Kvinnor lockas allt mer till motorsport

Svensk motorsport vill vara en idrott för alla. För alla åldrar, för stadsmänniskor och landsbygdsbor, för motionärer och elit – och inte minst för både män och kvinnor, på olika sätt såväl nationellt, regionalt som lokalt, ambitionen är att öppna upp sporten, men det är lång väg att gå och det är också en väg som inte är helt utan hinder. Precis som i vårt framgångsrika arbete med hållbarhet, säkerhet och utbildning, så finns det många fördomar kring sporten och dess lämplighet för båda könen 

En kvinna som spätta - det kanske vanligaste i motorsammanhang.Men nu lockas allt flera kvinnor, visar fakta från Svemo. Mikaela Åhlin-Kottulinsks seger i STCC, visar också att kvinnor är på frammarsch inom bilsporten.

r

 

Vårt arbete måste alltså ske på två fronter. Dels måste vi informera om att motorsport är en alldeles utmärkt sport för kvinnor, och dels måste vi se till att verksamheten på främst klubbnivå erbjuder möjligheter för kvinnor att utöva sporten. Fler måste upptäcka att det knappast finns ett roligare sätt att få motion och att öva motorik och kontroll.

Allt fler kvinnor

Sett till Svemos totala medlemsantal, är det cirka 16 procent av våra medlemmar som är kvinnor (RF, 2017). Ser vi däremot på andelen utövare, så ligger den avsevärt lägre. Knappa 6% av utövarna (d v s licensinnehavare) är kvinnor. 

Andelen utövare ökar visserligen, men relativt sett i ganska liten omfattning. Enligt SCB utövar de flesta kvinnor en idrott för att hålla sig i form. Den näst största anledningen är att idrotten ska vara rolig. Åter, det är det alltså fördomarna som är det största hindret för att locka kvinnor till våra sporter. 

För vi vägrar tro att kvinnliga idrottare och motionärer är rädda för fysisk ansträngning, eller upplever att motorcykelsport inte är rolig. 

Inom förbundets centrala och regionala delar jobbas det aktivt med att erbjuda verksamhet speciellt riktat till kvinnor. Läger för enbart kvinnliga förare finns i många av våra grenar. 

Ambitiösa föreningar

Det märks tydligt att de är uppskattade, och antalet intresserade och anmälda ökar hela tiden. Vi har också lyckats ganska bra inom elitverksamheten, och har idag flera duktiga tjejer i exempelvis enduro, snöskoter, motocross och dragracing. 

En bidragande orsak till denna förändring är att våra sektioner i allt högre grad jobbar med frågan om hur vi får fler tjejer till vår idrott.

Även klubbarna har nu börjat erbjuda speciell verksamhet för tjejer. Det gäller för de flesta av våra sporter. En starkt bidragande anledning tror vi är att fler kvinnor engagerar sig som ledare i klubbarna, och då blir det naturligt att locka fler tjejer till verksamheten. 

Kvinnor upptäcker

I de flesta fall handlar det om att få kvinnor att upptäcka hur roligt det är att köra motorcykel. Här har vi i Svemoen samsyn och delar erfarenheter med en av världens största motorcykelorganisationer för ”gatåkare”, SMC. Deras arbete går i hög grad ut på att få fler kvinnor att ta körkort för motorcykel, vår målsättning är att få fler kvinnor att upptäcka vilken fantastiskt kul motion som motorcykelåkande innebär. 

I vilken ände som kvinnor sedan tar steget in i motorvärlden är egentligen oväsentligt för våra organisationer. Fler kvinnliga förare vill vi båda ha!

Internationellt är situationen ganska lik den i Sverige. Visst finns det speciella tävlingsklasser för kvinnor i de flesta grenar, men andelen utövare är även internationellt sett låg. Kvinnliga förebilder finns, men de är mest kända för de redan frälsta. Vi tror att Sverige och Norden i hög grad kan gå i bräschen för att öppna upp sporten i högre grad. Om inte annat så skulle Sverige internationellt ha stor chans att ta än fler medaljer i mästerskap om vi ökar antalet kvinnor och säkerställer en bred elit. Vilken sponsor blir först att satsa på att bygga upp denna verksamhet? Uppmärksamhet och varumärkespåverkan för en aktiv sponsor skulle bli enorm!

De ser motorsport på tv!

Vi vet att andelen kvinnor som följer våra sporter är mycket hög. Vissa siffror visar att andelen tittare på motorsport i TV ligger så högt som mellan 35 och 40 procent. På arenorna lite lägre. Vi vill ha in dem i klubbarna, vi vill ha ut dem på banorna och vi vill ha fler kvinnliga förebilder inom motorcykelsporten. Så snart det bara går!

Håkan Leeman

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Helsingborgs kommun hjälper allsvenska HIF ekonomiskt igen. En avbetalningsplan för förra årets uteblivna hyra för Olympia har förhandlats om så att HIF får åtta år i stället för två år på sig att bli kvitt skulden. Klubben får betala en betydligt lägra summa per månad än som tidigare var avtalat.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.