Går det att rädda bandyn?

Den trista frågan måste tyvärr ställas. Vi läser ett stort antal artiklar om ekonomisk kris i våra bandyklubbar. Juniorstatistiken för de senaste 20 åren kan bara glädja gamarna i Djungelboken (för unga läsare, en Disneyfilm efter en roman av Kipling, ni får googla Kipling). 

Publikantalet sjunker, snittpriset per såld biljett likaså. Det budgeteras med sponsorintäkter på nivåer som att internet inte fanns.

Varför blev det så här och går det att göra något åt det?

På 80-talet, snäppet före barn och familj gick jag på bandy med polarna, självfallet medhavande en brun portfölj med för bandy lämpligt innehåll på Zinken. På den tiden såg vi dessutom bollen. Sen karriär, barn, hus och annat stal all tid har det inte blivit något besök alls. 

Läser vi bandytabellen och jämför med hockeyn där lagen kommer från regionala kluster med egen tillväxt som Växjö, Karlstad, Jönköping, Luleå. Solida städer med runt 100.000 individer i upptagningsområdet blir man lite ledsen. Bollnäs, Vetlanda, Edsbyn, Motala, Lidköping är inte ens nära vare sig befolkning nog eller BNP i upptagningsområdet tillräckligt. Att Hammarby ger ett storstadslag hjälper inte för i storstad är konkurrensen om människors fritid numer fullständigt gröndjävlig. 

omöjligt att bygga nytt

Att vara stor i orter som tappar befolkning skapar dessutom stora problem för tillväxten i form av juniorer. Bandyförbundets statistik är ingen glädjande läsning direkt.

Att bygga nya bandyhallar blir omöjliga beslut för kommunerna. För få utnyttjandetimmar per år, för höga kostnader för energi och för liten publik gör att den investeringen inte går att motivera mot skattebetalarna.

Sen är det inte bandyn som dör, men den professionella bandyn har jag tyvärr väldigt lite hopp för. Man har inte de resurser som krävs för att skapa attraktionskraft. 

Trenderna är att även om pengar till kommersiell idrott ökar snabbare än BNP så hamnar +100 procent av ökningen hos de största idrotterna och högst upp i den globala näringskedjan. Det är enklare att fixa en ny miljard till Premier League än hundra tusen till svensk bandy. Trist men så är det. 

Det finns lösningar

Lösningen finns självfallet. Sänk spelarlönerna till en tredjedel, investera i kompetens på att attrahera publik och sponsorer, utveckla IT-strukturer och så vidare. Det är ingen rocket science direkt, men det kommer självfallet inte att ske. Finns det en krona över och i regel redan när kronan bara är en förhoppning så spenderas den på spelare för att vinna sportsliga framgångar.

Dör den kommersiella bandyn så hittar vi bödlarna i föreningarnas styrelserum. 

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.