Visst hör golf och whisky ihop

Meningen i rubriken är självfallet politiskt inkorrekt. Den korrekta meningen är något i stil med att idrott och alkohol hör inte ihop. Det är en fin tanke, men det är självfallet inte sant.

Men, jag tycker att svensk idrott skall modernisera när det gäller inställningen till sponsorer som säljer alkohol.

Det är ”quite special”

Rubriken uppstod för att den ikoniska golftävlingen The Open (British Open) skrivit ett femårigt avtal med Loch Lomond Whisky som ”official spirit”.

The Open har spelats i 150 år 2021 och är den mest berömda tävlingen i världen. Svenske Henrik Stenson vann 2015 och blev första svenske manliga Major-vinnaren någonsin.

Loch Lomond är vad britterna skulle säga ”quite special” som whiskymärke. Man den är relativt ny på marknaden och det är först i modern tid med nya ägare som företaget börjat med premium whisky. Storyn om bolaget handlar mycket om innovativa produktionsmetoder, något som inte är populärt för en industri som vill göra som man alltid har gjort. Idag vinner företaget priser i stor omfattning och ses som en farlig konkurrent till alla premium-whiskymärken.

Berör och upprör

Ställer man frågan vad valfri individ i världen vet om Skottland är sannolikheten mycket hög att svaret blir whisky och golf. Dålig mat kan komma på tredje plats.

Att en whiskytillverkare går in som sponsor av en av världens mest kända idrottstävlingar lär uppröra en och annan vän av ordning som inte tycker attidrott och alkohol hör ihop. Det tycker jag är fånigt.

Vi har över 400 golfklubbar där det finns en restaurang som säljer alkohol. Golfande ungdom lär ha noterat det och i de flesta fall förekommer alkohol i deras hem också. Stora öltillverkare har sponsrat idrott, primärt Fotboll sedan sponsringen uppfanns för 100 år sedan.

En förutsättning för lönsamhet

För restauranger på golfklubbar såväl som på arenor är alkohol en förutsättning för lönsamhet. Utan i första hand ölförsäljningen skulle vi inte ha några restauranger på våra arenor, golfklubbar. Här bör nämnas att försäljningen av sprit i de här miljöerna är marginell. Det är öl och vin som utgör volymen och den försäljningen är liten jämfört med försäljning av vatten, läsk och kaffe. Dock är marginalerna goda så som andel av vinsten är öl och vin försäljning viktig.

Förbunden har den mer traditionella inställningen till alkohol inom idrotten, i första hand så undviker man frågan, i andra hand så kommer man med en politiskt korrekt plattityd och i tredje hand byter man ämne.

Vi bör ha en mer realistisk syn

Nu när spelomregleringen gör att ett 50 tal bolag kommer att vilja samverka med idrotten (som samverkat med svenska spelbolag i 80 år) bör vi inse att kan vi förhålla oss till spelbolagen kan vi ha en mer realistisk syn på intäkter från producenter av alkohol. För att beskriva deras plats i samhället bör nämnas att de är stora mottagare av stöd från EU eftersom verksamheten ses som del av jordbruket.

Birdiewhisky är en vedertagen term, dvs i många bagar finns en plunta med whisky och fyra små tennmuggar. Gör någon birdie så får man ca en halv centiliter var, dvs inget som påverkar spelet för oss vanliga döda.

En kär skröna är att när man skulle besluta hur många hål en golfrunda skulle omfatta så var kommittén osams fram till Old Tom Morris upphävde sin röst och sa ”När jag går ut för att spela min älskade golf så bär jag med mig en gill of Whisky, efter 18 hål är den slut och det vore oklokt att spela vidare ” (A gill of whisky är 16 cl). Old Tom Morris 1821-1908 vann 3 The Open, utvecklade klubbor, bollar och designade banor. Han får fortfarande ses som den viktigaste personen inom golfen.

Vi har ett klart regelverk

Nu skall Loch Lomond whisky arbeta hårt för att bli det naturliga valet bland golfare och för golfrestauranger i världen. Jag kan tänka mig att vi är en och annan som en kulen novemberkväll kan hälla upp ett par centiliter, späda med lite vatten och slå på The Open 2015 på datorn för att se Henrik och Phil och njuta av den kanske bästa golf som någonsin spelats.

Under tiden tycker jag svensk idrott skall modernisera sig när det gäller inställningen till sponsorer som säljer alkohol. Vi har ett omfattande regelverk för hur annonser får utformas, vi skall vara restriktiva i miljöer där det finns minderåriga men det verkar dumt att tacka nej till de pengar som alkoholreklam kan ge idrotten och ännu dummare att låta de stora mediehusen få pengarna.

För mig som bott i länder som UK och Belgien med tonårsbarn kunde jag se att det fanns en mycket mer avslappnad inställning till alkohol. Den var helt enkelt inte lika förhärligad eftersom den inte var lika förbjuden.

Langarna som förser våra tonåringar med sprit och droger lär dessutom inte ha med sig en 18-årig 600 kronors pava i skuffen.

Skottland är golf och whisky. Det får vi helt enkelt acceptera.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska bordtennisförbundet växlar upp rejält! Efter succén vid lag-VM i Halmstad i månadsskiftet april/maj där Sveriges herrar tog brons har allt tagit fart. - Nu vil vi växa, säger förbundsordförande Petra Södrling.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Det ryker runt det röda gruset som omger de vita linjerna på Båstads teannisstadion igen. Det är varmt på läktarna och förhoppningen är att det också blir det även på center-courten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.