig.

Tävlingarna skapar mängder med träning, en friskare befolkning, lägre kostnader för äldrevård och sjukvård och kan ur alla perspektiv ses som en mycket stor leverantör av samhällsnytta.

såna ofantliga belopp!

Med 23 lopp per år på skidor, cykel och för löpning så når man +100 000 deltagare. Det är en stor ekonomisk tillgång för länet och genererar massor med skatter till Magdalena Andersson. Vasaloppet som bolag omsätter 65 miljoner, men nyckeltalet är att den siffran motsvarar 10 procent av total omsättning som hamnar hos besöksnäring, transporter, sportaffärer med flera.

Det finns massor med fina saker man kan säga om Vasaloppet och det gör jag gärna. När man nu går ut och säger sig vara hållbara genom att erbjuda vegetariskt så tappar man en stor del av den respekt jag haft för organisationen.

Utöver att man får de bönder på vars mark loppet till stor del går som fiender, en naturlig reaktion då Vasaloppet i praktiken bestämt sig att inte bara bojkotta de produkter de säljer för sin överlevnad, har man dessutom mage att påstå att det är produkter som är skadliga för samhället. Någon annan tolkning ges inte.

Populistiskt, korkat beteende med pekpinnar som bara kan leda till ett försvagat varumärke är min trista slutsats.

När man tog beslutet att bli vegetariskt för att förbättra miljöprofilen så borde man ha funderat över riskerna för backlash. Backlash i form av att hyckleriet genomskådas, risken för artiklar av det här slaget, sponsorer som blir irriterade och lämnar, risken för att ses som politiserande (att sluta äta kött av miljöskäl är en fråga som drivs av hårda aktivister med tillhörighet hos miljöpartiet).

96 procent av befolkningen har andra politiska preferenser och lär inte jubla över att få se sin livsstil förhånas av Vasaloppet.

Bara att göra en pudel

Nu har Vasaloppet ett smärtsamt men enkelt beslut att fatta. Backa, gör en pudel och be om ursäkt. Fokusera på att framstå som det ni redan är, en fantastisk organisation, ledande inom kommersiell idrott, en stor skapare av samhällsnytta och en motor för turismen i länet.

Vill ni sedan stärka varumärket så gör det på områden där risken för en backlash är obefintlig.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.