Därför delar vi ut många miljoner

Att dela ut överskott till föreningslivet är inte en del av Folkspels verksamhet.

Det är vad hela vårt uppdrag handlar om.

Fick nyligen en fråga från en bekant i min omgivning. Han hade noterat att det överskott som föreningslivet tillhandahåller via försäljning av våra produkter, för år 2018 uppgick till en ganska ansenlig summa och undrade helt enkelt: ”Hur kan lilla Folkspel dela ut 177 miljoner till föreningslivet samtidigt som det stora och statliga bolaget bidrar med endast en knapp tredjedel via det som kallas Gräsroten?”

Mitt givna svar blev självklart; ”Det bör du kanske ta med dem.”

Därför finns Folkspel

Ska jag tala för vår del och sak är det så enkelt som att det är därför vi finns. Hela vårt existensberättigande handlar om att skapa växtkraft till de föreningar och organisationer vi representerar och finns till för. 

Det gångna året hade vi det stora nöjet att fördela 177 miljoner på 9 500 föreningar från norr till söder. 

Sedan starten 1990 uppgår vårt totala överskott till nästan 17 miljarder kronor.

Det lär förhoppningsvis ha bidragit till ett antal bollar, läger, utbildningar, förbättrad hälsa och kanske framförallt, tack vare föreningslivets verksamhet, att några valt den goda vägen i livet framför för den kriminella banan. 

Blygsam framtoning, javisst

Min vän var dessutom nyfiken på varför vi som spelbolag hade en så blygsam framtoning då det handlar om att synas, exempelvis via rörlig Tv-reklam. Framförallt i tider då ett entimmesprogram i en kommersiell kanal kan innehålla 30–40 budskap från olika spelaktörer. Hen nämnde till och med att den folkliga Melodifestivalen presenteras av ett kvinnonamn med casino som specialitet…

Det här kunde jag bättre svara på.

Även vi syns i annonser och via rörliga budskap, låt vara att det inte går att jämföra på samma dag, vecka, månad eller år med många andra i vår omgivning. 

Naturligtvis skulle Folkspel kunna gå in mycket tyngre i en tid då det hos andra i branschen förefaller finnas outtömliga resurser till att positionera sig.

Vill inte röra överskottet

Men vilket konto skulle ta de investeringarna?

Exakt.

Från det överskott som vi mycket hellre bidrar med till dem vi finns till för.

Som inte är en del av vår verksamhet, utan vad allt handlar om för oss inom Folkspel.

/Hans Sahlin, vd Folkspel

Folkspels serie Eldsjälar

Tillsammans gör vi Sverige bättre
Seppo Berättar om kärleken till backhoppningen - Folkspels Eldsjälar
Det här är Folkspel

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.