Unikt beslut - Svenska Spel lämnar SEF

Nu är det klart. Svenska Spel ville inte teckna avtal med Svensk Elitfotboll (SEF, Allsvenskan & Superettan). Svenska Spel har ett gällande avtal med SEF och det som diskuterades sedan ett år tillbaka var en förlängning med samma villkor, något som sedan Svenska Spel backade ifrån.

Tre belåtna herrar efter attavtalet är signerat, från vänster Dersim Sylwan, General Manager Sverige för Kindred Group Mats Enquist, Generalsekreterare, CEO, Svensk Elitfotboll, och Henrik Tjärnström, CEO, Kindred Group. Fotograf: Gustav Kaiser. Avtalet avser ett samarbete på totalt tolv år från den 1 januari 2020 och är värt 1,8 miljarder kronor.

SEF har nu istället skrivit avtal med Kindred group/Unibet. Unibet grundades av Anders Ström och har vuxit till en av spelvärldens stora bolag med ett börsvärde på 36 miljarder kronor.

Det är bra att SEF väljer en stor och seriös aktör med god förståelse för den svenska marknaden vilket framgår av talangutveckling och CSR är bärande delar av avtalet på minst samma nivå som i det befintliga Svenska Spel avtalet. Avtalet ger SEF 150 miljoner per år vilket är +50 procent mer än vad Svenska Spel avtalet har gett.

Har samarbetat sedan 30-talet

Ett åttiårigt samarbete mellan vår högsta serie och Svenska Spel upphör nu 1januari 2020. Det är trist. Fotbollsförbundet (SEF fanns inte då) skrev sitt första avtal med dåvarande Tipstjänst på 30-talet och sedan dess har parterna samverkat. 

För oss som är någotsånär initierade är det här inte förvånande. Det kom signaler redan i höstas att Svenska Spels styrelse såg jämställdhet som viktigare än affärsmässigt utfall, Dvs att man ansåg att en förlängning av avtalet med fotbollen skulle ge mer till damerna och att det var något som herrklubbarna skulle betala genom att få mindre.

De tjänstemän som försökt förklara att sponsring är en affärsmässig tjänst där man betalar för att tjäna mer pengar fick inte gehör. Här har styrelsen uppenbarligen pekat med hela handen.

Grattis, damfotbollen!

Damfotbollen är att gratulera, man har fått sagolikt bra betalt. Nu skall vi bara hoppas att de har förstånd att använda pengarna för att utveckla den kommersiella verksamheten och inte förstör pengarna genom att betala mer för spelare. Damfotbollen behöver rikare klubbar, inte rikare spelare.

För statsägda Svenska Spel är det ointressant att inte sponsringen till fullo blir avdragsgill detta då hela beloppet svårligen går att påvisa som affärsmässigt korrekt. Det är ändå samma statliga plånbok. Lagen är dock kristallklar. Bolag får inte ge bort pengar som annars skulle ha beskattats.

För SEF som nu får ett långt avtal med en stor seriös aktör som Unibet är avtalet ytterligare ett bevis för att satsningen på IT-strukturer med en stor gemensam kunddatabas är mycket framgångsrik. De är att gratulera.

Konkurrenten får den databasen!

Svenska Spel med en kundbas på nästan 4 miljoner svenskar har en god position men att ge duktiga konkurrerande aktörer tillgång till SEFs kunddatabas för att den vägen skapa ökade marknadsandelar, i första hand på Svenska Spels bekostnad, kan i efterhand ha visat sig vara ett mycket dyrt beslut.

Konkurrensen från första januari på den omreglerade spelmarknaden blir mördande och efter Svenska Spel och ATG sitter SEF med den största kundbasen av idrottsintresserade kunder som i mycket stor utsträckning också spelar på sport.

Med plus 50 aktörer på en digital marknad där Svenska Spel tappat marknadsandel varje år i ett decennium har man nu gett en konkurrent det kanske viktigaste verktyget som finns i Sverige.

Kan tappa marknadsandelar

Svenska Spel värderades för ett år sedan till 70 miljarder, jag gissar att en rimlig bedömning efter en uppdelning i sport och turspel och på den nya marknaden som omregleringen skapar att det då rör sig om 40-50 miljarder. Avsevärda belopp även det. Att då avsluta sin samverkan med elitfotbollen skapar en risk för att man fortsätter tappa marknadsandelarna och att Svenska Spel som skattebetalarnas bolag blir mindre värt. Här vet vi svaret om fem år. Ungefär då jag bedömer att den här omregleringen slutar fungera.

Omregleringen av spelmarknaden med plus 50 aktörer med licens från första januari måste leda till en konsolidering. Fasta kostnader som Compliance (följa alla regelverk), IT och overhead tillsammans med en marknadsföringskostnad som har mycket dålig effektivitet (jämför hur ni själva har agerat på all reklam ni utsätts för). Bolag som lagt 200 MSEK på marknadsföring och nått 50.000 kunder har en anskaffningskostnad på 4000 per kund. Ta bort 70 procent i utdelning till spelarna och 18 procent i skatt och fundera på hur mycket kunderna måste spela för innan de blir lönsamma?

Spelmarknaden växer som BNP, dvs man når inte ens tillväxten för resten av den upplevelseindustri man tillhör. Antalet spelare minskar dessutom, Tillväxten beror på att spelarna ökar sitt spelande, det är en direkt konsekvent av förändrade konsumtionsmönster och förbättrad hushållsekonomi. Så ser marknadsförutsättningarna ut.

Fotbollen är splittrad

Det är med detta som grund som det blir naturligt att förstå hur SEF har resonerat när Svenska Spel backade från den av dem själva föreslagna avtalsförlängningen på samma villkor. SEF kan tillföra mer värde till andra aktörer och de kunde inte gå ut till klubbarna och få acceptans för mindre pengar. 

Det är för tidigt att försöka bedöma eventuella risker med att fotbollen nu är splittrad. Elitfotboll dam kunde inget annat göra än att skriva på när de nu fick 60 procent mer per år utan att behöva ha motsvarande ökning i publik och tv-siffror. SEF tjänar på att gå till annan när nu Svenska Spel inte ville förlänga på samma villkor. Men här vet vi för litet i nuläget.

Det finns alltså anledning att gratulera både SEF för att de har säkrat intäkter till klubbarna och Unibet för att de säkrat den värdefullaste rättigheten på den svenska marknaden.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska bordtennisförbundet växlar upp rejält! Efter succén vid lag-VM i Halmstad i månadsskiftet april/maj där Sveriges herrar tog brons har allt tagit fart. - Nu vil vi växa, säger förbundsordförande Petra Södrling.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Det ryker runt det röda gruset som omger de vita linjerna på Båstads teannisstadion igen. Det är varmt på läktarna och förhoppningen är att det också blir det även på center-courten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.