Alla Stockholmsklubbarna med i toppstriden

AIK och Hammarby toppar tabellen och Djurgården finns också med som en utmanare om Lennart
Johanssons pokal. För första gången sedan 2001 kan tre Stockholmslag lägga beslag på de tre första
platserna. Men vilka förutsättningar har de för att hålla sig kvar i toppen?

AIK

Gnaget har etablerat sig som ett topplag och har slagits om guldet ett par år utan att nå ända fram. I år har laget en starkare trupp än på mycket länge och det känns som att Isak-pengarna, åtminstone delvis, har använts för att kunna finansiera spelare som Sebastian Larsson och Tarik Elyounoussi. Att AIK föll mot Nordsjälland i kvalet till Europa League är en missräkning som dock kostar ett antal miljoner.

Chans att hålla sig kvar i toppen: God den närmaste tiden, lite osäkert på längre sikt.

Truppen håller hög kvalitet och spelare som Oscar Linner, Nicolas Stefanelli och Kristoffer Olsson kan inbringa sköna slantar vid en försäljning och frkan användas köp av nya spelare.

Utmaning: Publiksnittet är visserligen bra och AIK brukar kunna mobilisera när det är stormatcher. Men snittet i vardagslunken kan höjas. De återkommande flyttarna till Tele 2 irriterar många supportrar och skulle klubben snuvas på guldet av lokalrivalerna vore säsongen ett fiasko i många supportrars ögon. Ekonomin är stabil men AIK bör få utväxling (titlar/Europaspel) på sin satsning relativt snart, samt öka sponsorintäkterna för att klubben ska kunna ta ett steg närmare Malmö FF och behålla avståndet till de andra klubbarna.

Hammarby

En sovande jätte. Så beskrevs Hammarby när klubben låg i Superettan. Men nu har Bajen vaknat till liv och framtiden ser ljus ut. De fantastiska publiksiffrorna har gett förutsättningar för klubben att knappa in på toppen sakta men säkert. Med en ny träningsanläggning, Jesper Jansson som sportchef och vinnarskallar till spelare – som Jiloan Hamad och Nikola Djurdjic känns klubben proffsigare än på mycket länge. 

Chans att hålla sig kvar i toppen: God – Hammarby är på väg uppåt.

Det har varit ett starkt sug kring de grönvita i flera år och hammarby var främst bland Stockholmsklubbarna när det gällde sponsorintäkter 2017 – även om de likt andra klubbar ligger en bra bit efter Malmö. Skulle Hammarby slåss hela vägen om guldet kommer publiksiffrorna stiga ännu mer och sponsorintäkterna kan fortsätta att växa. Bajen har tagit sig till toppen, nu gäller det att etablera sig.

Utmaning: Spelarförsäljningar. Visserligen har både Joseph Aidoo och Pa Amat Dibba sålts för betydande summor. Men klubben ligger ändå efter konkurrenterna när det gäller stora och återkommande spelarförsäljningar. En riktigt stor försäljning skulle ge Bajen chansen att ta en rejäl skjuts framåt och bättra på det egna kapitalet (35 miljoner kronor 2017) där klubben ligger en bit efter rivalerna, AIK (80 miljoner, 2017) och Djurgården (53 miljoner 2017). Dessutom gäller det att ersätta spelare som försvinner med liknande kvalitet. Junior, Björn Paulsen och Jiloan Hamad attraherar flertalet klubbar utanför Sverige. Nyligen Nu har Hammarby klart med ett etablerat nyförvärv i form av den tidigare Malmö FF-spelaren Vladimir Rodic som uppges kosta 5 miljoner kronor – klubbens dyraste värvning någonsin och han bidrar med kvalitet och som kan ge avkastning framöver. 

Djurgården

Tredjeplatsen i fjol innebar att blåränderna blev ett topplag efter att ha hamnat strax utanför topp fem flera år i följd. Likt AIK blev Europaspelet ett misslyckande och de Europatörstande supportrar upplevde en snöplig förlust mot Mariupol. Segern i Svenska cupen gav en del energi och vägde till viss del upp den dåliga inledningen i allsvenskan. Nu har DIF klättrat i tabellen men det är en bit fram till konkurrenterna.

Chans att hålla sig kvar i toppen: relativt god – men glappet har vuxit.

Djurgården med sportchefen Bosse Andersson är mästerliga på att sälja spelare dyrt, vilket fått klubbens egna kapital att växa. Däremot bör Djurgården få in mer spets för att kunna utmana hela vägen i år, vilket kan ha betydelse för publiksiffrorna som varit lägre den här säsongen. Spelarförsäljningar är givetvis viktigt – men de behöver öka sina löpande intäkter.

Utmaning:

Förra året hade Djurgården 16 240 i publiksnitt i år har de 3 000 färre åskådare i snitt – 13 243, vilket är en oroväckande utveckling. Om inte klubben lyckas haka på de andra lagen i toppen riskerar siffrorna att sjunka ytterligare. Djurgården har dock ett hemmaderby kvar att spela (mot AIK) som kan bättra på snittet. Lägg till att Djurgården låg sämst till när det gäller sponsorintäkter bland Stockholmsklubbarna 2017. En topp 3-placering vore viktig för klubben så att laget får chansen till Europaspel igen nästa säsong och möjligheten att behålla draget kring klubben.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Ironman i Kalmar ärdet yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.