Kvinnor lockas allt mer till motorsport

Svensk motorsport vill vara en idrott för alla. För alla åldrar, för stadsmänniskor och landsbygdsbor, för motionärer och elit – och inte minst för både män och kvinnor, på olika sätt såväl nationellt, regionalt som lokalt, ambitionen är att öppna upp sporten, men det är lång väg att gå och det är också en väg som inte är helt utan hinder. Precis som i vårt framgångsrika arbete med hållbarhet, säkerhet och utbildning, så finns det många fördomar kring sporten och dess lämplighet för båda könen 

En kvinna som spätta - det kanske vanligaste i motorsammanhang.Men nu lockas allt flera kvinnor, visar fakta från Svemo. Mikaela Åhlin-Kottulinsks seger i STCC, visar också att kvinnor är på frammarsch inom bilsporten.

r

 

Vårt arbete måste alltså ske på två fronter. Dels måste vi informera om att motorsport är en alldeles utmärkt sport för kvinnor, och dels måste vi se till att verksamheten på främst klubbnivå erbjuder möjligheter för kvinnor att utöva sporten. Fler måste upptäcka att det knappast finns ett roligare sätt att få motion och att öva motorik och kontroll.

Allt fler kvinnor

Sett till Svemos totala medlemsantal, är det cirka 16 procent av våra medlemmar som är kvinnor (RF, 2017). Ser vi däremot på andelen utövare, så ligger den avsevärt lägre. Knappa 6% av utövarna (d v s licensinnehavare) är kvinnor. 

Andelen utövare ökar visserligen, men relativt sett i ganska liten omfattning. Enligt SCB utövar de flesta kvinnor en idrott för att hålla sig i form. Den näst största anledningen är att idrotten ska vara rolig. Åter, det är det alltså fördomarna som är det största hindret för att locka kvinnor till våra sporter. 

För vi vägrar tro att kvinnliga idrottare och motionärer är rädda för fysisk ansträngning, eller upplever att motorcykelsport inte är rolig. 

Inom förbundets centrala och regionala delar jobbas det aktivt med att erbjuda verksamhet speciellt riktat till kvinnor. Läger för enbart kvinnliga förare finns i många av våra grenar. 

Ambitiösa föreningar

Det märks tydligt att de är uppskattade, och antalet intresserade och anmälda ökar hela tiden. Vi har också lyckats ganska bra inom elitverksamheten, och har idag flera duktiga tjejer i exempelvis enduro, snöskoter, motocross och dragracing. 

En bidragande orsak till denna förändring är att våra sektioner i allt högre grad jobbar med frågan om hur vi får fler tjejer till vår idrott.

Även klubbarna har nu börjat erbjuda speciell verksamhet för tjejer. Det gäller för de flesta av våra sporter. En starkt bidragande anledning tror vi är att fler kvinnor engagerar sig som ledare i klubbarna, och då blir det naturligt att locka fler tjejer till verksamheten. 

Kvinnor upptäcker

I de flesta fall handlar det om att få kvinnor att upptäcka hur roligt det är att köra motorcykel. Här har vi i Svemoen samsyn och delar erfarenheter med en av världens största motorcykelorganisationer för ”gatåkare”, SMC. Deras arbete går i hög grad ut på att få fler kvinnor att ta körkort för motorcykel, vår målsättning är att få fler kvinnor att upptäcka vilken fantastiskt kul motion som motorcykelåkande innebär. 

I vilken ände som kvinnor sedan tar steget in i motorvärlden är egentligen oväsentligt för våra organisationer. Fler kvinnliga förare vill vi båda ha!

Internationellt är situationen ganska lik den i Sverige. Visst finns det speciella tävlingsklasser för kvinnor i de flesta grenar, men andelen utövare är även internationellt sett låg. Kvinnliga förebilder finns, men de är mest kända för de redan frälsta. Vi tror att Sverige och Norden i hög grad kan gå i bräschen för att öppna upp sporten i högre grad. Om inte annat så skulle Sverige internationellt ha stor chans att ta än fler medaljer i mästerskap om vi ökar antalet kvinnor och säkerställer en bred elit. Vilken sponsor blir först att satsa på att bygga upp denna verksamhet? Uppmärksamhet och varumärkespåverkan för en aktiv sponsor skulle bli enorm!

De ser motorsport på tv!

Vi vet att andelen kvinnor som följer våra sporter är mycket hög. Vissa siffror visar att andelen tittare på motorsport i TV ligger så högt som mellan 35 och 40 procent. På arenorna lite lägre. Vi vill ha in dem i klubbarna, vi vill ha ut dem på banorna och vi vill ha fler kvinnliga förebilder inom motorcykelsporten. Så snart det bara går!

Håkan Leeman

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

En representant för den utländska sponsor som ska rädda ÖFK:s existens med en gåva om 15 miljoner kronor förnekar i lördagens Expressen all kännedom om en sådan transaktion. Senare på lördagen presenterades ett uttalande på klubbens hemsida under rubriken ”ÖFK ochPuls8 gör ett gemensamt uttalande".

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Det var som en saga. Lilla Åby-Tjureda gjorde på tre år en blixtresa till elitserien i bandy. Byggde rekordsnabbt och rekordbilligt en hall för 43 miljoner kronor som stod klar till premiären. Allt var glädje, hurrarop och applåder. Men alla sagor slutar inte lyckligt. Laget kom toksist i elitserien.

Så frågan är vad som händer? Blir det en snabbresa nedåt nu?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.