En halv miljard till staten från elitfotbollen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Sveriges elitfotbollsklubbar kan bli bättre på att synliggöra sitt samhällsengagemang omräknat i kronor och ören. Och med en nedre gräns för klubbarnas soliditet minskar deras risk att på kort tid hamna i ekonomiskt svårhanterliga situationer. Det menar Mikael Bergsten och Carlos Esterling, ansvariga i Sverige för Sports Business Services på revision- och rådgivningsföretaget EY.

I dag efterfrågas i allt större utsträckning att organisationer tar ansvar för och rapporterar sin påverkan på samhället. Att kunna visa på sin samhällsnytta är många gånger en förutsättning för att näringslivet ska engagera sig i verksamheten. 

Vi tycker att de 32 klubbarna i Allsvenskan och Superettan gör ett fantastiskt arbete med att bygga samhällsnytta och bidra till ett bättre samhälle. Men vi tycker också att klubbarna kan bli bättre på att paketera och kommunicera sitt samhällsengagemang. 

Visste du till exempel att under 2017 bidrog klubbarna med 775 miljoner kronor i samhällsnytta inom områdena hälsa och välbefinnande, ideellt arbete och inkludering genom sysselsättning?

En halv miljard till statskassan

Varje år släpper EY rapporten ”Hur mår svensk elitfotboll?” som analyserar de allsvenska klubbarnas ekonomi. I årets rapport tittade vi även närmare på Allsvenskans bidrag till den svenska statskassan i form av form av skatter och avgifter för verksamhet och personal. 

Vi uppskattar att de allsvenska klubbarna bidrog med cirka 493 miljoner kronor till statskassan under 2018. Den egentliga summan är dock betydligt högre, eftersom klubbarna skapar intäkter till statskassan även i nästa led via exempelvis hotell- och restaurangverksamhet, transport och souvenirförsäljning.

Om klubbarna tydliggör sina bidrag till samhället kan de skapa förtroende hos medlemmar, anställda och inte minst sina sponsorer. Klubbarna skapar också förutsättningar för olika partnersamarbeten med privata och offentliga aktörer. 

En tydligare bild av klubbarnas samhällsengagemang stärker inte bara fotbollens varumärke, utan även klubbarnas och de inhemska ligornas varumärken.

Ökad transparens och jämförbarhet med UEFA

Hur kan då klubbarna belysa sitt samhällsengagemang? Vi rekommenderar att de upprättar sina årsredovisningar med hjälp av den så kallade UEFA-uppställningen och ett kompletterande CSR-avsnitt (corporate social responsibility). 

Om alla klubbar redovisar på samma sätt blir det lättare att jämföra klubbarna samtidigt som det blir enklare för fotbollens intressenter att läsa och tolka årsredovisningar. Detta skulle gynna allt från klubbarnas egna supportrar till potentiella sponsorer. I dag använder hälften av de allsvenska klubbarna UEFA-uppställningen så här finns utrymme för ökad transparens. 

Vi menar att en ökad transparens även skulle gynna klubbarna ekonomiskt med hänsyn till de stora samhällsvärden som klubbarna inom både Allsvenskan och Superettan skapar.

Finansiell stabilitet är a och o

Många elitföreningar i Allsvenskan driver delar av sina verksamheter via ett eller fler aktiebolag. Klubbarna måste ofta ta stora finansiella risker samtidigt som de ska uppfylla verksamheternas ideella mål. 

För att få behålla sina elitlicenser kräver Svenska Fotbollförbundet att klubbarna har ett positivt eget kapital per den 31 december. I praktiken innebär det att en klubb kan ha så lite som 1 öre i eget kapital. Det tycker vi är alldeles för lågt om målet är att hålla koll på vilka klubbar som har det svårt ekonomiskt. 

En lösning på detta skulle kunna vara att Allsvenskan inför ett “lägsta krav” för eget kapital likt det som finns i SHL. Där måste klubbarna ha ett eget kapital på minst 4 miljoner kronor. 2018 var det tre av klubbarna i allsvenskan som inte klarade av denna gräns. 

Sätt nedre gräns för klubbarnas soliditet 

Men en nedre gräns för eget kapital skulle kunna bli besvärlig för mindre klubbar som precis har avancerat till Allsvenskan från Superettan. 

Vi föreslår därför att man i stället sätter en nedre gräns för klubbarnas soliditet. Soliditeten visar klubbens långsiktiga förmåga att klara av förluster enskilda år, utan att förmågan att betala externa lån och skulder påverkas.  

Ju större osäkerhet det finns i en bransch, desto högre soliditet bör ett företag ha för att reservera kapital för framtiden. Idrottsklubbar är visserligen inte som vanliga företag, men de kan ändå anamma vissa förhållningssätt som finns i näringslivet.

 Vi anser att allsvenska klubbar bör ha en soliditet på 30 procent eller högre. Genom att sträva efter en hög soliditet minskar klubbarnas risk att på kort tid hamna i svåra ekonomiska situationer. 2018 hade åtta klubbar en soliditet som var högre än 30 procent. 

En ljus framtid

De allsvenska klubbarna står inför ett antal utmaningar, inte bara på fotbollsplanen, utan även ekonomiskt. I dag är många fotbollsklubbar beroende av intäkter från spelarförsäljningar för att ekonomin ska gå ihop. Men om ekonomin ska vara hållbar på lång sikt bör de totala intäkterna, exklusive spelarförsäljningar, täcka samtliga kostnader. 

Trots allt ser vi en ljus framtid för denna bransch, bland annat tack vare de nya avtal som Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) förhandlat fram åt klubbarna. Och faktum kvarstår. Allsvenskan skapar samhällsnytta och genererar intäkter till statskassan i form av skatter och avgifter. Varje omgång av Allsvenskan gynnar Sverige i allmänhet och kommunerna där det spelas allsvensk fotboll i synnerhet 

--//--

Carlos Esterling och Mikael Bergsten

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.