Shekarabi hotar men har inte verktygen

Nu har ministern satt ner foten och säger att han förbereder lagstiftning som skall begränsa spelreklamen.

Det blir svårt. Problemet är trots allt att det är för mycket spelreklam vilket irriterar konsumenterna. Mängden reklam som passerar den okända gränsen för s.k. ”Måttfullhet” är inte problemet.

Skälet till att det just nu är för mycket spelreklam är politikers beslut. 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) är inte nöjd. "Syftet med uppmaningen var att konsumenterna skulle skyddas tillräckligt bra och att vi skulle få ner aggressiviteten i spelreklamen. ”Min bedömning är att vi är närmare en skärpt lagstiftning”

Vid årsskiftet fick vi +70 bolag med licens som nu kan verka på hela marknaden med sin reklam. Stora reklamköpare som Svenska Spel lanserar nya produkter som trav medan ATG lanserar sportspel. Alla behöver tala om vilka produkter de har och svenska folket ruttnar ihop för att mängden spelreklam är för stor.

Fick licenser utan krav

Vi står inför två-tre år av fortsatt överutbud innan vi fått en konsolidering som minskar antalet aktörer tillräckligt. Dvs ett stort antal skall läggas ned, gå i konkurs eller läggas ned.

De som vill bli uppköpta bygger just nu volym utan hänsyn till lönsamhet medan de stora skall försvara sina marknadsandelar.

Licenserna delades ut utan större krav på företagen, fyll i blanketter, säkra en tredjepartscertifiering av tekniken och lova att vara snälla och följa svensk lag var det som gällde och gäller.

Lagstiftningen är luddigt skriven för att uttrycka det milt. ”Måttfull” har ingen explicit definition. Ingen visste vad det betydde när marknaden omreglerades vid årsskiftet och ingen vet det än.

Det blir omöjligt med våra lagar

I ett land med yttrandefrihet och tryckfrihet och en marknadsekonomi blir det juridiskt omöjligt att minska ner mängden reklam. Att förbjuda reklam för spel som staten precis har gett en licens för och därmed välsignat går inte heller. Då försvinner hela vitsen med en licens och att betala 18 procent i skatt. 

Lögner i marknadsföringen har varit förbjudit sedan länge. Gäller alla produkter och har så gjort i decennier. Påståenden om att man kan vinna tillbaka det man förlorat är självfallet bedrägligt, men det är inte lögn rent tekniskt även om det bara händer för någon enstaka spelare.

Att begränsa bonusar och liknande åtgärder får en kosmetisk effekt. Det upplevda problemet är för mycket reklam, något som då också är ett problem för bolagen eftersom effektiviteten av reklam minskar om reklamtröttheten ökar.

Då politisk katatstrof

Shekarabi har dessutom primärt ett ansvar för att bevara en kanalisation på +90 procent. Dvs förhindra att fler spelar hos bolag som inte har licens för att den vägen få väsentligt bättre odds och större återbäring. Något som inte kräver mer än någon minut för att kunna göra trots de försök att stänga ute andra som gjorts.

Börjar bolag lämna igen licenser för att de tror de tjänar mer utan licens så riskerar systemet att ramla. Det är politiskt en katastrof under de kommande fem åren.

Det bolagen kan göra är att ändra sin marknadsmix. 

Mer CSR-projekt. 

Ökad sponsring av idrotten. 

Ökade livesändningar på egna hemsidor

fler krönikor om spel och med speltips. 

De stora seriösa spelbolagen kan i förlängningen inte förlita sig på externa medier som kanal för sin kundanskaffning. Fler åtgärder för att öka lojalitet hos befintliga kunder. Det finns många sätt att marknadsföra sig utöver banners på medias hemsidor och tv-reklam.

Men, slutsatsen är att Shekarabi inte kommer att hitta verktyg som fungerar oavsett hur mycket han vill kunna agera. Dvs vi får se det som är symbolpolitik och inget annat. Sen gör det inte så mycket för att konsolideringen av marknaden kommer att lösa problemet tillsammans med förändrad marknadsmix.

Sen kommer media att skrika för förlorade intäkter.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige och Bro Hof blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.