Här är vinnarna när nya spelbolag gör entré

När Unibet den 28:e juni tillkännagav det nya stora avtalet med Elitfotbollen innebar det ytterligare ett steg mot hur den omreglerade spelmarknaden kommer att påverka idrotten.

Sarah Sjöström och Charlotte Kalla utgör elitdivisionen inom svensk idrottssponsring. Många nya spelbolag söker avtal med de stjärnorna när den nya spelreformen träder i kraft.

För två år sedan skrev SHL ett avtal med NordicBet trots att det enligt svensk lag inte var tillåtet. SHL grundade sitt beslut på att det var tillåtet enligt EU-lag. Svenska Spels vilja att möta hockeyns idé om nivåer var även då orsaken.

Färre spelar mer

Det vi då vet om spelmarknaden är följande:

Antalet svenskar som spelar ökar inte. Tvärtom så minskade de i Spelmyndighetens rapport från 2017.

De som spelar ökar sitt spelande men inte mer än att det går att hänföra till ökad konsumtion inom övriga delar av upplevelseindustrin.

I poolspelen är V75 är mycket starka och det är fruktansvärt dyrt för nya aktörer att ta upp den kampen.

Kostnaden för att med reklam bygga en kundbas är mycket hög. 3-5000 kronor i anskaffningskostnad per kund.

Marknaden är mogen. Dvs den churn (kunder man förlorar) bolagen har är stor och hela marknadsföringskostnaden går i praktiken åt till att ha lika många kunder när året slutar som när året började.

50-70 nya aktörer

Utöver de befintliga redan idag legala aktörerna med Svenska Spel, ATG, Bingolotto, Folkspel, Kombispel, Postkod och några till så räknar myndigheterna med 50-70 tillkommande aktörer som ansöker om spellicens. 

Den logiska slutsatsen är att vi får en omfattande konsolidering under de kommande åren. IT-system, Compliance, over-head och reklam kräver marknadsandelar för att ge lönsamhet. I synnerhet när vi har en skatt på 18 procent på spelnettot.

För den kommersiella idrotten såväl som de stora ideella förbunden är det här goda nyheter. 

Sponsring av idrott från spelbolag med licens kommer att växa dramatiskt under de kommande åren.

Det här söker spelbolagen

Vi har fler aktörer som söker rättigheter än vad vi har rättigheter. Fotbollen och Ishockeyn är redan upptagna. 

Det spelbolagen efterfrågar är:

Stora medlems/kund/supporterdatabaser.

IT-struktur.

Egna media/kanaler med räckvidd.

Stor närvaro på sociala medier med många följare.

Förmågan att ge sponsorn värdet av den emotionella relationen som medlemmar/kunder/supportrar har till klubben, ligan, förbundet.

Tillkommande fördel är en idrott som det spelas på redan idag. 

Spelbolagen kommer att vilja ha CSR och ungdomsverksamhet som del av avtalet.

För att få ett sponsoravtal måste man också kunna påvisa att man har kompetens och personal för att leverera sin del av omfattande åtaganden. Räkna med att 30-50 procent av sponsorintäkter kommer att gå till att fullfölja åtaganden.

Kräver mycket av förbund och föreningar

Det här handlar inte om välgörenhet, några frispel kommer inte att utdelas. Bolagen har som enda uppgift att berika sina ägare. Det är inget konstigt det är samma för i princip alla företag. Sen måste man ha nöjda kunder över tid för att nå dit. De kommer bara sponsra om de bedömer det lönsamt.

Tre-fem sporter och tre-fem förbund kan nog finna lönsamma partners den här vägen.

Sen är det ingen enkel resa. Vi kommer inte kunna lita på att Spelmyndigheten har gjort tillräckligt kvalitativa undersökningar av bolagens ägare, ledning, styrelse, IT-system som även omfattar den värdegrund som vi behöver inom idrotten.

Varje miljon till idrotten skall motiveras med att samma utfall hade kostat 1,2 med traditionell marknadsföring. Traditionella såväl som nya medie- och IT-aktörer kommer skickligt att marknadsföra sina lösningar mot spelbolagen i direkt konkurrens med idrottsaktörerna.

Utveckling av nya spelformer i spelbolagen minskar idrottens attraktivitet. Här vet vi bara att massor kommer att hända men vi vet inte vad.

Gärna bli en "god samhällsmedborgare"

CSR, dvs sponsring av projekt med samhällsnytta för att framstå som en ”god” samhällsmedborgare kommer att växa. Införande av licenssystemet innebär att de som nu får licens behöver skapa bilden av sig själv som moraliskt framstående. I flera fall är det en ganska lång resa. 

Sen är den svenska marknaden för sporträttigheter liten. Där finns ett tiotal individer som Charlotte Kalla, Sarah Sjöström, ett tiotal före detta stjärnor, Två divisioner fotboll, två Ishockey, Basketligan herr, Damfotboll, Basket dam, Handboll herr, Speedway, Innebandyn samt ett tiotal event med idrottsinriktning. Lägg på fem större förbund med +200 000 medlemmar och vi når inte en summa som motsvarar det förväntade antalet licensinnehavare. I synnerhet med tanke på att av +50 licensinnehavare kommer max 30 att ha sportspel som del av verksamheten.

Som vanligt blir merparten av idrotterna utan pengar. Små idrotter med få utövare och inga åskådare att tala om är fullständigt ointressanta. De är å andra sidan helt ideella och har inte samma behov av intäkter som de stora och de kommersiella. 

Det blir en spännande resa.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

De var affärskompanjoner och betraktades som ett radarpar i Göteborg. Ola Serneke och Nils Wiberg, två förmögna och framgångsrika företagare, därtill mycket idrottsintresserade personer som stod bakom förverkligandet av landets förnämsta multiarena i Kviberg.I dag räddar de två mångmiljonärerna, på var sitt sätt, IFK Göteborg från undergång.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Prispengarna ökar i FedEx Cup

I helgen avgörs FedEx Cup, tävlingen som Henrik Stenson vann 2013. Då fick han 74 miljoner kronor för dubbelsegern i Tour Championship och hela FedEx Cup. I år får segraren 103 miljononer om han vinner dubbelt. Till nästa år görs reglerna om – och prispengarna ökar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Under tiden Fifa funderar på ersättning till spelarnas klubbar till VM i Frankrike handlar ett privat företag. Bostadsutvecklaren OBOS har skrivit ett femårigt avtal med Svenska fotbaollförbundet värt 40 miljoner kronor.

 ATG har slutit ett partneravtal med TVG som är USA:s största tv-nätverk för trav- och galoppsport.. Det innebär att 45 miljoner amerikanska tv-hushåll fårmöjligheten att spela på ATG:s produkter. 

Anna Brolin, 38, känner att hon är nära gränsen för vad kroppen orkar. Under det senaste har hon synts i program efter program. TV4-ledningen har belastatat henne hårt, men nu säger hon från. Eller rättare sagt, läkaren gör det.

– Jag hoppas verkligen att jag har dragit bromsen i tid, säger Anna Brolin.

Ena dagen talas det om skulder och hot, nästa dag har klubben planer på att värva hem en av de främsta svenska proffsspelarna utomlands under senare år. Helsingborgs IF vill bygga vidare och tanken är att det ska ske med 34-åriga Alexander Farnerud.