Hammarby är vinnaren i ekonomiligan
Under 2019 gör Allsvenskan som helhet ett negativt rörelseresultat på 40 miljoner kronor. 2018 var resultatet positivt och uppgick till 83 miljoner kronor. Jämfört med 2018 har alltså rörelseresultatet minskat med hela 123 miljoner kronor, motsvarande 148 procent. Siffrorna för 2019 avser 15 klubbar, medan jämförelsesiffrorna från 2018 inkluderar 16 lag.
Trots det kan vi konstatera att årets resultat är en försämring. På klubbnivå gör nio klubbar ett negativt rörelseresultat. Det är en försämring jämfört med 2018 då fem klubbar redovisade ett negativt rörelseresultat.
Den klubb som redovisar högst rörelseresultat är IFK Norrköping med 20,8 miljoner kronor. På andra och tredje plats kommer Malmö FF och IFK Göteborg med 18 miljoner kronor respektive 11 miljoner kronor.
117,8 miljoner per klubb i nettoomsättning
Lägst rörelseresultat har Östersund FK som redovisar en sammanlagd förlust på 54,8 miljoner kronor.
Allsvenskans totala nettoomsättning uppgår till 1 767 miljoner kronor för de 15 klubbar som ingår i årets rapport.
Nettoomsättningen per klubb uppgår till 117,8 miljonerkr samt ökning med 5,7 procent. Jämfört med 2018 har nettoomsättningen per klubb ökat med 5,6 miljoner kronor, motsvararande 5 procent.
Hammarby IF har ökat sin omsättning mest, nämligen med 44,9 miljoner kronor.
Malmö FF:s nettoomsättning uppgår till hela 371,6 miljoner och klubben står för 21 procent av den totala nettoomsättningen i Allsvenskan. Om vi jämför 2019 med 2017 har nettoomsättningen ökat med 239 miljoner kronor, motsvarande drygt 15 procent.
22 miljoner i ökning per klubb
Under perioden 2016 till 2019 har den genomsnittliga nettoomsättningen per klubb ökat med 22 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning på över 22 procent och visar en positiv trend med kontinuerlig ökning från år till år.
Fördelningen av Allsvenskans totala nettoomsättning under 2019 liknar fördelningen från 2018. Det enda som skiljer sig åt är att intäkterna från reklam och sponsring har ökat med 1 procent, medan intäkterna från entrébiljetter har minskat med 1 procent. Övriga intäkter, där exempelvis spelarförsäljningar ingår, står i likhet med föregående år för 45 procent av nettoomsättningen.
Intäkter från reklam och sponsring står för 23 procent, entrébiljetter för 20 procent och tv-rättigheter för 11 procent. I absoluta tal har intäkterna från entrébiljetter ökat mest jämfört med föregående år. Ökningen uppgår till 21 miljoner kronor. Intäkterna från spelarförsäljningar har minskat med 83 miljoner kronor, eller 23 procent, jämfört med 2018 och uppgår till 269 miljoner kronor (352 miljoner kronor).
Även i år visar vår rapport att klubbarna generellt sett är beroende av intäkter från spelarförsäljningar. För en långsiktigt hållbar ekonomi bör dock de totala intäkterna, exklusive spelarförsäljningar, täcka samtliga kostnader.
Klubbarna i Allsvenskan får årligen en ersättning från föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) som avser intäkter från tv-rättigheter och prispengar. Denna ersättning fördelas enligt en särskild fördelningsnyckel utifrån klubbarnas tabellplaceringar i Allsvenskan under de fem senaste åren.
personalkostnaderna är störst
Totalt sett uppgår intäkterna från tv-rättigheter till 189 miljoner kronor under 2019. Från och med säsongen 2020 förväntas intäkterna från tvrättigheter att fördubblas i och med det nya tv-avtalet med Discovery Networks Sweden. Svensk Elitfotboll har dessutom tecknat ett nytt sponsoravtal som innebär att de byter ut Svenska Spel mot Unibet. Även detta avtal som gäller från och med säsongen 2020 kommer att inbringa ytterligare pengar till ligan.
Vad gäller klubbarnas kostnader har de följt utvecklingen av klubbarnas nettoomsättning. Jämfört med 2018 har de genomsnittliga kostnaderna per klubb ökat med 13,7 miljoner kronor, motsvarande drygt 12 procent. Drygt hälften av kostnaderna, 55 procent, utgörs av personalkostnader. Det innebär att personalkostnader är klubbarnas överlägset största kostnadspost.
Totalt sett mår Allsvenskan sämre ekonomiskt jämfört med 2018, eftersom både rörelseresultat och eget kapital har minskat.
Däremot ökade intäkterna per klubb med i genomsnitt 5,6 miljoner kronor, eller 5 procent. Variationen mellan klubbarna är dock stor och klyftan har ökat under 2019. Årets 15 analyserade klubbar har ett eget kapital på totalt 892 miljoner kronor. Det är en minskning med 56 miljoner kronor jämfört med 2018. Att eget kapital totalt sett minskar är en negativ trend.
Orsaken till att rörelseresultatet är sämre jämfört med 2018 är att personalkostnaderna ökade med 60,1 miljoner kronor under 2019.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar