I samarbete med En Svensk Klassiker

Loppet som bidrar till att besegra cancern

Närmare en halv miljon människor i Sverige lever med en cancerdiagnos och ytterligare miljontals berörs såsom närstående. Det vill Lidingöloppets Rosa Bandet-loppet vara med och ändra på – och avstår därför startavgifter till förmån för cancerforskningen.

Drygt 61 000 människor får årligen besked att de har cancer. Motion är en av grundstenarna i hur vi kan minska vår risk att drabbas.

Cancerfonden fick via ICA tillgång till titelsponsorskapet till före detta Lidingö Tjejlopp som arrangeras under TCS Lidingöloppshelgen.

Lidingö Tjejlopp döptes om till Rosa Bandet-loppet 2016 och ingår i En Svensk Klassikers Tjejklassikern. Loppet passar dessutom på att fira 25 år i Lidingöloppet i år.

I Rosa Bandet-loppet ingår en startgrupp på 300 personer kallad Rosa Gruppen. Startavgiften från dessa går oavkortat till cancerforskningen, och därmed till att lösa cancerns gåta. Organisationen Lidingöloppet avstår helt enkelt från startavgiften för den här startgruppen, som ett led i sitt samarbete med ICA.

Alla deltagare i TCS Lidingöloppet kan bidra genom att skänka pengar till insamlingen för att besegra cancern. Totalt har det redan samlats in över 450 000 kronor. Målet är en miljon 2017.

Berör många

– Stora motionslopp är ett bra forum för den här typen av insamlingar. Det är många på plats och det går att använda det mediala intresset för att samla in pengar. Vi har arbetet med Hjärt-Lungfonden, Rädda Barnen och en del miljöprojekt genom åren, men har valt att etablera ett samarbete med Cancerfonden eftersom cancer berör många och vi når ut brett, säger Tomas Hoszek, generalsekreterare i Lidingöloppet och fortsätter:

– Att vara med och bidra till insamling till cancerforskningen berör många, det märkte vi vid förra årets målgång. Mycket starka känslor kom fram efter målgång vilket visar att det är en viktig fråga. Det ger en extra dimension att bidra, bland annat för de som i och med TCS Lidingöloppet går i mål med sin egen Klassiker.

674 miljoner samlats in

Att som ICA ge bort sitt sponsorskap till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är ett nytt och modernt grepp inom sponsring. ICA är en av Cancerfondens mest aktiva samarbetspartners i Rosa Bandet-kampanjen och bidrog starkt till insamlingssumman 81 miljoner kronor 2016.

Rosa Bandet-loppet är en del av startskottet för Rosa Bandet-kampanjen som pågår under oktober. Totalt har drygt 674 miljoner kronor samlats in sedan starten 2003.

En ny idé för i år är att Rosa Bandet-loppet öppnas även för män.

– Det blev en debatt: varför får inte män springa Rosa Bandet-loppet? Nu får de det. Mixedgruppen startar tio minuter efter sista ordinarie grupp. Sträckan är tio kilometer, men de som vill kan vika av efter fyra kilometer om de inte orkar hela sträckan. De kvinnor som gör Tjejklassikern och vill springa med sina män, söner eller fäder i Mixedgruppen får tillgodoräkna sig den sträckan i sin egen Klassiker, det är viktigt att påpeka, säger Tomas Hoszek.

Mikael Färjsjö, chef för Insamling och engagemang på Cancerfonden, säger angående samarbetet med Lidingöloppet:

– Rosa Bandet-loppet är ett ypperligt tillfälle att just arbeta med ett av våra uppdrag – att få sprida kunskap om att fysisk aktivitet minskar risken för cancer. Rosa Bandet-loppet ger oss möjlighet att uppmuntra till en mer hälsosam livsstil.

Stämning och gemenskap

Mikael Färjsjö ser också Rosa Bandet-loppet som en bra chans för insamling till svensk cancerforskning, då deltagarna har möjlighet att köpa en startplats där avgiften går till Cancerfonden.

– En härlig stämning och gemenskap utlovas. Ett varmt tack till ICA som ger oss denna möjlighet. Nu hoppas vi att många är med och springer.

Rosa Bandet-loppet är inte det enda loppet som gör gott inom ramen för TCS Lidingöloppet. Den 25 mars i år blev Stockholm Tunnel Run Citybanan andra löparprojektet inom tre år verklighet med Stockholms Stadsmission som samarbetsparspartner. Sex kilometer av banlängdens 7,6 kilometer gick i tunneln.

Loppet blev en succé. Det insamlade bidraget till Stadsmissionen blev 680 000 kronor och 3,5 ton kläder. Tillsammans med loppet vid invigningen av Norra Länken 2014, Stockholm Tunnel Run, har det inneburit 1,5 miljoner kronor och tio ton insamlade kläder.

 

Thomas Björn