Spaningar från idrottens huvudstad

Bygga Idrott: I förra veckan var vi från Handelshögskolans Center for Sports and Business på konferens i Lausanne. Förutom att vara en fantastiskt vacker stad vi foten av Genevesjön så är Lausanne lite av idrottens huvudstad. Här ligger den Internationella Olympiska Kommitténs huvudkontor och mer än 50 andra internationella förbund och idrottsorganisationer har sin bas här, rapporterar Martin Carlsson Wall.

Foto: CC0

För att utveckla regionen ytterligare har schweiziska staten, regionen Vaud, Lausanne stad och Internationella Olympiska Kommittén tagit initiativ till organisationen ”Think Sport”. Huvudsyftet är att marknadsföra regionen men också att bygga relationer till andra starka idrottsmiljöer runt om i världen.

Lite informellt pratar de om att Lausanne ska bli ”the Silicon Valley for sports”. Ur svensk synvinkel är Think Sport extra intressant eftersom den leds av Anna Hellman, som är svenska och som har lång erfarenhet från internationell idrott.

Konferensen ”The Spot” är ett av Think Sports största initiativ och samlar ledande beslutsfattare inom idrott, akademi, företag och start-ups för att debattera framtidens utmaningar inom idrottsvärlden. Här följer några spaningar:

Logitech – framtidens idrottssponsor

När jag såg Logitechs logo när vi kom in i kongresshallen tänkte jag – vad har de med sport att göra? För mig och säkert för många av er så är Logitech företaget som säljer tangentbord och annan datorutrustning. Det var inte bara jag som var frågande. Många av de äldre frågade de datorspelande killarna ”what are you doing here?”

I början var svaren artiga men lite senare på eftermiddagen surade en av killarna till och nästa skrek tillbaka ”I am playing Leauge of Legends and we are a sport who has 100 million players! How many players do you have?!”. Precis som i Sverige är E-sport på frammarsch i Lausanne. Många av de utställande företagen hade någon form av koppling till e-sport, oavsett om det handlade om utrustning eller om att skapa digitala upplevelser i världsklass.

Innovation är framtiden – men kommer det etablerade idrottssystemet att bli rundade?

Självklart ger konferenser ofta en lite för positiv bild av framtiden, men det är ändå solklart – många har höga förhoppningar! Det handlar om allt ifrån hur idrotten kan skapa bättre säkerhet för att undvika huvud och knäskador, hur vi kan få bort fusk som dopning eller matchfixning eller hur man kan utveckla arenaupplevelsen genom olika former av digitala verktyg.

Givet framväxten av icke-traditionella idrotter som E-sport, och extremsporter var en intressant diskussion: hur ska det etablerade idrottssystemet förhålla sig till innovationer?

Å ena sidan behöver traditionella idrotter värna om sin rika historia där själen inte säljs ut till kommersiella intressen. Å andra sidan är det just den kommersiella logiken med snabba pengar och starkt entreprenörskap som skapar många av de mest intressanta utvecklingstrenderna just nu. Ganska många av de start-ups vi pratade med i Lausanne var märkbart frustrerade. De upplevde att det tog lång tid att få med sig ideella idrotter och att man ”alltid vill ha allting gratis” som en VD berättade.

En spännande fråga blir då: kommer snabba start-ups att orka jobba med det etablerade idrottssystemet eller kommer morgondagens häftigaste innovationer etableras i nya sporter som inte följer den ideella logiken? E-sport och extremsporter som har stark koppling till mode och livsstil har idag ett starkt momentum. Kommer nya idrotter locka morgondagens ungdomar eller kommer de traditionella idrotterna att kunna utveckla ett innovationssystem för hybrider som klarar av både ideella och kommersiella logiker?

Framtiden - att förstå hur kvinnor vill konsumera idrott

Precis som i Sverige slår det en ganska tydligt – det är mycket män! Även om Think Sport leds av en kvinna så är den stora majoriteten av konferensdeltagare män. Här har idrotten misslyckats. Under våren har vi varit ute och besökt Barcelona, Washington och Lausanne. Överallt är det samma visa, idrott är männens värld. Metoo-rörelsens styrka visar dock att det finns ett stort engagemang från såväl män som kvinnor att få en mer jämställd värld.

Oavsett var man står i denna fråga (det är tydligt att inte alla länder har samma syn som i Sverige) så gör det rent ekonomiska att fler idrottsorganisationer bör fundera mer kring detta. Om ungefär hälften av befolkningen är kvinnor så finns här en väldigt stor kommersiell potential. Dock så ser jag en fara när E-sport och betting med svag jämställdhet har starkast kommersiell tillväxt. Varför är det så svårt? Varför har inte idrotten blivit bättre på detta?

Själva jobbar vi inom Swedish Alliance for Women in Sport (SAFWIS) och har fått forskningsfinansiering från Vinnova för att bättre förstå hur vi stärker innovation och entreprenörskap för kvinnor. Här finns det stor utvecklingspotential för idrotten att utvecklas mer. Vi har inte svaren idag.

Sverige som testbädd för sport och innovation – låt oss jobba för deta!

På vägen hem från Lausanne satt vi och reflekterade kring våra intryck. En viktig slutsats var att Sverige har stor potential att bli en stark testbädd för sport och innovation. Vi är ett land med hög IT-mognad och starkt intresse för innovation och entreprenörskap. Stockholm har de senaste åren skapat en start-up miljö i världsklass. Tänk om platser så som Solvalla, Tele2 Arena och Hammarbybacken blir platser där såväl idrotter som sportintresserade konsumenter kan testa och utveckla nya innovationer?

Sverige har allt som behövs

Det pratas ofta om att skapa ”Center of Excellence” där akademi och praktik ska samverka. Vår bild är att ”sport och innovation” kan vara ett sådant tema. Initialt kan detta ge betydande energi och förnyelsekraft till svensk idrott, men vi kan också se naturliga kopplingar till musik, spel, folkhälsa eller livsmedel. ”Sport Tech”, ”Music Tech”, ”Game Tech” och ”Food Tech”. Sverige har allt som behövs, men det krävs också att man som idrott vill och vågar dra nytta av framtida möjligheterna för att lyckas.

Vi på Center for Sports and Business vill gärna vara med och skapa en sådan testbädd. Redan idag jobbar vi tillsammans med våra partners kring denna fråga, men det finns stor potential att göra mera. Hör av dig om du/ni vill vara med på den resa vi påbörjat. Sverige kan bli idrottsvärldens testlabb!

Martin Carlsson Wall

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mikael  Ahlerups förväntan var stor, men det blev korta gästspel inom elifotbollen. I två skilda klubbar, stora, etablerade AIK och nykomlingen, uppstickaren Dalkurd. Menu har han fått nytt jobb igen. Han återvänder till nöjesindustrin. 

Mikael Ahlerup presenteras som ny koncernchef i Lundkoncernen som är en av Norges största aktörer inom äventyrsbranschen och i Sverige driver bolaget  sedan 2015 Skånes Djurpark

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Det som var så perfekt för STCC blev i nästa stund raka motsatsen. Först var allt, nästan som välregisserat  och gjort för vad svenskbanracing behövde. En kvinnlig segrare och därmed efterlängtad och välbehövlig PR. Mikaela Åhlin-Kottulinsky skrev historia under Kanonloppet på Gelleråsen när hon blev  den första kvinnliga STCC-segraren någonsin.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.