Klubbarna i SHL får nära 50 miljoner vardera

Skillnaderna i ersättningsnivåer mellan SHL och Hockeyallsvenskan är mycket stora. Spel i Hockeyallsvenskan ger klubbarna endast drygt 2 miljoner. Det nya tv-avtalet innebär att ersättningen till varje SHL-klubb blir cirka 45–50 miljoner kronor varje säsong. Mikael Bergsten  och Carlos Esterling, grundare och ansvariga i Sverige för Sports Business Services på revision- och rådgivningsföretaget EY, resonerar kring konsekvenserna och skillnaderna i ekonomiska förutsättningar.

Under 2017/2018 gav spel i Hockeyallsvenskan endast drygt 2 miljoner kronor per klubb, medan spel i SHL gav 29 miljoner kronor per klubb. Det nya tv-avtalet mellan SHL och C More som gäller från 2018/2019 innebär att ersättningen till varje SHL-klubb blir cirka 45–50 miljoner kronor varje säsong. 

Ekonomisk smäll att åka ur SHL

Vi ser att nedflyttning till Hockeyallsvenskan är en stor ekonomisk smäll, eftersom ersättningen till klubben minskar. Klubbens sponsor- och publikintäkter kommer sannolikt också minska. Om en klubb riskerar att behöva kvala sig kvar i ligan kanske klubben chansar genom att värva in ytterligare kvalitet i spelartruppen till högre kostnader än budgeterat. Detta risktagande kan medföra att klubbar agerar kortsiktigt, utan att ta hänsyn till de långsiktiga ekonomiska effekterna.

Alla klubbar får dock inte lika hög ersättning. SHL-klubbarna har gemensamt beslutat om att införa ett så kallat omställningsbidrag eller en fallskärm från och med 2014/2015 för att fallet ned en division ska bli något mjukare. Det innebär att en klubb som avancerar till SHL avstår 25 procent, eller max 6 miljoner kronor, av sin ersättning för kommande säsong.

Summan går i stället till den klubb som flyttas ner från SHL. Den klubben kan då i större utsträckning behålla befintlig organisation och spelartrupp under det första året efter degradering.

Ett exempel på detta är Mora IK som 2017/2018 fick 6 miljoner kronor mindre i rättighetsersättning än genomsnittet i SHL. Pengarna tilldelades i stället Leksands IF som flyttades ned från SHL till Hockeyallsvenskan. 

23 miljoner mindre i intäkter vid nedflyttning

Omställningsbidraget mildrar nedflyttningar något, men det är ändå förödande för klubbar att åka ur SHL och gå miste om nästan 23 miljoner kronor i intäkter. De måste många gånger kompensera intäktsbortfallet genom att minska sina personalkostnader och göra sig av med spelare och ledare alternativt sänka deras löner.

EY har i senaste rapporten ”Hur mår svensk elithockey?” illustrerat skillnaden i nettoomsättning genom att vi hämtat data för de klubbar som avancerat till eller degraderats från SHL under de fem senaste säsongerna. I snitt har omsättningen mer än fördubblats och i absoluta tal ökat med 25 miljoner kronor under klubbens första säsong i SHL. Motsvarande minskning är 24 miljoner kronor första året efter att klubben ramlat ur högsta serien. 

Skillnaderna mellan SHL och Hockeyallsvenskan får konsekvenser

Vi ser att klubbarna ökar eller tappar olika mycket i nettoomsättning beror till stor del på exempelvis hur mycket publiksnittet påverkas, hur sponsoravtal är skrivna och antalet hemmamatcher. Ersättningen från SHL är dock den enskilt största orsaken till att klubbarnas omsättning är högre i SHL än i Hockeyallsvenskan.

Att serietillhörighet i allra högsta grad avgör vilken kvalitet och omfattning klubbarna kan ha på spelartrupp och verksamhet i övrigt är därmed väldigt tydligt. De ekonomiska 

förutsättningarna i Hockeyallsvenskan är inte lika bra som i SHL. Fortsätter utvecklingen med avtal i mångmiljonklass till SHL finns risken att Sveriges hösta hockeyliga indirekt blir en stängd liga.

Mikael Bergsten och Carlos Esterling

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.