Krönikor

Imagerättigheter när en idrottare får ett eget värde

I tidigare artiklar har betoningen främst berört olika frågor kring sports marketing, i klartext  marknadsföringen och kommersialiseringen av idrotten genom olika avtal. Här vill jag också ge synpunkter på avtal kring en idrottsutövares kommersialisering av rättigheter (imagerättigheter) knutna till honom eller henne personligen skriver Karl Ole Möller. Ett ämne som är högaktuellt i och med fallet Christiano Ronaldo. 

SvFF skärper reglerna för agenter

Match fixing utgör just nu det största globala hotet mot idrottens integritet och trovärdighet, och det är långt värre än dopingproblematiken. Problemet är globalt och särskilt stort inom fotbollen, även här i Sverige, skriver advokat Karl-Ole Möller.

Avtal har aldrig varit viktigare

Krönika: Idrottsarenan är givetvis den centrala punkten i alla sportevenemang, inte bara sportsligt utan också i ekonomiskt avseende. Därför är det så viktigt med avtal i alla tänkbara delar, skriver Karl Ole Möller.

3. Ekonomin alltid en nyckelfråga

Utveckling: Det finns nyckelbestämmelser i ett avtal om hur man upplåter rättigheter och vad som ingår, skriver Karl Ole Möller i tredje artikeln i serien om Hospitality och vill ge klubbar och förbund mer råd. 

2: Chans till intäkter, men...

Krönika: Hospitality kan bli en extra inkomstkälla för en arrangör. Förutsättningen är ett avtal som klargör alla villkor, skriver Karl Ole Möller i den andra artikeln som beskriver möjligheter till intäkter för föreningar och förbund.

1: Möjligheter och risker med hospitality

Krönika: Att jobba med hospitality vid evenemang innebär möjligheter, men också risker. I tre delar ska advokat Karl Ole Möller redovisa vad en arrangör måste tänka på. Häng med från början.

När rätt plötsligt blir fel...

Krönika: Nu är vi där igen. Ett avtal gällde inte i själva verket. Det visar hur viktigt det är med juridiskt hållbara avtal, inte minst beroende på sportindustrins stora kommersiella värden, skriver Karl Ole Möller.

Kom ihåg, upprätta alltid skriftliga avtal

Krönika: ”Ta det som en regel, se till att alla skriftliga avtal innehåller en bestämmelse som anger att alla ändringar eller tillägg till avtalet ska ske skriftligen och undertecknas av båda parter”, uppmanar Karl Ole Möller i sin advokatspalt.

Intäkterna har blivit ett måste

Krönika: Sportindustrin växer och likaså arenasponsring. I dagens krönika redogör Idrottens Affärers medarbetare, advokat Karl Ole Möller, för turerna bakom en uppgörelse när ett företag sätter namn på en arena.

Avtalen vägen till att tjäna pengar

Krönika: I Idrotten Affärers serie ”Sports Marketing/Management” tar advokat Karl-Ole Möller nu upp konsult- och försäljningsstöd vid sportevenemang. Han ger en mängd råd inför  försäljning av kommersiella rättigheter.

Ta aldrig risker, skriv avtal!

Krönika: Konkurrensen kring sportevenemangen växer hela tiden, allt större summor står på spel, en arrangör har helt enkelt inte råd att ta samma risker som förr. Betydelsen av att skriva avtal har ökatr avsevärt, skriver advokat Karl Ole Möller i ämnet Sports Markerting och juridik.

Nu ska vi hårdbevaka Sports Marketing

Krönika: "Sportindustrin växer i rasande takt och utgör mer än 3 procent av världshandeln och 3,7 procent av BNP för de 27 medlemsstaterna inom EU. Sportindustrin har blivit big business", skriver advokat Karl Ole Möller som ska hårdbevaka branschen här på Idrottens Affärer.

Inte mindre än åtta lag av Hockeyallsvenskans 14 spelar under Licensnämndens lupp under säsongen 2019-2020. De har samtliga beviljats dispens från kapitalkravet, en dispens som bara kan ges en gång under en fem års period.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Skidåkarparet Anna och Johan Olsson bor numera i Sundsvall och arrangerar bland annat skidkurser och inspirationskvällar runt om i landet, en verksamhet som de ska utöka från och med i höst via ett avtal med Vasaloppet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

NentGroup tänder upp Champions League-studion när världens bästa klubblagsturnering i fotboll återvänder. Streamingtjänsten Viaplay direktsänder, samtidigt som TV6 bevakar minst två matcher/omgång medan resterande visas på Viasats kanaler.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.